Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#765701
Volvo742 skrev:Men visst kan man ta lös ratten på en 850 utan att det smäller?

Ja visst kan man det, om man utför det på korrekt sätt - dvs koppla ur batteriet minst 30min innan man börjar (gärna längre) och är handskas med ratten försiktigt, och inte skadar några kablar.
Det finns ju dock alltid en risk att baggen utlöser iaf, men den är riktigt liten, men man bör ändå vara medveten om det. Man kan aldrig vara 100% säker på att den inte löser ut, och tyvärr ej heller 100% att den löser ut vid en olycka. Även om oddsen är typ en på miljarden så är det fortfarande inte 100% säkert att allt går vägen.
Användarvisningsbild
av darkien
#765702
bara man följer säkerhetsinstruktionerna så är de oftast inga problem
av Volvo742
#765703
darkien skrev:bara man följer säkerhetsinstruktionerna så är de oftast inga problem
Jag har Heynes boken men där står det inte hur man tar bort en ratt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#765704
Enkelt förklarat så kopplar man ur batteriet, vrider ratten ca 90 grader åt höger, skurvar ur skruven på baksidan, vrider ratten 90 grader åt vänster, skruvar ur nästa skurv, viker försiktigt ner centerdelen av ratten och lossar kabeln till bagen. Lägg bagen på ett säkert ställe.
Sen är det bara att lossa centrummuttern och dra ratten rakt ut.

Detta är en ytligt och generell beskrivning, det är möjligt att det kan skilja något - det vet jag inte, har aldrig tagit bort ratten på någon av mina 2 bilar.
av Volvo742
#765708
Lucif3r skrev:Enkelt förklarat så kopplar man ur batteriet, vrider ratten ca 90 grader åt höger, skurvar ur skruven på baksidan, vrider ratten 90 grader åt vänster, skruvar ur nästa skurv, viker försiktigt ner centerdelen av ratten och lossar kabeln till bagen. Lägg bagen på ett säkert ställe.
Sen är det bara att lossa centrummuttern och dra ratten rakt ut.

Detta är en ytligt och generell beskrivning, det är möjligt att det kan skilja något - det vet jag inte, har aldrig tagit bort ratten på någon av mina 2 bilar.
Jag har vridit ratten 90 grader men jag har bara hittat två skruvar och dessa är under ratten. Ska gå ut och kolla igen :)
Tack för tipset!

Du vet väll inte vart exakt kontakten som sitter under stolen som går till SRS:en? Tänkte att det skulle vara bra att veta vart den är så man inte skruvar på fel ställe. Farsan min sa att volvo brukar ha problem med just den kontakten.

EDIT: Jag hittade bara två skruvar trots att jag vred 90 grader på ratten.
av zlixz
#767595
Hej på er igen, kan idag efter jag hittade inspiration till att felsöka lite på 855 :an meddela att jag fått iordning på felkod 2-3-2 i sockel B5 (SRS System)

Troligtvis var det något som glappade någonstans, Då jag varit och ryckt i lite kontakter, demonterat bort databoxen och satt dit igen och efter ett antal försök att radera felkoden så har jag lyckats.

Lampan funkar nu som den ska och bilen får leva kvar på vägarna, Bes på måndag !!

Tack för ert visat intresse

Mvh Jimmy
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.