Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jonny692
#760455
850 97:a
jag fick hög Hc på besiktningen(139)
Har bytt olja/oljefilter/luftfilter/tändstift.
jag hade i ca 15 liter bensin och en flaska K-sprit.
Kan man ha i ännu mer K-sprit i och Hc halten sänks?
har läst lite här att det kan va att man måste göra rent vevhusventilationen.
Då måste man ta loss Insugsrören för att komma åt nån "burk" och göra rent den och slangarna till den?
Är det nåt speciellt man ska tänka på när man tar loss insug och annat som kanske måste bort?
Mvh Jonny
av pelle1963
#760503
jonny692 skrev:850 97:a
jag fick hög Hc på besiktningen(139)
Har bytt olja/oljefilter/luftfilter/tändstift.
jag hade i ca 15 liter bensin och en flaska K-sprit.
Kan man ha i ännu mer K-sprit i och Hc halten sänks?
har läst lite här att det kan va att man måste göra rent vevhusventilationen.
Då måste man ta loss Insugsrören för att komma åt nån "burk" och göra rent den och slangarna till den?
Är det nåt speciellt man ska tänka på när man tar loss insug och annat som kanske måste bort?
Mvh Jonny
Om jag vore du skulle jag pröva att tanka 50/50 bensin 95/E85 och pröva vad som händer med HC-halten. Nu när det är sommartemperaturer startar bilen bra ändå trots sprit i tanken. Hög HC-halt är ju en indikation på att motorn är sliten, du har läckor i avgassystemet men framförallt sotbeläggningar i förbränningsrummen som gör att bränslet inte förbränns ordentligt. Problemet med hög HC-halt är att man sällan kan härleda problemet till en enda orsak, utan det är så att säga summan av alla problem en sliten motor dras med. Den åtgärd som oftast ger bäst resultat är varken enkel eller billig. Man tar av topplocket och rengör samt slipar in ventilerna. Det gör å andra sidan inte så stor skillnad om kompressionen är dålig. Som du märker har man häcken alltid bakåt hur man än vänder sig när det gäller hög HC-halt. Med 50/50 bensin/E85 i tanken bör du komma under HC100 om du besiktar med riktigt varmkörd motor. Så ut och bränn lite gummi före besiktningen. :mrgreen:
av *pettson*
#760509
Nu vet jag ju inte hur mycket trådskaparen skruvat. Eller hur mycket andra skruvat. Men att skrämma ihjäl folk med helrenoveringar för att hc halten stuckit är ju så att säga inte särskilt vant. Det är ytterst sällan det är en renovering som är lösningen när det skiljer så lite. Näst efter taskiga tänddelar brukar vevhusventilation eller ett katalysatorbyte ligga. Jag kan säga att med en universal eftermarknadskat (alltid mindre effektiva) och en bil som drar drygt 1 liter olja på 50 mil så blir inte ens hc halten *olaglig*. Den stannar på runt 90.
Jag förutsätter nu att trådskaparens bil var rejält genomvarm och körd några mil vid besiktningstillfället. Eller iallafall körd i stadstrafik med nån växel lägre än normalt. Det är ju så att katalysatorer tänder vid högre och högre temp ju äldre och mera slitna dom blir.
Ge sjutton i att tanka E85 eller k sprit. Det löser inte ditt problem. HC halten är inte problemet. Det är symtomet.
När det gäller vevhusventen och åtgärder där så finns det gott om info i forumet. KÖP en bra verkstadshandbok och sök i forumet. Nyttja dom två ska du se att det blir väldigt bra.

När hc har stuckit på en 850 eller 70 serie kan man börja med dom två vanligaste istället.

1/ När byttes tänddelarna senast? Då menar jag fördelarlock och rotor, ev. Tändkablar. Dom ingår nämligen inte i någon service alls någonsin. Dags att checka alltså. Det brukar se ut som skit. Många tror det är evighetssaker, så är det INTE.
2/ Dra upp oljestickan när motorn står och går, hur mår ventilationen? Du ser det enkelt genom att vevhusventilationen väller ut igenom stickhålet, eller så går den rätt väg. Lite lite rök kan det alltid komma upp ur stickhålet av andra anledningar, men som sagt står det en rökplym där ur är det dags att akut fixa vevhusventilationen.

Härnäst har vi en katalysatortvätt om nu ovanstående inte är problemet. (invändig tvätt). Men det tar jag och beskriver ifall nu inte nåt annat hjälper, det är INTE en åtgärd man gör ifall det inte är fruktansvärt nödvändigt.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#760517
Nja, håller nog med pettson här. någon motorrenovering som pelle vill påvisa tror jag knappast behövs.
Tänddelar är som sagt det vanligaste felet, vilket varken är dyrt eller svårt att byta, och tar kanske 5min att kolla upp om det behövs bytas.
Det finns ju många saker som kan ge kassa avgasvärden. Det svåraste är väl att hitta orsaken - lösningen brukar vara enkel och inte speciellt dyrt.

Att tanka k-sprit/E85 avlöser inte problemet som sagt. Visst - du lurar dig kanske igenom bes. Men det frångår ju inte det faktum att din motor inte går optimalt.
Problemet lär ju knappast bli bättre tills nästa år om du inte åtgärdar det nu - och till nästa år kanske det har blivit ännu sämre vilket kan leda till ännu dyrare reparationer.
Användarvisningsbild
av jonny692
#760596
Börjar väl med rotor och fördelarlock och tankar massa E85 så jag kommer igenom besiktningen och efter det så får jag väl gå igenom bilen lite mer noggrant :???: .
"vevhusventilationen väller ut igenom stickhålet"??? menar du att det ryker massa därifrån?
av V70Volvo
#761123
Hade samma problem. Tog 5l bensin 5l E85 2,5 l diesel och 2 l T-Röd
T-röden gör att du får högre förbännings temp och bränner rent vid ventilerna och högre avgastemp som rensar "katten"

Efter det hade jag inga problem med avgas värderna.
av Tommty
#761151
V70Volvo skrev:Hade samma problem. Tog 5l bensin 5l E85 2,5 l diesel och 2 l T-Röd
T-röden gör att du får högre förbännings temp och bränner rent vid ventilerna och högre avgastemp som rensar "katten"

Efter det hade jag inga problem med avgas värderna.
jävlar vilken karlsons blandning,hade du inte diskmedlel i också?
Användarvisningsbild
av jonny692
#761929
bytte rotor/fördelarlock och tankade 13L E85 och hade ca 15-20L bensin i men Hc halten sänktes bara från 139 till 122 :( .
Menas det att jag inte kommer få ner det mer eller går det att hälla i mera E85?
Jag vet att jag borde göra rent vevhusvent osv och att det kanske inte e så bra att tanka massa E85 men jag vill bara ta mig igenom besiktningen så jag kan kanske börja riva i motorn utan tidspress.
av *pettson*
#761961
jonny692 skrev:bytte rotor/fördelarlock och tankade 13L E85 och hade ca 15-20L bensin i men Hc halten sänktes bara från 139 till 122 :( .
Menas det att jag inte kommer få ner det mer eller går det att hälla i mera E85?
Jag vet att jag borde göra rent vevhusvent osv och att det kanske inte e så bra att tanka massa E85 men jag vill bara ta mig igenom besiktningen så jag kan kanske börja riva i motorn utan tidspress.
Det är deprimerande att man måste göra nånting ordentligt ibland för att det ska fungera. Men så fungerar livet helt enkelt. Man kan inte bara går runt alla problem med snabbfix, häxbrygder och annat otyg. Det blir till att avboka tiden eller ta och snabba på med jobbet. Före dess lär det inte lösa sej om den är så täppt. Sen bör du komma ihåg att det slutar inte vara ett hc problem på 1 minut efter jobbet. Du har kört in en del oljerök i katalysatorn och den kräver att bli urbränd innan hc halten sjunker permanent.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...