Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magnusd
#722592
Hej Alla
Undrar över något som jag tycker är märkligt. Hörde ett skrapljud från bromsarna för några veckor sedan. Hade bilen på verkstad i annat ärende och bad de kolla. Nedsliten kloss på vänster vak. Höger bak bytte de ok och klossar för ett år sedan. Båda skivorna är också bytta.

De hann dock inte byta klossar nu så jag åkte in och besiktigade idag. Fick dålig bromsverkan och pulserande broms på... HÖGER BAK??? Vänster var OK. Jag ifrågasatte men Nej, det var höger som var dåligt.

1,9 vänster bak med kass kloss. 0,8 höger bak där allt är bytt. Plus pulserande.

Någon klok människa som kan förklara hur detta kan gå till??

För övrigt tack för ett bra forum där så många av er delar med sig av era erfarenheter och kunskaper.

Edit: Volvo V70 -00

Magnus
av magnusd
#722616
Hazarox skrev:De kanske inte luftade oket tillräckligt när de bytte det?
Vore härligt om det var så enkelt. Erfarenhetsmässigt brukar det aldrig vara en enkla billiga lösningen efter 30 tusen mil, men jag lever på hoppet! :-)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#722644
Det kanske behövs motioneras lite. Det är ju inte ovanligt att ok börjar kärva efter xxx antal mil och år.

Mitt vänster framok bromsade bra osv (perfekta bromsvärden), men kolven gick inte trycka tillbaka mer än den mm den åker tillbaka när man släpper bromsen, så för min del var det bara att byta ok där när jag skulle byta klossar...
av *pettson*
#722661
Det högsta värdet är oket som är fel. Det går inte tillbaka, och då används hela vätskemängden till att röra klossen nån tiondel istället för till både längre rörelse och tryck för det oket som fungerar.
Du får då tryckskillnader som slår ut orättvist och pekar ut det friska oket.
Normalvärdet är runt 1.0
av magnusd
#722680
*pettson* skrev:Det högsta värdet är oket som är fel. Det går inte tillbaka, och då används hela vätskemängden till att röra klossen nån tiondel istället för till både längre rörelse och tryck för det oket som fungerar.
Du får då tryckskillnader som slår ut orättvist och pekar ut det friska oket.
Normalvärdet är runt 1.0
Så himla enkelt och logiskt när man hör förklaringen!! Stort tack för alltid lika bra svar.
Magnus
av magnusd
#722783
Har en liten fundering till nu när jag hunnit fundera lite. :)
1. Tro Pettson har rätt men hur kan detta förklara att jag har pulserande bromsar på den iordningjorda högersidan?
2. Är det verkligen ombesiktning för pulserande broms? Har haft bilar där pedalen studsat men godkänts. Eller följde det bara med på köpet?

Magnus
Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]