Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mr 76
#757886
Har en V70-97 som har börjat att fellarma.

För att ni ska kunna hjälpa mig med vad som kan tänkas vara fel ska ni få lite bakgrund.

Låset i passagerardörren fungerar inte, så jag har den dörren låst hela tiden.

Låset i bakdörren (bagageluckan) låser sig bara ibland när man larmar bilen med fjärrkontrollen. Den låser sig alltid när man låser bilen med nyckel.

Förra helgen satte jag dit solfilm på samtliga bakre 5 rutorna.

Därefter har bilen börjat att fellarma. Vet inte om det har med solfilmen att göra eller om det beror på att jag öppnade och stängde bagageluckan rätt så många gånger så att låset har gett upp eller om det är någon kabel som har kommit i kläm/gått av.

Det jag tycker är konstigt är att bilen börjar att larma efter ca 2 timmar när jag larmat på bilen. Vore det fel på larmet så borde det väl gå igång direkt och inte efter ca 2 timmar?

För att inte väcka grannarna så har jag nu fått låsa bilen med bara nyckeln och inte använda larmet vilket jag tycker är tråkigt.

Batteriet i bilen är nytt sedan december månad.

Har läst om att det sitter microbrytare på varje dörr och att det är de som styr larmet. Är det rätt? Var sitter de? Har någon en bild får ni gärna lägga upp det.

Var på en firma idag som läste av felkoder och de fick inte upp några felkoder...

Behöver ni mer svar så är det bara att ställa frågor.

Tacksam för hjälp!

// Mr 76
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#757993
Microbrytarna sitter i låskistorna. Dom talar om för bilen om dörren är öppen eller stängd.
Ett väldigt enkelt sätt att kolla om dom fungerar är helt enkelt om belysningen tänds och släcks som den ska när du öppnar och stänger dörren.
Användarvisningsbild
av Mr 76
#758011
Tack för era svar!

Får gå ut och se om belysningen tänds och om glaskrossensorerna är hela eller har ärgat sönder....

Ringde till Volvo och de trodde inte att man kunde felsöka angående larmet på en V70 från 97.....

Är det bara Volvo som eventuellt kan se felkoder på larm eller kan man göra det med andra "billigare" diagnosverktyg/instrument?

// Mr 76
av AnkaN7893
#758052
Jodå jag tror jag kan läsa ut larmkoder!'

Har en vag-com kabel i en gammaldator med seriell-port och sen vol-fcr! Så länge du har datorn med seriell port så kommer du undan billigt!
Användarvisningsbild
av Mr 76
#758151
Var idag ute och kontrollerade glaskrossensorerna. De verkar vara hela och fräscha. Dock så saknas det en svart "hatt" på en av dem men det skall väl spela en mindre roll. Är väl bara en utseendesak?

Jag testade sedan att kontrollera innerbelysningen och den tänds och släcks när man stänger dörrarna MEN när jag stängde bagageluckan så lyste fortfarande lampan. Öppnade då bagageluckan igen och slog igen den och då släcktes lampan. Öppnade ännu en gång och slog igen den och då lyste lampan. När jag en sista gång öppnade och stängde bagageluckan så slocknade lampan. Jag larmade då på bilen och den har stått så hela dagen utan att larma :D

Då jag inte tidigare har haft lampan i bagaget i "tänt läge" vid öppen bagagelucka så har jag därför inte lagt märke till det.

Enligt min slutsats så är det väl så att varannan gång jag stänger luckan så känner microbrytaren av att bagageluckan ÄR stängd och då kan man larma och varannan gång så känner den INTE AV att bagageluckan är stängd och därför larmar den efter ett par timmar.

Nu till min fråga: Kan man på något sett "rengöra" microbrytarna eller är det enklast att byta hela låskistan? Jag vet inte var microbrytarna sitter så är det någon som kan ta en bild så vore jag tacksam. Förstår att det är svårt om de sitter inne i låskistan, men som sagt så vet JAG inte var de sitter, därför kanske min dumma fråga.

Vad hade ni gjort i detta läget?

// Mr 76
av semmelman
#758193
Jag är ingen bilmekaniker men jag hade ju blåst en helsikes massa 5-56 i låset. :D Kan väl inte skada?
Användarvisningsbild
av Mr 76
#758215
Det roliga var kortvarigt (12 timmar).... Nu vid 22.00 så började bilen att larma igen, suck :( .
Fick gå ut och låsa den med nyckeln och nu ha den olarmad...

Det är möjligtvis ingen runt Växjö-trakten som har en låskista liggandes till en V70 97:a? För problemet upphör väl om jag byter den?

Eller om det är någon som har en felkodsläsare i närheten av Växjö och som vill läsa ut felkoderna på larmet....

// Mr 76
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]