Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#752255
Okej, tack darkien, Camshaft Reset Valve (CVVT) eller Camshaft Adjust Solenoid Cvvt Valve eller Exhaust Cam Adjust Solenoid... då vet vi vad den heter på engelska och vad volvo kallar den (omställningsventil kamaxel) och det finns massa bilder på den, bara ta med till mekonomentyp. Läser att den är känslig för oljesörja, därför det där om oljebytet å kanske varför oljepåfyllningen fixa lampan, vi börjar närma oss känns det som.
Okej om jag köper en sån, väl bara ta bort den gamla å sätta dit den nya, ser inte ut att va svårare än så eller?
#752304
Fasen, det här med att ventilen verkar va känslig för oljesludge börjar jag tänka i banor om att det här kanske är början på en varningsflagga att det kanske är dags för min motor med byte av vevhusventilation/oljefälla, rengöring etc, den har gått 19000 mil och är tolv år gammal, hade hoppats några halvtäta oljebyten skulle kunna rengöra motorn men det kanske sätter sig i allt, kanske byte av denna ventilen inte hjälper för motorn är genomskitig kanske det är vevhusventilationsrengöring och eller byte av oljefälla den trängtar efter? Och vilket i så fall, eller ska jag byta olja och busköra lite istället? Vad ska jag göra tror ni? Usch va trist det här längtade jag verkligen inte efter, tänkte skulle ha råd med lite semester och kanske en tur med bilen till Danmark eller nåt. Kanske dags att köpa en annan bil istället. Det här orkar jag inte med tror jag, för lämna in den för sånt räligt jobb det verkar som kommer kosta kulor. ...ingen idé om vart jag ska börja? Idag ska jag pröva ut å åka med en liter mera olja i den se vad som händer.
Måste alla volvos rengöras/bytas vevhusventilation/oljefälla vid 20 000 mil eller finns det sätt att komma undan det på?
#752376
Det finns inga genvägar, oljefällan är ingen evighetsprodukt. Den behöver tas loss och göras rent alt. bytas ut lite då och då.
Vet inte hur det är på sugisar, men på turbo sitter det en ventil på luftröret till turbon som gärna sätter igen sig också.

Vanligaste följderna av att inte ha en fräsch vevhusvent är oljeläckage i stortsett vart som helst, då packningarna trycks ut pga. övertryck. Ignorerar man det och fortsätter åka kan det säkert bli andra och mer allvarliga konsekvenser.
Vevhusventen sitter ju inte där bara för skojs skull direkt :wink:

Att lämna in på verkstad.. ptja, har läst mycket på detta forum om hur dom bär sig åt, och jag skulle nog dra öronen åt mig lite grann.
Tydligen är det populärt att bara blåsa med tryckluft genom första bästa slang. Detta är INTE en vettig metod. Dels för att det inte blir rent, och dels för att skiten som ev. satt ivägen bara flyttar på sig - den är fortfarande kvar.
Kan säga att den sk. oljan som var i min oljefälla skulle jag verkligen inte vilja ha in i motorn igen. :roll:

Det är inte svårt att göra rent vevhuset själv, bara man tar tid på sig och läser på ordentligt innan.
Det mesta är logiskt, så tänker man bara med mer än armbågen så finns det inte speciellt mycket som kan bli fel. Problemet är viljan, dom allra flesta ger upp innan dom ens läst en enda rad om hur det går till.


Att åka med mer olja än MAX är verkligen inte smart! Det kan få förödande konsekvenser om det vill sig illa. Det samma gäller om man åker med för lite olja.
Konstigt nog verkar dom flesta förstå att för lite olja inte är bra, så då fyller man gärna på mer än vad man ska göra :roll:
#752455
Ja nej en liter mer olja än igår allså, då hade jag under minimumgräns, ingen varningslampa lös om det, men nu har jag fyllt i en liter, så oljenivån är på fältet, sen buskörde jag till stockholm igen och motorn gick hur bra som helst, lät som förut, respondera direkt på gasen och gick lugnt på tomgång, sen körde jag hem lite lugnare och motorlampan har inte tänts nån gång. Kanske det bara var en varningsklocka att det är dags att rengöra vevhusventilationen allting (eller bara att man inte ska köra med för lite olja). Trist har verkligen ingen lust att göra det själv men nu har ni hjälpt mig förstå att det inte finns någon genväg till det perfekta ljudet. :P :D
#752623
Motorlampan har ännu inte tänts, bilen går så bra så, men åkte till en rekommenderad verkstad och prata vevhusventilationsrengöring, han fråga om jag hade några problem som om det annars inte behövdes, nej sa jag men den har snart gått 20 000 så jag ville ha det gjort ändå för det verkar va rekommendabelt. Okej han prata om att det kanske går att vinkla ett rör och komma åt att blåsa, om det inte går så ta bort oljetråget, med oljebyte, det rimmar kanske inte med hur man gör som jag läst här med byte av oljefälla men det måste väl va bättre än att inte göra det alls. Får hoppas de är lite proffsiga, men inte för dyra...
#752655
byt ut skiten, nu vet jag inte hur mycket det kostar på C70 men 850/v70 med gamla motorn ligger det på runt 1300:- inklusive den svindyra rörslangen som går till insuget.

du gör det själv på några timmar om du är ovan. verkstaden gör det säker på under 1 timma.

så 1300 själv eller 2000+ för verkstad.
#752664
Tommty skrev:du gör det själv på några timmar om du är ovan. verkstaden gör det säker på under 1 timma.

Några timmar om man är ovan... Det vetetusan du. Jag gjorde det på ungefär 8h effektiv tid, då var jag ordentligt påläst innan, hyffsat van att skruva men hade aldrig gjort denna operation förut.
Visst skulle jag kunnat gjort det fortare, men det är riktigt dumt att stressa med det här - då sätter man garanterat en slang fel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Startmotor byte

Det är möjligt att dem gör, vill he[…]

Gissningsvis så är det en kloss som r&o[…]

XC90 eller V90CC

Jag köpte en V90 CC i maj 2023, som ersä[…]

Du behöver göra en kalkyl över dina[…]