Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#755510
Nya och nya... rena... kanske inte 100% rena men om det nu var säg 1 cm gucka i hålen kanske det är 1 mm kvar, eller typ så, om det var 1 mm är det nu 0,1mm... Men man kan väl tänka sig att han blåste upp de värsta ansamlingarna och då kanske nästa behandling då de fluscha igenom nåt medel kunde ta upp allt det uppblåsta plus allt den nu kommer åt. Eller nåt. Ja jag vet inte.

Ingen röd lampa än men inte kört så mycket, tycker den låter lite tryggare, förmodligen inbillning.
#757872
Okej, körde 25 mil ingen röd lampa, trodde allt var löst efter motortvätten, körde sen 10 mil och motorlampan tändes (alltså ej oljelampan), jäsikens, gick ut å kolla oljan, helt okej, fyllde ändå på halv liter olja, lampan slockna! Tog min nyinköpta felkodsläsare och fick fram P0013, Camshaft Position Actuator B - Bank 1 Circuit Malfunction, förklaring på annan sida: faulty Oil Control Valve (OCV), det är den där grejen jag tidigare kallade bl a Camshaft Reset Valve förut tror jag, okej men varför funkar den med mer olja i motorn, och inte med lagom mängd olja? Kan oljepumpen va dålig men jag får felkoden på denna?
Jag skulle gärna vilja veta komprimerar den själv ihop oljetrycket för att flytta på grejerna inne i den där variabla kamaxeltrumman eller är den bara en ventil som öppnar å stänger å så är det oljepumpen i motorn som bygger upp oljetrycket till den?
Skulle oxå vilja veta är det bara att ta bort den å kolla å rengöra eller byta den eller måste man ha massa specialverktyg så inte kamrem eller andra saker rör sig eller nåt, kan jag byta/rengöra den själv?
Vad tycker ni jag ska göra?
#758918
Kan jag ta loss den själv å titta pån å sätta dit den utan specialverktyg eller måst köpa ny packning?
Läste nånstans till annan bilmärke fanns det ett filter som satt i anslutning till denna, var det igensatt kunde det ge mina symptom, finns detta filtret på min motor? Eller är det den silen som sitter undertill (tror jag) ventilen bara?
#759059
Ja jag är osäker på svenska namnet den verkar ha många men Omställningsventil kamaxel, solenoid, på eng Camshaft Reset Valve (CVVT) eller Oil Control Valve (OCV) m m.

http://www.2carpros.com/forum/automotiv ... 0119_2.jpg

http://www.2carpros.com/questions/volvo ... ne-warm-up

Där skriver de om oljesludgeuppbyggnad och rengöra den, filter etc.


Förresten på en sökning av oil control valve ser inte riktigt ut så där, camshaft reset valve verkar va ett bättre ord för manicken. På engelska, på svenska vet jag ej. Fast det var ju oil control valve som min felkodsläsare gav utslag om denna gång, därför jag antog det var samma manick men det kanske det inte är. Ja jag är ingen mekaniker. :D

Edit 2: Här: http://volvoforums.com/forum/volvo-s70- ... 013-11465/ verkar de efter felkod PO0013 härröra det till solenoiden, camshaft actuator, som sitter ovanpå med fyra skruvar, alltså camshaft reset valven. Det kanske är samma sak ändå. Jag ser ut så här nu: ??:-/

http://www.obd-codes.com/p0010 :
"A" Camshaft Position Actuator Circuit (Bank 1) What does that mean? A P0010 code refers to the VVT (variable valve timing) or VCT (variable camshaft timing) components and the car's PCM (powertrain control module). That consists of an oil control valve (OCV), also called a solenoid valve and other components. Basically the check engine light and associated P0010 trouble code means that the voltage in the circuit has fallen below a set limit for a specific amount of time (varies by make/model/engine).
#759252
Ja, blev jag nåt klokare på detta? Nej, den ser ren å fin ut inget att rensa, jag har inte grejer för att köra 12 volt på den, skulle va rädd paja den oxå då jag är en klåpare. Är det denna som skickar felkod PO0013? Men vad heter prylen på svenska, nån som kan?
Ser det bra ut? Kan det verkligen va denna som krånglar? Ska jag köpa ny packning med sil? Oljan ser ju bra ut.
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
#759255
I den svarta runda plastdelen kontakten sitter på?

Okej, kan jag lämna in den till nån för koll eller ska jag köpa ny?
Iofs ska jag vänta lite för jag har ingen motorlampa som lyser nu så länge jag har mycke olja i motorn.
#759545
Ledsen att jag är tjatig, och trög i bollen, jag skulle ha frågat vad heter denna lilla grej ovan, är det den som heter på engelska Camshaft Reset Valve (CVVT) eller är det Oil Control Valve (OCV)? Och vad heter den i så fall på svenska?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]