Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#738120
Hej!

Jag har en Volvo 850 GLT -92 som jag fick. Det som blev fel på den är:
* Kylaren gick sönder - Bytt ny
* Grenröret hål på
* Bilen blöddrar på låga varv men inte höga.

Men tror ni att topplockspackningen är sönder?
Hur ser man det? Om den är det...är det bara att byta då?
#738171
Jag har inte kollat på den än faktiskt.
Men om det är topplockspackningen som är sönder. Då är det bara byta? Man behöver inte plana?
#738179
Om jag har förstått"Pettson" (allvetande volvogud) rätt, så får man plana mindre än godkänd skevhet, vilket borde innebära att planing i dom flesta fall inte är möjligt.
Senast redigerad av 1 taxi, redigerad totalt 0 gånger.
#738183
dom flesta bilar har en minimumgräns på topplocket, ofta kan man plana, men ofta planar folk i onödan och skulle det sen verkligen behöva planas i framtiden så finns det inte gods tillräckligt kvar, börja med att mäta toppen.
av rid54
#738198
Trasig Topplockspackning är väl inte ett vanligt fel? OM det går att konstatera att det faktiskt är ett sådant problem, så är väl byte påkallat... såklart. Planing endast vid behov (sår i tätningsyta eller skevhet). Mät först, plana vid behov.
Mvh
/RID
av *pettson*
#738237
Som sagt.. konstatera, mät och åtgärda.
Men planing.. tja det är nån form av hysteri. Naturligtvis ska packningsytan återställas. Men tydligen är det någon form av hantverk som man antingen valt att glömma eller så är man totalt okunniga på verkstäderna. Eller så är det en pengafråga.
Det är som det tidigare sagts tillåtet för toppen att bågna max 0,5mm utan åtgärd, vilket är mycket.
Medans den bara får planas TOTALT 0,3mm sedan den tillverkades tills den är skrot.
Toppens totalhöjd måste alltså mätas upp. Har den åtgärdats förut? Då får man plana mindre.

Hur fixar man packningsytorna då? ENKELT!.. Man tar lite kristallolja, eller diesel, eller lacknafta. Man tar ett långt finkorningt bryne, sen börjar man med cirkelrörelser att bryna toppen. Man ser till att brynet hela tiden är dyngsurt. På så sätt håller sej aluspånen på toppen av brynet och sköljs av varje gång man doppar brynet. Doppa det ofta. Vips är packnigsytan jättefin, ingen planing är nödvändig. Så gjorde man förr och så fungerar alldeles utmärkt nu med. Det är sällan en planing behövs alls i verkligheten. Medans alla toppar måste planas enligt verkstäderna. Vilket alltså är skitsnack..

Sen var det ju så att planing ja, hur ska den utföras om den måste göras? Vitsen är ju att 95% gör fel. Man får inte glömma att kamaxlarna går igenom toppen. Att toppen är linehonad. Med andra ord kan man inte bara lägga toppen på rygg och sen plana av den. Toppen MÅSTE spännas ned med samma moment på rygg som den skulle suttit med framlänges. Plötsligt lär inte toppen vara så skev då den rätar ut sej. Plötsligt fanns ingen anledning att plana den hårt. Eller alls...
Gör man inte så utan planar när toppen bara är lite löst fastspänd. Då är toppen krökt över ryggen, medans den planas på packningsytan.
Då kommer kammarna att gå genom en krökt topp resten av livet medans nederdelen av toppen är rak. Ett fel som är så vanligt att jag saknar ord på många många toppar, på många fabrikat. Det brukar kosta en eller två brustna kammar efter nåt år, eller så går lagren ned sej i toppen.
Kamaxlarna brukar inte vara särskilt flexibla.
Värsta jag faktiskt stått på verkstad och sett på en kundbil är där där man planat hårt i trimningssyfte utan att förspänna toppen. Där gick bilen i tre minuter, sen skar kamaxlarna. (var skuret när vi på verkstan fick in bilen). Toppen var absolut plan på packningssidan. Men var bågnad 2,5 mm på kamaxelsidan.

Vad har du för skylthållare förres[…]

Bränsletrycksensorn Det jag inte för[…]

Så med andra ord så har jag kört […]

Ser ut som skyddet över juster muttern fö[…]