Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#752073
Sorry, trodde de va samma motor i alla C70 -01 men det är det ju inte, men det är en 2,4 B5244T.
Ja, på Mecas sida hittar jag oxå det närmaste, en kamaxelsensor:
http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1
1445 kr... Kan det va den Volvo/felkoden menade? Väldigt lik den Skruvat kallar för sensor tändningsimpuls, borde va samma?
Det skulle ju kunna va en "positionsgivare för kamaxel" (?), då återstår bara solenoiden/omställningsventil kamaxel? Beroende på vad felkoden kan tänkas peka på är problemet. Jag fattar inte än om det är en eller två saker jag har som behöver bytas...
#752198
Okej, tack, då är den utsorterad då för bilen går bra, vad jag kan märka. Då återstår bara hitta den där om det heter omställningsventil el liknande för kamaxeln, el solenoid...

Hände en sak idag förresten, körde till stockholm en vända och när jag var hemma igen och hade tankat så börja den där motorlampan lysa igen, volvo hade släckt den tidigare, okej kom på att jag eftersom jag ändå var på macken skulle jag kolla oljenivån, ingen oljelampa har lyst eller nåt men det visa sig vara under minimumgränsen med olja! Fyllde på en liter, å så slocknade motorlampan!! Då är frågan kan denna felkod ha nånting att göra med dåligt oljetryck till följd av för lite olja? Är kamjusteringstjofräsen el vad det är oljetrycksstyrd? Eller var det bara en sinkadus så att lampan kommer fortsätta va på ömsom va av som innan tills felet är avhjälpt?
(på felkoden stod det byta ventil och olja, varför skulle man byta olja egentligen då grejerna sitter uppe på motorn - alltså ingen olja rinner ut vid byte - är detta en antydan att oljan har en funktion i dennes funktion?)
#752255
Okej, tack darkien, Camshaft Reset Valve (CVVT) eller Camshaft Adjust Solenoid Cvvt Valve eller Exhaust Cam Adjust Solenoid... då vet vi vad den heter på engelska och vad volvo kallar den (omställningsventil kamaxel) och det finns massa bilder på den, bara ta med till mekonomentyp. Läser att den är känslig för oljesörja, därför det där om oljebytet å kanske varför oljepåfyllningen fixa lampan, vi börjar närma oss känns det som.
Okej om jag köper en sån, väl bara ta bort den gamla å sätta dit den nya, ser inte ut att va svårare än så eller?
#752304
Fasen, det här med att ventilen verkar va känslig för oljesludge börjar jag tänka i banor om att det här kanske är början på en varningsflagga att det kanske är dags för min motor med byte av vevhusventilation/oljefälla, rengöring etc, den har gått 19000 mil och är tolv år gammal, hade hoppats några halvtäta oljebyten skulle kunna rengöra motorn men det kanske sätter sig i allt, kanske byte av denna ventilen inte hjälper för motorn är genomskitig kanske det är vevhusventilationsrengöring och eller byte av oljefälla den trängtar efter? Och vilket i så fall, eller ska jag byta olja och busköra lite istället? Vad ska jag göra tror ni? Usch va trist det här längtade jag verkligen inte efter, tänkte skulle ha råd med lite semester och kanske en tur med bilen till Danmark eller nåt. Kanske dags att köpa en annan bil istället. Det här orkar jag inte med tror jag, för lämna in den för sånt räligt jobb det verkar som kommer kosta kulor. ...ingen idé om vart jag ska börja? Idag ska jag pröva ut å åka med en liter mera olja i den se vad som händer.
Måste alla volvos rengöras/bytas vevhusventilation/oljefälla vid 20 000 mil eller finns det sätt att komma undan det på?
#752376
Det finns inga genvägar, oljefällan är ingen evighetsprodukt. Den behöver tas loss och göras rent alt. bytas ut lite då och då.
Vet inte hur det är på sugisar, men på turbo sitter det en ventil på luftröret till turbon som gärna sätter igen sig också.

Vanligaste följderna av att inte ha en fräsch vevhusvent är oljeläckage i stortsett vart som helst, då packningarna trycks ut pga. övertryck. Ignorerar man det och fortsätter åka kan det säkert bli andra och mer allvarliga konsekvenser.
Vevhusventen sitter ju inte där bara för skojs skull direkt :wink:

Att lämna in på verkstad.. ptja, har läst mycket på detta forum om hur dom bär sig åt, och jag skulle nog dra öronen åt mig lite grann.
Tydligen är det populärt att bara blåsa med tryckluft genom första bästa slang. Detta är INTE en vettig metod. Dels för att det inte blir rent, och dels för att skiten som ev. satt ivägen bara flyttar på sig - den är fortfarande kvar.
Kan säga att den sk. oljan som var i min oljefälla skulle jag verkligen inte vilja ha in i motorn igen. :roll:

Det är inte svårt att göra rent vevhuset själv, bara man tar tid på sig och läser på ordentligt innan.
Det mesta är logiskt, så tänker man bara med mer än armbågen så finns det inte speciellt mycket som kan bli fel. Problemet är viljan, dom allra flesta ger upp innan dom ens läst en enda rad om hur det går till.


Att åka med mer olja än MAX är verkligen inte smart! Det kan få förödande konsekvenser om det vill sig illa. Det samma gäller om man åker med för lite olja.
Konstigt nog verkar dom flesta förstå att för lite olja inte är bra, så då fyller man gärna på mer än vad man ska göra :roll:
#752455
Ja nej en liter mer olja än igår allså, då hade jag under minimumgräns, ingen varningslampa lös om det, men nu har jag fyllt i en liter, så oljenivån är på fältet, sen buskörde jag till stockholm igen och motorn gick hur bra som helst, lät som förut, respondera direkt på gasen och gick lugnt på tomgång, sen körde jag hem lite lugnare och motorlampan har inte tänts nån gång. Kanske det bara var en varningsklocka att det är dags att rengöra vevhusventilationen allting (eller bara att man inte ska köra med för lite olja). Trist har verkligen ingen lust att göra det själv men nu har ni hjälpt mig förstå att det inte finns någon genväg till det perfekta ljudet. :P :D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]