Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusd
#724727
Själv lägger jag inte ner mer energi på "för bra" bakbromsar. Måste ändå vara bättre än för dåliga. Åtminstone tyckte man det på besiktningen iaf. :-)
Får väl se till att frambromsarna blir bättre i stället.

Tack för alla svar och goda råd.

Magnus
av *pettson*
#724770
JT855 skrev:Nix. Fräscha skivor, fräscha belägg samt välfungerande ok. Men jag kunde inte nånstans i tråden läsa att du skrivit att 1,0 bak är normalt med helt nya skivor och belägg. Därför antog jag såklart att du menade att 1,0 överlag är normalt med fräscha skivor/belägg? Jag skriver inte för att ifrågasätta utan för att jag är nyfiken.
Nej jag får väl säga att det var lite underförstått.
Värdet stiger med inslitningen, men jag har inte sett nån med låt säga 1.8 bak och nästan samma fram. Det är inte normalt då det finns en reduceringsslinga bak. Det betyder att den inte fungerar bra.
Själv hade jag 1.4 bak och 3.5 fram, då kör jag med slitsade skivor och belägg som nyper bättre.
av Andreasace
#724829
Bero ju på hur hårt besiktningsmannen trycker på pedalen.
Kanske trycker hårdare vid bakbromsarna bara för att få ett högrevärde.

Det spelar ingen roll om det är 1.0eller 2.0 osv
Man kollar efter ojämn bromsverkan mot höger och vänster, då detta påverkar säkerheten.

Sist frågade jag hur mycket det får skilja sig. 40%!
Då går knappast bilen rakt fram vid den hårda inbromsningen
av erbe
#724840
Beror givetvis på hur hårt man bromsar i rullarna,samt friktionen mellan däck å rullar.......Fram å bakbromsar testas ju inte samtidigt,inge ovanligt att man kommer upp i 1,8- 22 på bakbromsarna om friktionen är bra.
Så dina värden är helt normala :wink:
Å det får skilja max30% mellan höger å vänster hjulpar.
av c7098
#922758
Min c70 blev precis underkänd pga ojämn verkan på bakbroms, 1,3 vänster och 0,8 höger. Det tyder väl på att vänster är den felande, som Pettson förklarade tidigare?
Tidigare har dom legat på 0,8 för båda.
Storlek på Skivor/bromsar?

Som sagt så bör det vara 300 mm fram om[…]

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]