Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tommpa62
#762680
Hej. Jag har just köpt en 850 glt 20 valve går bra o blå ryker lite. 37 mil tog den 3 l olja fyller olja hela tiden i den.abs har börjat lysa sen en snett under den en orange med nått grönt i vet ej tror det betyder not med motor. fins det o ladda hem instruktions bok på svenska till den? just det fläckten går bara på 4 steget fick med nåt som man ska sätta i under handsfacket? fins det nånn som vet min egen tro på oljan är nog ventiltätningarna som inte håller tätt är det mycket jobb o byta???? Tacksam för svar.
av *pettson*
#762686
Om den går bra så ryker den inte. Att den ryker är ett tecken på att den inte mår bra. Sök i forumet om olika tänkbara orsaker.
37 mil och 3 liter olja är lite av en bedrift. Se det som att ventiltätningarna inte är ditt största problem. Bilen har fler större problem.
T.ex. den där lampan där vill berätta något. Dags att läsa ur koder för att iallafall få en glimt om vad den vill säga.
Mej veterligen finns inte svensk bok att ladda ned. Å andra sidan anger du ingen årsmodell.
Men den finns säkert att köpa antingen via volvo eller via någon bildemontering.
Prylen till fläkten finns att läsa om i forumet.
Att byta ventiltätningarna kräver specialverktyg oavsett om du gör det med topplocket på plats, eller om du tar bort det.
Vi får hoppas bilen inte var särskilt dyr.
av tommpa62
#762689
hej tack för svaret det är 1992 gått enligt mätaren 30 000 mil. varvar jag den då blå ryker den. lätt startad är den oxå. den har gått 8000 mil sen kamremsbytet om man ska tro vad som står under huven,
Användarvisningsbild
av darkien
#762862
tror ja har en extra handbok iof från en tidig 95:a
Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]

Leasing bildäck

Bilen är ju returnerad med vinterdäcken […]