Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo742
#764477
Hej!

Är mitt kylarsystem täppt?

Jag kan stå på tomgången och mätaren visar kl 3. Jag kan varva upp den och visaren står på kl 3. Jag har inte provkört den än då jag inte har besiktat den. Fläkten går som den ska göra osv. Bra värme i bilen också. Kylaren är ny!

Anledningen varför jag undrar är för att jag tömde kylarsystemet på ventilen vid kylaren och ventilen bakom motorblocket. Jag skruvade även upp en stor slang från nedre kylarinutgången. Bilen hade fått sin topp skev och topplockspackning "bruten". Men allt detta är åtgärdat och fungerar.
När toppen blir skev så bubblar det mycket avgaser in i kylarsystemet. Det kom även in olja tror jag också för kylarvattnet var ljusbrunt.

Hur som helst när jag tömde ut systemet så var det kylarvatten i exantionskärlets MIN-nivå. När jag tömde ut allt så fick jag typ 5.2 liter.

Jag tömde sedan in 3.7 glykol och 1.0 liter vatten och nu är nivån på expantionskärlet mellan MIN och MAX. Först var det över MAX, men efter att ha låtit motorn gå en stund så sjönk den till mellan MIN och MAX.

Vad är era teorier om detta?
Kan det vara något där inne som spökar t.ex kvist eller hårboll eller en oljeplugg? Eller är detta normalt och jag har inte tömt hela kylsystemet?
Slangarna in och ut från kylaren är varma och spänstiga och även kylaren är varm. Alltså måste det vara en cirkulation på det hela och det var bara jag som oroa upp mig?
Användarvisningsbild
av Nexus
#764503
förstår inte riktigt vad du menar...rör sig inte nålen alls så låter det som kabeln till tempgivaren ej är ditsatt :roll:
av Volvo742
#764507
Nexus skrev:förstår inte riktigt vad du menar...rör sig inte nålen alls så låter det som kabeln till tempgivaren ej är ditsatt :roll:
Nålen visar kl 3 som den ska göra.
Jag blev bara fundersam att jag fick ut så lite och in lika mycket.
av Tommty
#764513
då gör man uteslutningsmetoden.

Häller ut allt gamla, spolar igenom. Fyller på nytt....väntar några dagar, tömmer, genomsöker efter olja och tar sedan nästa steg.
av Volvo742
#764516
Visst rengör kylarvätska också systemet?
av Tommty
#764528
nja, inte till den delen du ska skölja iallafall.

om du ska skölja så finns det en hel del olika alternativ, finns "kylarrens" på mackar och annat som innehåller syror och liknande som tar bort all skit.

Sen finns det kaustiksoda som även sköljer ur och renjör men ej men det sura PH't som kylarrens oftast har.

Men vilket du än väljer så ska du spola igenom det med mycket vatten efteråt och flera gånger. När du känner dig klar så ska den nya blandningen med glykol och vatten i direkt efteråt, annars så är du tillbaka på ruta 1 igen.

3,7 liter glykol och 1 liter vatten känns också extremt onödigt. om du inte har tänkt ställa bilen uppe i norra finland under vinterhalvåret.
av Volvo742
#764533
Jag fick inte i något mera än 3.7 liter glykol och 1 liter vatten.

Man ska INTE ha kaustiskoda!!!!
Varför?

Ta kaustiksoda och häll ned det i vatten. Sen blandar du ner lite diskmedel i det så det blir bubbligt. Sen tar man en bit aluminiumfolie och lägger ner det försiktigt. Skummet som bildas av diskmedlet. Ta upp det med en sked. Ta nu och tänd en tändsticka och lägg den på bubblerna....KABOOOM!!! :mrgreen:

Det bildas vätgas av Aluminion och natriumhydroxid.
av Tommty
#764549
jag har absolut ingen anning varför du har tänkt blanda i diskmedel i kylartanken, likaså noll på varför du har tänkt att lägga i en tändsticka heller.

Men ja, om slänger i lite fyrverkerier i behållaren så kommer den troligtvis inte rengöra heller så effektivt.

Som sagt, finns FLERA olika sätt, ena bättre än den andra. jag har personligen använt båda flertalet gånger och bilar rullar ännu idag vad jag vet.

Finns även folk som rekommenderar avfettning tillsammans när du sköljer det.....och ja, om du tänder på det också så tror jag nog du ska skippa detta totalt.
av Volvo742
#764555
Jag sa inte att du ska hälla i diskmedel i kylartanken. Inte en tändsticka heller.

Jag ville bara varna att du ska inte hälla i natriumhydroxid i en motor. Det kan smälla.
Användarvisningsbild
av Nexus
#764601
Fick inte in speciellt mycket när jag bytta kylare på min bil. All vätska är nästan omöjlig få ur bara genom lossa av tappnings pluggarna. Sen har du vätska inne i värmepaketet oxå. Kör en stund och byt igen om du vill vara riktigt noga :-)-)

Najs Biiiiiiimer! :-D

Skoj att meka med nya fina grejer! :-)

Du har kanske någon dålig bussning i f[…]

Vadå nyare? Ersättningsmodell eller men[…]