Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Adamp
#750638
Bilen i fråga
850 gl -94
mil: ca 20000
Jag undrar hur man kan dioganstinera om den är täppt eller dålig, har testat dra ut olje stickan och det kommer vit rök som är lite tjockare än den som kommer på vintern från avgasröret. (Bara varm olja eller är systemet igensatt?) bilen går bra och inga andra direkta bekymmer i övrigt drar tjuvluft kan den vara så att det har ett samman band? Drar normalt med soppa runt litern när det är stads och ca 0,8 motorväg och landsvägg. Har lite svårt att få i gång olje trycket då lampan lyser till motorn startat eller när den ståt på tomgång några sekunder.

Vibrationer:

Körde på motorväg och märker den vibrerar kraftigt på passagerare sidan så att dens spegel vibrerar kraftigt, däck obalans? Lösa bultar? defekta däck? bromsar emot? defekta bultar?
Fakta: byte till sommar däck med nya bultar för ett tag sen och jag var på LAN i onsdag och då var det inga vibrationer. jag känner en däck verkstad så jag ska kolla bultarna så de inte är lösa och kolla om däcken är o balans. den drar också till höger när man släpper ratten så misstänkt hjulinställning..

Har jag missat nåt eller har ni mer misstankar och förklaringar?
Senast redigerad av 1 Adamp, redigerad totalt 0 gånger.
#750668
Adamp skrev:Bilen i fråga
850 gl -94
mil: ca 20000
Jag undrar hur man kan dioganstinera om den är täppt eller dålig, har testat dra ut olje stickan och det kommer vit rök som är lite tjockare än den som kommer på vintern från avgasröret. (Bara varm olja eller är systemet igensatt?) bilen går bra och inga andra direkta bekymmer i övrigt drar tjuvluft kan den vara så att det har ett samman band? Drar normalt med soppa runt litern när det är stads och ca 0,8 motorväg och landsvägg. Har lite svårt att få i gång olje trycket då lampan lyser till motorn startat eller när den ståt på tomgång några sekunder.

Vibrationer:

Körde på motorväg och märker den vibrerar kraftigt på passagerare sidan så att dens spegel vibrerar kraftigt, däck obalans? Lösa bultar? defekta däck? bromsar emot? defekta bultar?
Fakta: byte till sommar däck med nya bultar för ett tag sen och jag var på LAN i onsdag och då var det inga vibrationer. jag känner en däck verkstad så jag ska kolla bultarna så de inte är lösa och kolla om däcken är o balans. den drar också till höger när man släpper ratten så misstänkt hjulinställning..

Har jag missat nåt eller har ni mer misstankar och förklaringar?
Vilken motor? Har du en slang som kommer upp ifrån insuget och går ner under ventilkåpan. ta loss den och blås är det som att blåsa i en toarulle är det ju inte täppt.

Annars är det bara att skruva loss insuget och kolla. Byt även flamskyddet isåfall om du inte har turbo.

Angående vibrationer. Kolla bultarna och balansera om däcken och se om det hjälper.
#750674
B5252S är motorn i bilen. Ja jag har den slagen så jag ska testa den i morgon.

ska spänna bultarna och känna efter glapp i framvagn, ska höra hur det är med tid på däckverkstan för balansering.

Hur märker man om den är täppt rent gång mesigt eller mörker man ingenting?
#750772
Det ska inte ryka ur oljestickan på en frisk motor. Vanligaste orsaken till rök ur oljestickan är just igensatt vevhusvent.

Ang. vibrationerna... Om du misstänker att hjulbultarna inte sitter, varför i hela friden har du inte gått ut och kännt på dom med fälgkorset? Inte tusan behöver du åka till en verkstad för det!? OM det nu är bultarna, föreställ dig vilken hemsk olycka som kan bli när(när, inte om) du tappar hjulet, bara för att du inte varit och efterdragit bultarna :???:

Givetvis behöver det inte vara hjulbultarna, det kan även vara andra saker. En hel hög med andra saker t om. Obalans är ju en gissning. glapp styrled/spindelled/osvosv kan också orsaka roliga symptom. Även hjullager kan ställa till med skojjiga fel när dom börjar ge upp.
Kort sagt - listan kan göras lång.
#750853
Jag ska lägga till en sak jag ser du missa Lucif3r nämligen en hävstång för att få mer kraft. Jag har inte kört bilen sedan vibrationerna uppstod!!! jag må vara ung och detta min först bil men jag har lyckligtvis lite iteligens och vet när nåt är galet och vill inte orsak skada för andra trafikanter på grund av fel på ev Bilen (som de gör i Ryssland med flygande däck). Och jag gör vid felen snarast de upptäcks. ska spela in en film som ni kan se om jag går till rätt väga gång och testa sakerna med de metoderna.
#751378
Jag var ute och kände på bultarna och de var några som satt lite löst så jag körde ut på en 90 väg och inga konstigheter så ska testa motorväg nästa gång.

Ang vevhusventilationen:
Det ser ut som om det ligger olja under tändstift skyddet så jag ska bytta ventilationen ink flamfällan. Vet någon alla artikelnummer på det jag behöver? :D Ska man tömma bilen på olja innan man byter olje separator och liknade? Jag var inne på Kalles tråd när han ficksa sin (http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 32#p407332) och när han byte sin flamfälla var han tvungen att byta insug från luftboxen till trottelhuset för att den skulle passa så kan jag ta chansen så man kan göra allt i ett svep? Hur svårt är det att komma åt de två bultarna underifrån, kan man "se" dom om man använder en tandläkare spegel av en större modell? eller är det lättare om man har bilen upphissad och ta dom genom boten?
/ Adam
#751385
Adamp skrev:Jag var ute och kände på bultarna och de var några som satt lite löst så jag körde ut på en 90 väg och inga konstigheter så ska testa motorväg nästa gång.

Ang vevhusventilationen:
Det ser ut som om det ligger olja under tändstift skyddet så jag ska bytta ventilationen ink flamfällan. Vet någon alla artikelnummer på det jag behöver? :D Ska man tömma bilen på olja innan man byter olje separator och liknade? Jag var inne på Kalles tråd när han ficksa sin (http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... 32#p407332) och när han byte sin flamfälla var han tvungen att byta insug från luftboxen till trottelhuset för att den skulle passa så kan jag ta chansen så man kan göra allt i ett svep? Hur svårt är det att komma åt de två bultarna underifrån, kan man "se" dom om man använder en tandläkare spegel av en större modell? eller är det lättare om man har bilen upphissad och ta dom genom boten?
/ Adam
Den oljan kan vara locket till oljepåfyllningen, bruka kunna läcka.
#751516
Skruvarna under insuget tar du ovanifrån, inga problem om du tar bort fläkten, går bra att vända en långtradare i motorrumet då :wink:

Att det är olja under tändstiftkåpan är väl mer en regel än undantag verkar det som. Och det finns ju bara 2 saker som kan läcka olja där - locket och vevhusslangen.

Kanalerna gör man rent genom att plocka ner tråget.

Ang. tömma olja före eller efter, det beror ju lite på. Ska du ner med tråget och göra rent kanalerna så förslår jag att du tappar ur oljan först :wink:
Annars är det väl lite vilket som. Jag böt oljan efter jag fixat vevhuset, då jag tänkte att olja skulle dra med sig den ev. skit som lossnat vid bytet av oljefällan. Hurvida det egentligen fungerar att göra så vet jag inte, men det kändes bättre iaf :lol:

Mer info. Jag hittade en youtubefilm som handlar […]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Såg på protokollet att du också[…]

Har felkod HCM-B104154, lägesgivarna må[…]

Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]