- tor 04 jul 2013, 11:29
#767056
För ca en vecka sedan när jag kom hem ifrån en resa på 3,5 vecka. Vi hämtade då bilen på flygplatsen där den stått hela tiden och började rulla hemåt. Efter ca 1,5 mil under acceleration började motorn helt plötsligt att hosta och tappa fart, samtidigt som motorelektroniklampan började att blinka. Bilen gick som en klocka fram tills att den lämnades på flygplatsen. När vi sedan försökte att starta bilen igen stod den bara och hackade på tändningen utan att hoppa igång. Så vi fick hjälp att bogsera hem bilen.
När jag och en polare några dagar senare skulle kolla på bilen hoppade den igång igen utan problem och vi trodde således att det kanske hade satt sig något skit i bränslefiltret som blockerade tillflödet till motorn. Så igår åkte jag ner till macken ca 2 km för att byta filtret i deras GDS-hall, jag kom dit men då motorn hade blivit varm gick det inte att starta bilen igen. Det jag kan utesluta i detta läge är bränslepump och bränslefilter. Det slutade med att det fick bli bogsering hem igen.
Jag var i dag i kontakt med en verkstad som jag känner lite och de trodde att det kunde vara LMM som var fel. Första startade jag bilen innan jag skulle prova LMMen och hade motorelektroniklampan tänds igen och läs med ett fast sken. Jag tog loss kontakten till mätaren och startade bilen, men när motorn började att bli lite varm så dog bilen igen. När jag anslöt kontakten igen så till min förvåning så fungerade motorn bättre igen och först fick den stå på tomgång 10 minuter med lite gaspådrag emellanåt och det var inga problem trots att mätaren var inkopplad igen. Jag tog en liten tur på 500 meter eller så och precis när jag kom in i garaget så dog bilen igen :-(O) .
Jag läste att någonstans att det kanske kan vara tändspolarna som är trasiga och att man kan kolla det genom att känna på dem om de blir varma medan motorn är igång vilket de inte ska bli. Jag återkommer med en uppdatering när jag har testa detta.
Uppdatering: Jag lät motorn stå 10 minuter på tomgång så att den fick upp temperaturen, tändspolen var fortfarande ljummen. Om man ska tro vad jag har har läst är det alltså inte det problemet.
När jag och en polare några dagar senare skulle kolla på bilen hoppade den igång igen utan problem och vi trodde således att det kanske hade satt sig något skit i bränslefiltret som blockerade tillflödet till motorn. Så igår åkte jag ner till macken ca 2 km för att byta filtret i deras GDS-hall, jag kom dit men då motorn hade blivit varm gick det inte att starta bilen igen. Det jag kan utesluta i detta läge är bränslepump och bränslefilter. Det slutade med att det fick bli bogsering hem igen.
Jag var i dag i kontakt med en verkstad som jag känner lite och de trodde att det kunde vara LMM som var fel. Första startade jag bilen innan jag skulle prova LMMen och hade motorelektroniklampan tänds igen och läs med ett fast sken. Jag tog loss kontakten till mätaren och startade bilen, men när motorn började att bli lite varm så dog bilen igen. När jag anslöt kontakten igen så till min förvåning så fungerade motorn bättre igen och först fick den stå på tomgång 10 minuter med lite gaspådrag emellanåt och det var inga problem trots att mätaren var inkopplad igen. Jag tog en liten tur på 500 meter eller så och precis när jag kom in i garaget så dog bilen igen :-(O) .
Jag läste att någonstans att det kanske kan vara tändspolarna som är trasiga och att man kan kolla det genom att känna på dem om de blir varma medan motorn är igång vilket de inte ska bli. Jag återkommer med en uppdatering när jag har testa detta.
Uppdatering: Jag lät motorn stå 10 minuter på tomgång så att den fick upp temperaturen, tändspolen var fortfarande ljummen. Om man ska tro vad jag har har läst är det alltså inte det problemet.
Senast redigerad av 1 Lincoln82, redigerad totalt 0 gånger.