Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nille58
#737465
Hej på er alla, skriver för första gången så rätta mig om jag gör fel.
PROBLEMET:
Vid start av bilen, v70 -97 2,5 tdi, så rusar motorn till "max" varv, 1 -2 sek., den stängs omedelbart av med nyckeln.
Ett nytt startförsök görs. Samma visa, motorn rusar och dör dock utan att nyckeln vrids av.
Därefter startar inte motorn igen. Startmotorn går normalt, instrument och indikeringslampor fungerar normalt.
Matarpumpen fungerar, efter kontroll av filter orkar den lufta systemet på startmotorn.
Inga luftbubblor syns vid det genomskinliga inloppsröret till pumpen. Insprutningspumpen luftas vid skruv på sida mot kylare.
Inställningslägen kontrolleras, ua. Bilen försöks bogseras igång utan att ens tända till. När spridarrören öppnas så kommer det
till en början lite diesel varför ett luftningsförsök görs med bogserad bil och höga motorvarv. Det visar sig då att inget bränsle
kommer fram till spridarna. Bilen får stå. Vid ett senare tillfälle får min fru hjälp med felkodssökning genom den lokala Mekonomenmacken.
Eftersom inget dokumenteras så vet jag endast igenom hörsägen att felet skulle ha något med bränsletillförsel, luft, pumpinställning, "spjäll"reglering,
stoppsolenid eller något elektriskt däromkring. Bränslematning via matarpump och pumpinställning ua. ingen synlig luft i systemet.
HJÄLP!!
Här står jag nu och sliter mitt hår, plånboken tillåter inte att bilen lämnas till verkstad men bilen behövs.
Har ni någon lösning på mitt problem, hur fortsätter jag, tacksam för all hjälp.
Senast redigerad av 2 nille58, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#737468
Det var en väldigt vag felkodssökning. Jag skulle nog åka tillbaka och kräva papper på felkoderna, för det du blev informerad om är typ "det är fel någonstans i motorn", vilket inte säger så mycket.
Om du får koderna i hand blir det mycket enklare att veta vart man ska börja någonstans.

Tyvärr kan jag inte så mycket om diesel så kan inte direkt ge några tips. Hade det varit en bensinare hade ett rejält tjuvluft intag varit misstänkt, eftersom du säger att motorn varvar max. Det låter logiskt att bilen skulle dö då pga. för lite soppa i förhållande till varvet.
av nille58
#737537
Ja det känns som det är den vägen att gå.
Jag får väl koppla traktorn, även det en Volvo :P och dra bilen till macken igen för en riktig felkodsläsning,
om jag inte kan få tag i någon som kan komma till berget.
Tyvärr läser inte grannens felkodsläsare bilmodellen.
Tack så länge, återkommer.
av nille58
#738671
Hej igen.
Har letat i gömmorna och hittat felkoderna ifrån den första felsökningen, dessa är:
242 Turboreglerventil, fel signal
718 Förställningsreglering
323 Miljölampa, fel signal
Dessutom gjorde jag nu en ny felsökning, då kom dessa upp:
726 Spänningsmatning styrbox
721 Lampa, förglödningstid, fel signal
Dessa felsökningar är gjorda med några månaders mellanrum och bilen har stått utomhus.
Felsökningarna är gjorda med Mekonomens programvara.
Åtgärder:
Beträffande , 726 , så kontrollerade jag dubbelrelät utanpå styrboxlådan, det var påverkat av fukt efter skada.
Relät åtgärdades, funktionstestades ua.
Egentligen är det två enkelrelän, ihopbyggda som styrs av var sin styrspänning.
Dock visades styrspänningen på spolarna endast vara knappa 6 volt vid tändläge, mätt i isärtagen anslutning.
Kontaktanslutningen ser mycket fin ut, utan oxid.
Provstart gjordes med tvångsstyrt relä på båda spolarna, utan resultat.
Provstart även gjord med tvångsstyrd stoppsolenoid på insprutningspumpen, utan resultat.
Motorn startad med startgas och ett spridarrör öppet, inte en droppe diesel ur röret.
Som tidigare sagts, matarpumpen luftar pump och fyller bränslefilter på startmotorkörning, ingen synlig luft i inloppsrör.
Frågor:
Hur går jag vidare?
Har någon råkat ut för ett liknande problem, och hur löstet det?
Var finner jag en fördjupning i felkoderna.
Beträffande dubbelrelät, hur ska det styras vid tändläge, start, motorgång.
Var hittar man ett elschema till bilen, v70 -97 2,5 tdi.
ALLA ide´er välkomnads varmt.
Mycket tacksam för svar.
av nille58
#740377
Kamrem och pumprem med tillhörande spänn och styrrullar är bytta.
vev- kamaxel, pump "nollad" enligt tillverkarens föreskrifter.
Som tidigare sagts, pumpen luftar på startmotorgång men inte en droppe diesel kommer ur spridarrören, inte
ens vid bogsering med någorlunda höga motorvarv.
Jag inbillar mig att det är elrelaterat?
av nille58
#742410
Tusan, skrev fel ifrån början.
Årsmodell 1997 ska det vara och inget annat, i trafik feb. -97.
Ursäkta missen.
Henke 3
Strålande, jag är mycket tacksam för ett elschema.
Jag ändrar det första inlägget för att inte förvilla tråden.
av alan
#744136
Hej

Har precis gjort ett motorbyte, och i början kom det inget bränsle till spridarna men då var felet troligen att en huvudsäring den röda 50a närmast rutan var borta...

Så ett tips är att kolla dom.
av Miniblaj
#768491
Har samma problem med min V70 2,5 tdi -01 fick du någon ordning på bilen? Koppla ur batteriet för laddning och nu startar den inte ??:-/
Skulle va tacksam för svar om du har löst det :D

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]