Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#767056
För ca en vecka sedan när jag kom hem ifrån en resa på 3,5 vecka. Vi hämtade då bilen på flygplatsen där den stått hela tiden och började rulla hemåt. Efter ca 1,5 mil under acceleration började motorn helt plötsligt att hosta och tappa fart, samtidigt som motorelektroniklampan började att blinka. Bilen gick som en klocka fram tills att den lämnades på flygplatsen. När vi sedan försökte att starta bilen igen stod den bara och hackade på tändningen utan att hoppa igång. Så vi fick hjälp att bogsera hem bilen.

När jag och en polare några dagar senare skulle kolla på bilen hoppade den igång igen utan problem och vi trodde således att det kanske hade satt sig något skit i bränslefiltret som blockerade tillflödet till motorn. Så igår åkte jag ner till macken ca 2 km för att byta filtret i deras GDS-hall, jag kom dit men då motorn hade blivit varm gick det inte att starta bilen igen. Det jag kan utesluta i detta läge är bränslepump och bränslefilter. Det slutade med att det fick bli bogsering hem igen.

Jag var i dag i kontakt med en verkstad som jag känner lite och de trodde att det kunde vara LMM som var fel. Första startade jag bilen innan jag skulle prova LMMen och hade motorelektroniklampan tänds igen och läs med ett fast sken. Jag tog loss kontakten till mätaren och startade bilen, men när motorn började att bli lite varm så dog bilen igen. När jag anslöt kontakten igen så till min förvåning så fungerade motorn bättre igen och först fick den stå på tomgång 10 minuter med lite gaspådrag emellanåt och det var inga problem trots att mätaren var inkopplad igen. Jag tog en liten tur på 500 meter eller så och precis när jag kom in i garaget så dog bilen igen :-(O) .

Jag läste att någonstans att det kanske kan vara tändspolarna som är trasiga och att man kan kolla det genom att känna på dem om de blir varma medan motorn är igång vilket de inte ska bli. Jag återkommer med en uppdatering när jag har testa detta.

Uppdatering: Jag lät motorn stå 10 minuter på tomgång så att den fick upp temperaturen, tändspolen var fortfarande ljummen. Om man ska tro vad jag har har läst är det alltså inte det problemet.
Senast redigerad av 1 Lincoln82, redigerad totalt 0 gånger.
#767066
Kolla med en multimeter på spridarna. Om dem får ström så är det säkert något med flödet. Men jag är nog säker att när den blir varm så visar en givare fel. Finns det någon givare på din motorn som har något med bränslet att göra?
#767069
Börja med att läsa ur felkoderna. Eftersom "motorlampan" tänts har den loggat ett fel. Läs ur felkoderna och utgå därifrån istället för att gissa. Även om lampan inte lyser ligger koderna kvar i minnet tills man raderar dom.
#767085
Volvo742 skrev:Kolla med en multimeter på spridarna. Om dem får ström så är det säkert något med flödet. Men jag är nog säker att när den blir varm så visar en givare fel. Finns det någon givare på din motorn som har något med bränslet att göra?
Jätte bra med fötslag. Men utveckla det gärna. Han ska mäta ström säger du. Dvs koppla sig i serie med ena ledaren. Kan man få isär kabeln någonstans för att göra det.

För om han ska mäta pararellt dvs spänning bör han ej ha multimetern på ström då det blir kortis.

Vad bör det vara för ström. Vad bör spridaren förbruka?
#767089
Jag vet inte vad det ska vara för ström, men jag menade att man kunde kolla om någon ström kommer.
Man måste mäta när kontakten sitter i. Då får man dra två stycken kablar som man klämmer fast i kontaktskon.

Bästa är oscilloskop.
#767101
taxi skrev:Jag håller med js1 här, ring runt och kolla vem som läser koder billigast, och få dom på papper.
Hur mycket brukar en OBD2 kosta?
Storlek på Skivor/bromsar?

Hej, Tänkte beställa bromsar fram till[…]

Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]