Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#764197
Hej!

Fick felkoderna
A2 4-1-1 Spjällgivarsignal fel spänning
A3 4-4-4 Ingen ström till hydralmodulatorns ventiler
A6 4-1-1 Spjällgivarsignalen saknas
A7 1-3-2 Varvtalsgivare saknas.


Men jag tänker fokusera på just A6 och A2. Jag har tagit loss spjällgivaren och nu mäter jag ohmvärderna i kiloohm (Kohm).

Så här ser min ut:
Bild

BOSH 0 280 122 001

När jag vrider hålet så ytan (som ska ligga emot axeln som går till spjället) längst bort och parralellt med siffrorna 1 2 3.
Då mäter jag 1 och 2 och får värderna:
1.7 kohm

Sen mäter jag 1 och 3 och får värderna:
2.4 kohm

Sen mäter jag 2 och 3 och får värderna:
0.05 kohm

Sen vrider jag så ytan är horrisiontell dvs 90 grader motsols.
Då mäter jag 1 och 2 och får värderna:
1.7 kohm

Sen mäter jag 1 och 3 och får värderna:
0.05 kohm

Sen mäter jag 2 och 3 och får värderna:
2.4 kohm

Jag mäter ingången också i volt på tomgång dvs när spjället är stängt.
Jag mäter 1 och 3 och får värdet:
5 volt

Sen mäter jag 2 och 3 och får värdet:
0.25 volt

Sen mäter jag 2 och 1 och får värdet:
5 volt
Har jag fel på min spjällägesgivare då?
#764220
Är felkoderna återkommande?
Om du mäter mellan 1 och 3 så ska du ha 800-1200ohm med stängt spjäll och 2000-3000ohm vid helt öppet spjäll. Resistansen ska öka jämnt hela vägen.
#764221
Är felkoderna återkommande?
Om du mäter mellan 1 och 3 så ska du ha 800-1200ohm med stängt spjäll och 2000-3000ohm vid helt öppet spjäll. Resistansen ska öka jämnt hela vägen.
#764228
js1 skrev:Är felkoderna återkommande?
Om du mäter mellan 1 och 3 så ska du ha 800-1200ohm med stängt spjäll och 2000-3000ohm vid helt öppet spjäll. Resistansen ska öka jämnt hela vägen.
Alltså jag mätte bara när jag tog lös kabeln och modulen.
#764230
Det kvittar om du har den lös, titta hur axeln ska stå vid tomgåmg resp fullgas och ställ givaren i de lägena och mät resistansen.
#764280
js1 skrev:Det kvittar om du har den lös, titta hur axeln ska stå vid tomgåmg resp fullgas och ställ givaren i de lägena och mät resistansen.
Men jag gjorde det ju.
Fast jag tog loss den.
#764451
js1 skrev:Jag ser nu att du fått 0.05Kohm i ena läget, din givare verkar vara kass.
Vad brukar den vilja ha för värden då?
Det står även att spänningen är fel också via felkodsdosan.
#764662
Volvo742 skrev:
js1 skrev:Jag ser nu att du fått 0.05Kohm i ena läget, din givare verkar vara kass.
Vad brukar den vilja ha för värden då?
Det står även att spänningen är fel också via felkodsdosan.
Om du mäter mellan 1 och 3 så ska du ha 800-1200ohm med stängt spjäll och 2000-3000ohm vid helt öppet spjäll. Resistansen ska öka jämnt hela vägen. som js1 skrev.
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]