Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#760958
Hej!
Jag verkar ha samma problem med min bil ( v70 2.5t -99). Får felkoderna P1332 och P0013 och har förstått att det skulle kunna vara omstälningsventilen/kamställningsventilen/CVVT:n.
Semmelman, du skulle inte vilja mäta resistansen över pinnarna på din ventil? Vad jag kan läsa mig till så ska den visa ca 3.7 Ohm, men min ventil visar 0. (Hoppas att jag mäter på rätt sätt, bilen avstängd, kontakten urdragen och mäter på stiften i omställningsventilen).
(Om det är någon vänlig själ här på forumet som har en 2.5t med samma omställningsventil och som vet att den är hel, så får ni hemskt gärna mäta resistansen på den så kan vi få reda på vad en hel ventil visar :) )
Vill gärna konstatera att det verkligen är ventilen som är paj innan jag köper en ny :)

// Jacob
#761353
Oj, kan inget om ström tyvärr, och så står bilen i garaget på andra sidan stan. Men imorgon kanske jag kommer åt den och har tid. Men jag följer detta. Hoppas nån svarar på dina frågor.

Jag har annars kört lite och det är så konstigt när jag kört flera mil och sen stannar och sen startar så tänds motorlampan, så kollar jag felkod och samma P0013, men varför skulle omställningsventilen plötsligt gå lite sönder efter flera mil och omstart? Jag tycker det känns mer som kamaxelgivaren som strular, givare kan ju leva på det där sättet mer. Gissar jag, är ju ingen mekaniker..
#761356
Här: http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... php?t=5854
Skriver nån:
According to Alldata, these two codes (dina koder) indicate that the ECM is not sure when to fire. Possible causes, the timing belt jumped a tooth (unlikely unless you've never changed the belt every 100k miles) or the crank sensor is bad. Again, could be but I'd look first at the CVVT valve. There is no way to trouble shoot it however it is the main input to the ECM for engine ignition. The problem is so common now that Volvo is rebuilding the units.

If you get the 1332 code, I'd look first at the CVVT valve. Easy fix.

Det verkar som vad jag läser att kamställningsventilen även skickar tillbaka signaler till datorn? Så då förstår man kanske om det kan fela sådär?
#761404
Jag har en CVVT ventil från min bil som gått ca 10000mil liggandes om någon behöver. Bytte den för länge sedan men det var inget fel på den. Vet att packningen var annorlunda när jag bytte. De sa på Volvo att de börjat sätta en sil på den.
#761524
Förmodligen en idiotfråga men jag ställer den ändå, om jag kopplar ur sladden till kamst.ventilen och kör bilen, kommer bildatorn uppfatta det som fel och skicka felkoden eller kommer ventilen inte kunna skicka signal till datorn så ingen felkod uppstår? Tänkte om det var det senare kunde man felsöka lite på detta vis, för då om felkod kommer så vet man att det är fel på kamaxelgivaren ist...
#761533
4 ohm och art.nr 1275578 har den ventil jag har. Kan väl egentligen bara bli 2 fel, avbrott i lindningen (oändligt motstånd) instrumentet reagerar inte när du ohmmäter. Eller så stock i kanalerna i ventilen. Det borde väl gå att koppla 12 V direkt på stiften så ska den ju reagera?
#762627
Jaha nu har jag kört bilen lite till, två ggr 5 mil och fyra ggr 10 mil å lite till så inalles 60 mil ca under skiftande förhållanden och motorlampan har ännu inte tänts. Förut tändes den efter 10-20 mil. Kan man hoppas på att felet är avhjälpt nu? Verkar som rengöringen av oljefällan och hela motorn och ny olja verkar va det som fixa biffen? Ja vi får se. Ska beställa ny packning till kamställningsventilen med ett filter, den verkar va känslig för skit.
Motorn spinner på väldigt bra, accelerar som vanligt upp till.. ja kan jag inte skriva.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Vindrutetorkarmotor

Jag har vdb länken förut, men här &[…]

Är styrenheterna för ABL utbytbara mella[…]

Bakfjädrar.

Bil och modell: V70 2.5FT 2009 Nivomat. Jag upp[…]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-)