Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pelle Olsson
#54416
Pga. att ingen kunde komma med något förslag till mig på detta forum på mitt föregående inlägg så var in på Volvo idag... läs längst ner

Problemet:
Jag har en 98:ans V70 XC (5cyl och lilla turbon) och när bilen stått stilla mer än 5min så är den trögstartad, den startar alltid men startmotorn måste snurra i ca5sek innan bilen startar.... MEN om bilen är igång (startad) och jag stänger av den och omedelbart provar att starta igen så går den igång direkt!!?
Alltså... startproblemet uppkommer endast då bilen stått still ett tag.... låter jag den bara stå avstängd i 1-2 min så startar den omedelbart men står den avstängd längre än dessa få minuter så får jag "nöta på" ett tag!?!?!??
Omedelbart när den startar så går den lite ojämt i några sekunder men efter det går den som en klocka.
Jag har provat att hällt i sån där bränslesystemsrengöring samt bytt alla 5 tändstift men utan resultat.

Finns det någon smart/duktig person som har någon idé om vad det kan vara för fel?

PS. Har även tyckt mig känna lite svag bränslelukt någon gång när jag får stå och "nöta" igång den.

Mycket tacksam för svar!

Mvh / Pelle

Fortsättning: I dag var jag in på Volvo här i Hudiksvall och de sa att de måste ta in bilen och underöka.... troligen är det en spridare som ej håller tätt eller så var det nån slags bränsleventil som ej höll tätt så att bränsletrycket fram till spridarna sjönk när bilen stått stilla några min... låter detta troligt??
Senast redigerad av 1 Pelle Olsson, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av henka35
#54419
Låter som du har problem med bränslepumpen eller bakventilen till denna.

/Henrik
av Pelle Olsson
#54421
Om det är problem med bränslepumpen varför startar den då hur bra som helst efter den stått still i mindre än 3-4min?
Användarvisningsbild
av CarMan
#54431
jag svara inte bara för att det är skrivet i fel forum, tjurit eller hur
av Pelle Olsson
#54435
Vadå skrivet i fel Forum... jag fattar inte vad du menar!!???
av Jesper
#54442
Pelle, du ser ju ut att ha rätt om man ser på rubrilerna... Fast det Carman menar att V70 (även V70XC fram till 00)baserade på gamla karossen går under 850 och V70 forumet... kanske det borde stå V70(N)XC eller varför inte XC70 som det blev någon gång200(3?)...

Mvh
av Pelle Olsson
#54445
Vad spelar det för roll????? Det jag är intresserad av är om någon vet något ang mitt problem..

Jag har en V70 XC och jag har lagt den under densamma... är det nåt att tjafsa om!?!?!
Användarvisningsbild
av MartinS
#54459
Bränsletrycksregulatorn som läcker ner i vakumslangen kanske?

/Martin
av Noodles
#54462
Korspostning är väl sällan att föredra heller.. :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
#54470
Pelle Olsson skrev:Vadå skrivet i fel Forum... jag fattar inte vad du menar!!???
Det är ju igentilgen itne ditt fel. bilarna är ju indelade i olika Forum, beroende på att dom bilar som delar forum, delar nästan alla konstruktionslösningar, så man kan tjuvläsa om nån annans problem & på sä sättlaga sin egen bil.

Moderatorerna har misat att skriva XC70 på 850 forumet.
men din bil bygger på & delar konstruktion med 850.

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Ok, då är det antagligen en förser[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]