Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#767647
Lucif3r skrev:ELM-327 fungerar oftasts inte på 97-98, då dom kör eget system som inte är obd-standard.
Det du istället behöver är en kabel och en laptop, kabeln kan köpas på t ex ebay för under hundringen, laptop - om du inte har - går att hitta begagnat för en 500ing (eller låna någons kanske), programvaran (vol-fcr) kostar inte mer än vad man är villig till .......
Ok, det finns en uppsjö av dem på tradera, har du någon erfarenhet om sharewareprogramvaran som medföljer kabeln är tillräcklig för att kunna utröna problemet?
#767744
Lincoln82 skrev:Ok, det finns en uppsjö av dem på tradera, har du någon erfarenhet om sharewareprogramvaran som medföljer kabeln är tillräcklig för att kunna utröna problemet?

Näe, dom läser alla obdII koder. vol-fcr är kodat för just volvo 96-98 och dess rätt sjuka system (tror det kallas KWP-2000), och är det enda mig veterligen som fungerar.
Dessutom får du ju koderna i just "volvo koder", och inte generella obdII koder, vilket gör det lite lättare att tolka dom.
#767746
Lucif3r skrev:
Lincoln82 skrev:Ok, det finns en uppsjö av dem på tradera, har du någon erfarenhet om sharewareprogramvaran som medföljer kabeln är tillräcklig för att kunna utröna problemet?

Näe, dom läser alla obdII koder. vol-fcr är kodat för just volvo 96-98 och dess rätt sjuka system (tror det kallas KWP-2000), och är det enda mig veterligen som fungerar.
Dessutom får du ju koderna i just "volvo koder", och inte generella obdII koder, vilket gör det lite lättare att tolka dom.
Ok, tack för hjälpen. Då blir det att hå in på tradera nu i helgen och köpa en sådan kabel så får vi se vad den visar.
#768926
Nu har jag läst av felkoderna i bilen med hjälp av vol-fcr, kabel och program. Det fanns två stycken när jag läste av DTC, det en är EFI-121 Mass air flow, vilket måste vara luftmassamätarens signal om jag inte har översatt det helt fel. Den andra koden är EFI-232 Long term fuel idling vilket jag efter att ha läst har förstått är ett följdfel då luftmassamätaren är paj. Så det är bara att ge sig ut på jakt efter en sådan så borde det vara löst.
#772739
De felkoderna jag fick fram kom sig av att jag hade missförstått hur man felsöker LMM:en. Jag drog ur kabeln innan jag startade bilen vilket var galet, det skulle ha gjorts när den var igång.

Men efter mycket letande både i motorrummet samt på google så hittade vi felet. Det blev nämligen byte av fördelarlocket samt rotorn då dessa två var både ärgade samt igenkletade med skit.

Tack ändå för de hjälp och råd som har givits.
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]