Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#750149
Motorlampan lyser ibland och jag har fått för mig att det är nån tändspole som strejkar ibland, vet inte varför men alla fall, så för jag inte har nåt bättre för mig skriver jag in bilens regnr på Biltema och får fram denna:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreserv ... OLE-53405/

Men jag bytte tändstift förrförra sommaren och jag tyckte inte de såg ut så där, det satt ju fast nåt helt annat ovanpå tändstiften, vilket jag uppfatta som en tändspole för vart å ett tändstift, men såg de ut så här, känner inte igen och ser inte ut som de kan sitta ovanpå stiften? Det som sitter ovanpå stiften kanske heter nåt annat? Jag har bara haft gamla bilar förut så lite ovan vid dessa nymodigheter.

(C70 -2001)
Senast redigerad av 2 semmelman, redigerad totalt 0 gång.
#750238
Du har en felkod på bilen. och på din bil tror jag till och med att den pekar så snällt vilken tändspole som skulle eventuellt fela, men du har alltså inte kollat?

du tror en tändspole har gått sönder, och du har 5st. du har ingen aning vilken och ingen aning att du ens har en felkod på tändspolen?
#750263
Har inte kommit så långt än, det var bara en känsla att det var nån tändspole (kändes som den gick på fyra cylindrar fast jag inte vet hur det känns) och så blev jag intresserad av att se vad en skulle kosta, det kan va hundra andra fel. Lampan har nyligen börjat lysa, men nu så är den släckt för tillfället, väntar på å se om den skall börja lysa för tredje gången. Sen läste jag här nånstans att lampan helst ska lysa för att de ska kunna se felkoder, ev köper jag en obd-läsare.
#750463
Skulle den gå på 4 burkar eller mindre skulle det kännas som om bilen var på väg att vibrera sönder, typ. Sist jag startade min 855a så gick den inte på alla burkar, och jag trodde motorn skulle studsa ur motorrummet och springa iväg på egna äventyr :roll:

Att någon lampa ska lysa för att du ska få felkoder är skitsnack. Dom allra flesta felkoder tänder ingen lampa. Den enda lampa som finns är miljö-lampan, som indikerar att något är fel i luft/bränsle blandningen. Den kan ev. tändas av andra orsaker också, men i slutändan brukar det visa sig att det är något knas med luft/bränsleblandning (som f.ö. kan bero på istortsett vad som helst mellan LMM och lambda)
#750508
...eller tänk om det är bara ett tändstift....eller tändkabel....eller.....
Nä seriöst, köp en felkodsläsare typ 3-400 på biltema. Att byta hela grejor är ingen bra affär :D
#750706
Okej vibrerar det så pass med fyra burkar då är det inte det, bilen på jobbet bytte de en tändspole i så därför jag kom å tänka på det, men lambdasond är nog sannolikare, det brukar de byta i parti och minut på jobbilarna oxå. Bra då vet jag att lampan inte behöver lysa för att få ut felkoder, ska till Volvo vid tillfälle. Eller köpa en OBD-läsare. Lampan har börjar lysa för tredje gången, ska se snart ifall den fortfarande lyser.
#750774
Det som kan vara mer troligt än att den inte går på alla burkar, är att den misständer i mellan åt. Så det kan ju fortfarande vara knas med en spole. Men det är ju bara att ta ur stiften och lägga dom mot jord, och kolla så dom tänder som dom ska. när någon vevar på startmotorn.
Misständningar brukar i regel ge en felkod. Så läsa ut felkoder är väldigt viktigt då dom kan ge en stor ledtråd om vart felet kan tänkas sitta.
#751940
Okej, nu det blev krångligt, den har felsökts på Volvo, felkod ECM-644A: Omställningsventil kamaxel. Långsam reglering/Felaktig signal. Permanent felman (?) får byta ventil och olja osv.. Sen skriver de i sin arbetsorder Byte positionsgivare för kamaxel samt Solenoid bytes... den förra kallade de på telefon även för kamaxelgivare... verkar va två grejer att byta?
Åkte till Mekonomentyp1 men de hitta ingen kamaxelgivare eller nånting till min motor, C70 -2001, däremot till gamla motorn men det trodde han inte passa på nya motorn, åkte sen till Mekonomentyp2 och de hitta heller ingen kamaxelgivare eller nånting som kunde likna det, ingen positionsgivare f kamaxel eller solenoid, däremot fanns det nått som ställde kammarna, kamförställare tror jag han sa? Det trodde han de menade. Det var var förklaringen att det inte fanns nån kamaxelgivare... men kamförställare var han ändå lite tveksam till om det var det som Volvo menade, och var kom solenoid in i bilden, det fanns ju ingen där? Frågetecken, frågetecken.
Bilen går bra oxå så ifall det var kamaxelgivaren så hade den ju knappt gått alls så kan man va säker på att det inte finns och inte heter nånting liknande kamaxelgivare på min motor? Men vad heter det då som jag borde köpa och byta? Positionsgivare för kamaxel som de skrev eller omställningsventil verkar inte finnas å ej heller nån solenoid, så vad kan denna kamförställare heta så jag kan beställa den, eller är det två saker som ska bytas? Ja nån som fattar nåt eller har erfarenhet? Ha inte råd att lämna in gamla bilen för fyra laxar om jag kan sätta dit den själv vad det nu är som ska bytas. Bilen går bra att köra men detta bör väl göras, kanske därför den drar lite extra (vilket jag trodde berodde på kylan!).

Jag skulle va väldigt tacksam för lite hjälp. :)

På engelska skriver nån att han bytt "cvvt reset valve" efter den felkoden, vad betyder cvvt på svenska, är det då den jag ska byta?
(vvt solenoid?) Kärt barn med olika namn eller är det olika grejer?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...