Det finns inga genvägar, oljefällan är ingen evighetsprodukt. Den behöver tas loss och göras rent alt. bytas ut lite då och då.
Vet inte hur det är på sugisar, men på turbo sitter det en ventil på luftröret till turbon som gärna sätter igen sig också.
Vanligaste följderna av att inte ha en fräsch vevhusvent är oljeläckage i stortsett vart som helst, då packningarna trycks ut pga. övertryck. Ignorerar man det och fortsätter åka kan det säkert bli andra och mer allvarliga konsekvenser.
Vevhusventen sitter ju inte där bara för skojs skull direkt
Att lämna in på verkstad.. ptja, har läst mycket på detta forum om hur dom bär sig åt, och jag skulle nog dra öronen åt mig lite grann.
Tydligen är det populärt att bara blåsa med tryckluft genom första bästa slang. Detta är INTE en vettig metod. Dels för att det inte blir rent, och dels för att skiten som ev. satt ivägen bara flyttar på sig - den är fortfarande kvar.
Kan säga att den sk. oljan som var i min oljefälla skulle jag verkligen inte vilja ha in i motorn igen. :roll:
Det är inte svårt att göra rent vevhuset själv, bara man tar tid på sig och läser på ordentligt innan.
Det mesta är logiskt, så tänker man bara med mer än armbågen så finns det inte speciellt mycket som kan bli fel. Problemet är viljan, dom allra flesta ger upp innan dom ens läst en enda rad om hur det går till.
Att åka med mer olja än MAX är verkligen inte smart! Det kan få förödande konsekvenser om det vill sig illa. Det samma gäller om man åker med för lite olja.
Konstigt nog verkar dom flesta förstå att för lite olja inte är bra, så då fyller man gärna på mer än vad man ska göra :roll: