Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kristianmann
#762539
Tar upp min gamle tråden.

Har inte hittat en lösning på problemet än, men den gör inte så, när den kör på AC'n (kyla) och enbart när den ska värma. Kanske det kan ge et hint? :D

Mvh,
Kristian
av Kena
#762560
Möjligt att motorn inte ger ifrån sej lika mkt värme till värmepaketet när man stannar upp, cupen kyls ned en aning och det tycker inte acc:n om och ökar på lite värme....en teori...
Användarvisningsbild
av apersson850
#762998
ECC är programmerad att köra fläkten fortare när bilen går långsammare, för att kompensera för det faktum att mindre mängd luft trycks in av fartvinden i låg fart. Men den ska ju inte gå upp i maxvarv för det.
ECC har inte motståndsstyrning av fläkthastigheten. Det finns bara på de som har fasta lägen för fläkthastigheten. Här är det PWM som gäller, möjligen med förbikoppling med relä vid full fart. Kolla motorstyrningen till fläkten.
Det finns ingen kran till vattnet till värmeväxlaren heller. Den är av fullflödestyp.
av johans93
#763023
Min beter sig så att vid gaspådrag så sjunker den kraftigt och går sedan normalt vid jämn fart.
Har oxå hänt att den inte startat och ecc satt felkod.( 411 Blower fan seized or drawing excessive current)
Men då banka ja till på panelen övanför så starta den :D
Så jag antar att fläktmotorn börjar packa ihop.
Användarvisningsbild
av kristianmann
#764918
apersson850 skrev:ECC är programmerad att köra fläkten fortare när bilen går långsammare, för att kompensera för det faktum att mindre mängd luft trycks in av fartvinden i låg fart. Men den ska ju inte gå upp i maxvarv för det.
ECC har inte motståndsstyrning av fläkthastigheten. Det finns bara på de som har fasta lägen för fläkthastigheten. Här är det PWM som gäller, möjligen med förbikoppling med relä vid full fart. Kolla motorstyrningen till fläkten.
Det finns ingen kran till vattnet till värmeväxlaren heller. Den är av fullflödestyp.
Tror at det är styrningen, som inte funker som tänkt. Om man kör på motorvägen i kanske 110 km/t (dvs. ingen hastighetsändring) då drar den ochså på för fullt til tider, men som sagt endast när den skal värma.

Mvh,
Kristian
Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Börja med att plocka loss tryckgivaren nä[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]