Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kristianmann
#729007
Hej,

Har en S70R, som jag köpte i september. Den har ju ECC som standard och när jag kör och bilen har blivet helt värm, då beter ECC'n sig konstigt. Om man kommar til en stad och bromsar, då kör fläkten för fullt och när man har slutet bromsa då kör den som "normalt" igen. Händer enbart när bilen är helt värm och enbart vid bromsning eller över farthinder.

Hoppas at ni förstår vad jag mener? Är ju från Danmark, så mit svenska är lite rostigt. :D

Mvh,
Kristian
Användarvisningsbild
av kristianmann
#731147
Finns det verkligen ingen, som har haft liknande problemer? :)
På motorvägen hem igår kom det igen utan at jag bromsade. Körde ner en backa, så det kanske har at göre med at bilen luter framåt?

Mvh,
Kristian
av *pettson*
#731398
Kan vara så att fläkten är slut lagermässigt. Den går då saktare än normalt eftersom den inte hänger riktigt rak. När det guppar till ändrar den läge och intar varvtalet som egentligen skulle varit? Det är så det brukar vara.
Användarvisningsbild
av Alfredo
#731401
*pettson* skrev:Kan vara så att fläkten är slut lagermässigt. Den går då saktare än normalt eftersom den inte hänger riktigt rak. När det guppar till ändrar den läge och intar varvtalet som egentligen skulle varit? Det är så det brukar vara.
Om fläkten går trögt eller filtret är smutsigt, hur vanligt är det då att fläktmotståndet ger upp. Om lagret är slut hörs det inte det isåfall.
av Kena
#731420
Min fläkt brukar varva upp, men jag tror inte till järnet. Vet inte om det beror på att motorn inte levererar lika mycket värme (vattenventilen hinner kanske inte öppna? vad vet jag) just när man saktar in och kupe tempgivaren känner att det blir kallare? Den varvar sedan ned efter en liten stund. Tror inte det sitter någon tryck/flödesgivare som känner av luftflödet och att den isf. varvar upp för att bibehålla flödet? men det finns det säkert någon annan som kan svara på
Användarvisningsbild
av erikn
#731454
Spekulerar hej vilt, någonting med vakumstyrningar? Verkar ju hända de gånger som du motorbromsar och i teorin i alla fall får mer undertryck.
Användarvisningsbild
av kristianmann
#731962
Är nok inte fläkten som är "slut". Om man drar defrosern igång kör fläkten på fullt, så tror mer at det är nånting med styrningen av fläkten. Får kolla kupefiltern.

Tack för era svar.

Mvh,
Kristian

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen