Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olleb
#763134
Jag har en 855 GTL årsmodel 1994 där något ligger och drar även när tändningen är av.

Uppmätning visar på en konstant förbrukning på 2,5A när tändningen är av.
Resultatet är förstås att batteriet dras ur om bilen blir stående även bara en kortare tid.

Hur brukar det vara; viilken konstanta förbrukning är normalt och vilka enheter är det som ligger inkopplade och drar även när tändningen är av?
Var ska man börja felsöka?


Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av darkien
#763146
upp till 0.5 A brukar va normalt generellt sett men en klassiker på 850 är handskfacksbelysningen som ballar ur o lyser konstant ett tips är att lossa plus o mäta ampere med allt avslaget som du gjort o rycka o stoppa tillbaka en säkring i taget o se vilken krets som drar ström sen utifrån den infon felsöka
av olleb
#763522
Ibland verkar belastningen ligga nere på 0,6 - 0,7, så problemet verkar bara finnas ibland...

Vad borde ha ström normalt?
- kupébelysning
- bilstereon
- larm/lås
- bränslevärmaren (och därigenom även kupéfläkten)
- parkeringljus (om påslagna)

Hittar bara en säkring som har ström när tändningen är av, nr 38, nån som vet vart den går?
Känns som jag har ytterligare säkringar dolda nån stans.
Dags att ta fram Haynes, men det får blir till nästa helg när jag är hemma igen...
Användarvisningsbild
av jojjeblom
#763573
Kollar i haynesboken och säkring 38 är reserv, men reserv till vad framgår inte :???:

Vi hade samma problem för flera år sedan med vår 854a, där var det elkontakten på dragkroken som var helt ärgad invändigt och orsakade tjuvström. Så har du dragkrok kolla skicket på kontakten.
av olleb
#763871
Tack! Jag ska kolla av alla föreslagna problemområden så fort jag har tid igen.

Var hittar jag säkringarna till kupébelysning, bilstereo, och de andra sakerna som har ström på när tändningen är av?

Vad är det för relä/enhet som surrar en stund efter att motorn slagits av? (Det är inte kylarfläkten)

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]