Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#764786
Hejsan!

Volvo 850 GLT 1992 Professional

Jag har mätt givarna men får felkoder.
Detta är om man sitter i bilen och tittar fram igenom rutan.
Vänster fram: 1109 ohm
Höger fram: 1107 ohm
Vänster bak: 1083 ohm
Höger bak: 1081 ohm

Jag får koderna på A3:
4-4-4 Ingen spänning till hydralmodulatorns ventiler
3-1-1 Vänster fram givare sönder eller bruten krets
3-1-4 Höger bak givare sönder eller bruten krets
1-4-2 Deffekt bromsljuskontakt (En lampa är bara sönder och den ska jag byta snart).

Men varför blir det så här? Jag har rätt ohm på givarna och jag lyckas inte fixa ordning 4-4-4 än fast det går spänning till hydralmodulatorns ventiler.
Det kan inte heller vara ABS-enheten för då skulle få felkoderna A3 1-4-3 Styrenhetens minne defekt, och 4-4-1 Processfel i styrenheten.
#764814
Den klassiska koden när det glappar i ABS boxen brukar ju vara hö bakgivare defekt el avbrott.

Om du dessutom har mätt upp givarna och de verkar ok så skulle jag nog tippa på boxen.

Jag fick felkoden på just givare hö bak och den återkom med jämna mellanrum när jag släckte den. Lödade anslutningarna och har fungerat kanon sedan dess.

Ett glapp i antingen ABS box eller kablage/givare genererar ju felkod.

Edit: Hydraulmodulatorn får väl sin spänning från ABS boxen och där kopplas ju även givarna så glapp i lödningarna förklarar väl det mesta?
#764815
roger82 skrev:Den klassiska koden när det glappar i ABS boxen brukar ju vara hö bakgivare defekt el avbrott.

Om du dessutom har mätt upp givarna och de verkar ok så skulle jag nog tippa på boxen.

Jag fick felkoden på just givare hö bak och den återkom med jämna mellanrum när jag släckte den. Lödade anslutningarna och har fungerat kanon sedan dess.

Ett glapp i antingen ABS box eller kablage/givare genererar ju felkod.

Edit: Hydraulmodulatorn får väl sin spänning från ABS boxen och där kopplas ju även givarna så glapp i lödningarna förklarar väl det mesta?
Jadu. Vetefan om det är glappt för jag har öppnat boxen, öppnat på kontakterna, satt tillbaka kontakterna många gånger och det har inte blivit något bättre.

Men vart lödde du dina anslutningar någonstans? Jag har den gamla versionen av ABS-boxen. Du vet den som är en stor metalllåda.
Jag tror inte heller det skulle vara glappt i givaren för det är ju en sluten krets.

Vad hade du för 850 då?

Hydralmodulatorn får sin spänning från ett delat kablage men jag vet inte om det är från boxen. Finns det något elschema?
#764824
Förlåt, missade att detta gällde den äldre, jag har den senare typen som är känd för glappiga lödningar..

Men om du raderar felkoder på givarna, kommer de då tillbaka? Om de gör de så skulle jag nog satsa på att försöka byta ABS box för den känns lite skum.

Ett ytterligare alternativ är om man kan ta reda på vilka utgångar på boxen som tex är till givare hö bak, då kan du ju mäta där framme och på så sätt kanske utesluta kabelbrott?

Jag ska kika om jag har något elschema som kanske kunde förklara lite.
#764827
roger82 skrev:Förlåt, missade att detta gällde den äldre, jag har den senare typen som är känd för glappiga lödningar..

Men om du raderar felkoder på givarna, kommer de då tillbaka? Om de gör de så skulle jag nog satsa på att försöka byta ABS box för den känns lite skum.

Ett ytterligare alternativ är om man kan ta reda på vilka utgångar på boxen som tex är till givare hö bak, då kan du ju mäta där framme och på så sätt kanske utesluta kabelbrott?

Jag ska kika om jag har något elschema som kanske kunde förklara lite.
Jag har mätt från kablaget till givarna så det är en sluten krets där i alla fall. Det är väldigt känt att man brukar mäta från kablaget på nyare modeller av 850 men jag lyckades lista ut vart "hålen" är på de tidiga modellerna.

Alltså måste det då vara ABS boxen som spökar?
#764849
Om du har en bra multimeter kan du även mäta växelspänning från givarna när någon snurrar på aktuellt hjul för hand. För att systemet ska fungera räcker det inte med att givaren är hel, den ska även samarbeta med kransen för att generera spänning/signal.
#764911
Jag raderade mina felkoder på A3 och nu visar den bara 4-4-4 vilket är "hydralmodulatorn får ingen spänning". Men trycker jag ut en lampa eller ABS givarkontakt så visar den fortfarande 4-4-4.

För en stund sedan visade den bara 1-1-1 trots att ABS-lampan lyste.

Antingen så är det glappt i kabeln, dåliga kontakter eller ABS-enheten kass?
Dåliga kontakter tror jag faktiskt inte helt på då jag har slipat mina.

Jag har mätt och kollat givarna när jag snurrar på dem och de visar att den ger olika spänning.

Jag har mätt kabelkontakt som går mellan ABS-boxen och ABS-relät och det är slutna kretsar där så det är OK.
Sen har jag mätt kabelkontakten mellan ABS-boxen och hydralmodulatorn's kabelkontakt och det är slutna kretsar där också så det är OK.

Nu raderade jag felkoderna på A3 och reslutatet blev 1-1-1 och en lysande ABS lampa.
Jag antar att ABS-enheten fungerar ändå fast det är något lurt någonstans. Jordfel?

EDIT: Vill bara säga att jag har ingen bromsvätska i bilen.

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]

Aldrig gjort det men, om det går att öp[…]

Det är inte reglervententilen på AC som[…]

Leasing bildäck

Jag och min sambo har leasat bil och lämnad[…]