- mån 24 jun 2013, 19:06
#764477
Hej!
Är mitt kylarsystem täppt?
Jag kan stå på tomgången och mätaren visar kl 3. Jag kan varva upp den och visaren står på kl 3. Jag har inte provkört den än då jag inte har besiktat den. Fläkten går som den ska göra osv. Bra värme i bilen också. Kylaren är ny!
Anledningen varför jag undrar är för att jag tömde kylarsystemet på ventilen vid kylaren och ventilen bakom motorblocket. Jag skruvade även upp en stor slang från nedre kylarinutgången. Bilen hade fått sin topp skev och topplockspackning "bruten". Men allt detta är åtgärdat och fungerar.
När toppen blir skev så bubblar det mycket avgaser in i kylarsystemet. Det kom även in olja tror jag också för kylarvattnet var ljusbrunt.
Hur som helst när jag tömde ut systemet så var det kylarvatten i exantionskärlets MIN-nivå. När jag tömde ut allt så fick jag typ 5.2 liter.
Jag tömde sedan in 3.7 glykol och 1.0 liter vatten och nu är nivån på expantionskärlet mellan MIN och MAX. Först var det över MAX, men efter att ha låtit motorn gå en stund så sjönk den till mellan MIN och MAX.
Vad är era teorier om detta?
Kan det vara något där inne som spökar t.ex kvist eller hårboll eller en oljeplugg? Eller är detta normalt och jag har inte tömt hela kylsystemet?
Slangarna in och ut från kylaren är varma och spänstiga och även kylaren är varm. Alltså måste det vara en cirkulation på det hela och det var bara jag som oroa upp mig?
Är mitt kylarsystem täppt?
Jag kan stå på tomgången och mätaren visar kl 3. Jag kan varva upp den och visaren står på kl 3. Jag har inte provkört den än då jag inte har besiktat den. Fläkten går som den ska göra osv. Bra värme i bilen också. Kylaren är ny!
Anledningen varför jag undrar är för att jag tömde kylarsystemet på ventilen vid kylaren och ventilen bakom motorblocket. Jag skruvade även upp en stor slang från nedre kylarinutgången. Bilen hade fått sin topp skev och topplockspackning "bruten". Men allt detta är åtgärdat och fungerar.
När toppen blir skev så bubblar det mycket avgaser in i kylarsystemet. Det kom även in olja tror jag också för kylarvattnet var ljusbrunt.
Hur som helst när jag tömde ut systemet så var det kylarvatten i exantionskärlets MIN-nivå. När jag tömde ut allt så fick jag typ 5.2 liter.
Jag tömde sedan in 3.7 glykol och 1.0 liter vatten och nu är nivån på expantionskärlet mellan MIN och MAX. Först var det över MAX, men efter att ha låtit motorn gå en stund så sjönk den till mellan MIN och MAX.
Vad är era teorier om detta?
Kan det vara något där inne som spökar t.ex kvist eller hårboll eller en oljeplugg? Eller är detta normalt och jag har inte tömt hela kylsystemet?
Slangarna in och ut från kylaren är varma och spänstiga och även kylaren är varm. Alltså måste det vara en cirkulation på det hela och det var bara jag som oroa upp mig?
Volvo 740 -88 Såld
Volvo 740 - 88b Såld
Volvo 850 -92 Såld sedan krockad (inte jag)
Volvo XC70 I -98 Bruksbil.
Volvo 740 - 88b Såld
Volvo 850 -92 Såld sedan krockad (inte jag)
Volvo XC70 I -98 Bruksbil.