Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#751025
Hej!

Håller på och fixar vevhusventilationen på min V70 GLT -99 (B5254S Denso, 165hk)

Har köpt lite nya slangar som var trasiga och rengjort det som gått.

Men jag behöver den lilla tjocka slangen som sitter mellan oljefällan och blocket, beställde en på Volvo igår (artnr: 1271771) och hämtade den idag.
Den var fel! Den slangen jag fick var rak, den som sitter är lite vinklad.
Den slangen jag fick ser ut såhär:
Bild
Tog med den gamla slangen till volvo och de såg själva att det var fel slang jag fått, men enligt datorn så är det rätt slang.
Är alltså slang nr 4 på denna bild:
Bild

Det fanns inga alternativ i datorn, fanns bara den slangen. Bilden i datorn visar en vinklad slang, men slangen som tillhör artikelnr är rak.
De skulle försöka se om de hittade något alternativ som passar..

Är det någon av er som vet något annat artikelnr till en vinklad slang som passar min bil ?

Vevhusventilationen var i stort behov av rengöring!
Bild Bild Bild Bild Bild Bild
#751126
Om du är helt säker på att det är den böjda du ska ha, be dom kolla på turbo-modellerna, för det är dom som ska ha den slangen.
Du har inte lyckats köpt fel oljefälla? Eller använder du din gamla?

Iaf, om nu volvo inte kan hitta den iaf så finns den här: http://www.softbildelar.se/crankcase-ve ... -hose.html
#751508
Ja, den gamla slangen är vinklad/böjd och den raka passade inte.

Jag använder den gamla oljefällan, den blev rätt så ren o fin efter badat i diesel och sedan avfettning och genomsköljd med varmvatten.
Har inte hittat något kvitto eller notering i serviceboken att den varit utbytt någon gång. Enda jag hittat är att vevhusventilationen var kontrollerad/rengjord på en volvo verkstad för massa mil sedan, när bilen gick som taxi.

Enligt volvos dator så är det den slangen jag fick som ska vara till min bil, ända upp till -00 ska den passa sugmotorerna stod det.
Men de chansade och beställde hem en annan slang de hittade som är till turbo motorerna, ringde de o sa. Så får se om den passar bättre, borde väl komma på torsdag. Enda alternativ de hade hittat.

Är det som du skriver så bör den passa :)

men om den vinklade bara är till turbomotorerna, så är de konstigt om det är sån jag har på min sugmotor!

Lucif3r skrev:Om du är helt säker på att det är den böjda du ska ha, be dom kolla på turbo-modellerna, för det är dom som ska ha den slangen.
Du har inte lyckats köpt fel oljefälla? Eller använder du din gamla?

Iaf, om nu volvo inte kan hitta den iaf så finns den här: http://www.softbildelar.se/crankcase-ve ... -hose.html
#751519
FaniSkogen skrev:Är inte det samma som han fick? Tycker det ser ut så på bilden?

Den jag länkade till är den böjda, jag köpte själv den till min T5a :P


louksor: Ja, det är väldigt märkligt om det nu visar sig att den böjda passar, för som jag förstått det så ska den endast sitta på turbo-modellerna ??:-/
#751796
Hämtade nya slangen på Volvo idag, alltså den vinklade till turbomodellerna.
Den såg ut som gamla o passa perfekt!

Så det var bra att det är fixat nu iaf. Men konstigt att jag har en sån slang på min, det tyckte volvo oxå...
Nu är det bara allt jobb kvar med montering av övre delen av toppen, kamaxlarna, spännrulle o kamrem o vattenpump, multirem o spännrullen, insug, spjällhus o vevhusventilationen, sen bör alla läckage vara fixade och förhoppningsvis sjunker bensinförbrukningen lite oxå.
Var en trasig slang på insuget, så den fått in luft där och kamaxlarna stod ett halvt kugg fel enligt kamlåsningsverktyget!
Kamremen har varit bytt på volvo verkstad förut, men de har bara gjort markeringar o hängt dit ny rem.
Så nu är den nollställd på rätt sätt!
Har läst att det räcker att de variabla kamaxlarna står nån mm fel för att bensinförbrukningen ska öka och min stod då ett halvt kugg fel, är rätt mkt!
Fast bilen har gått bra, men druckit lite mkt bensin. Har för det mesta legat runt 1,3l/m blandad lugn körning.
#752001
Hello

Jag blev också tilldelad den RAKA slangen på Volvo när jag skulle byta på min V70 2.5 SE - 98, så du är definintivt inte ensam om detta, TYVÄRR ....

Liksom på din bil så skulle jag ha den BÖJDA slangen ...

Jag gjorde bara rent den gamla ordentligt och satte tillbaka den då jag varken hade tid eller möjlighet att invänta rätt slang ...

Med andra ord är det läge för Volvo att uppdatera sin reservdelsdatabas med rätt artikelnummer ...

// Andazon

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]