Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mikael1980
#763314
Hej,

Är en person med begränsad erfarenhet av mekande med bilar. Har en 850 som har krånglat lite de senaste veckorna.

Centrallåset fungerar, med nyckel, dock ej längre via larmdosan. Och varje gång jag vrider om nyckeln i tändningen till läge 2 så låser bilen sig.
När jag vrider nyckeln hela vägen till tändning händer ingenting. Inte ens ett klick. Bara 3 kontroll lampor lyser på instrumentpanelen i läge 2. SRS, Dimljus (tror jag) och ABS. Övriga lampor lyser mycket svagt alternativt inte alls.

Jag som inte är någon duktig mek vore tacksam om någon kunde göra sig en gissning på vad detta kan bero på. Bilen har varit på verkstad senast 10:e Juni för byte av kamrem, multirem och vattenpump. I Mars var den inne för byten av bromsok och lite annat. Har tidigare inte haft några problem med elen i bilen annat än att batteriet som satt i när jag köpte den var dött. Nu är batteriet bytt i Mars och enligt batteriets kontroll lampa så ska det inte behöva laddas.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
av taxi
#763356
Startar bilen om du vrider nyckeln förbi tändning till startläget? Eller är den helt död? Jag skulle nog börja med att kontrollera batteriet.
av Mikael1980
#763445
Ok, lite ny info.

Nu tänder bilen alla kontroll lampor. Dock, när jag larmar på så la jag märke till att bilen blinkar med blinkers (fram bara) och halvljus, istället för blinkers runt om. Samt att när jag vrider nyckeln från läge 2 till tändning så klickar den till bara. Så troligen start motor, kanske även tändningslås. Men jag är rädd att det är något mer omfattande elfel.

Senaste "storryn" handlar om en snö[…]

Odb/felkådsläsare...

Jag kan varmt Rekommendera Foxwell NT710 om du ska[…]

Kan vara bränslepump - ger ingen felkod. Igen[…]

Elpriset

Det måste väl ändå inte komm[…]