Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj! Jag håller på att bli smått galen! Jag har problem med att montera och justera mitt variabla kamaxelremhjul på insugssidan på motor B5244S som sitter i en V70-00. Har fått en 9-sidor beskrivning av Volvo och följt proceduren flera gånger men kuggdrevet på det variabla kamaxelkuggremshjulet (nedan kallat VVT) hamnar 2 kuggar till höger om referensmärket i transissionskåpan varje gång. Jag beskriver proceduren lite kort nedan och hur jag gör. Någon som kan se vad jag gör för fel??

1. Lossar de 3 st bultarna till kuggremshjulet något på VVT.
2. Drar åt centrumbulten något och vrider VVT till vänster (moturs) så att det tar stopp. lossar centrumbulten.
3. Vrider kuggremshjulet medurs tills de avlånga hålen tar stopp i ändläge (navet på kamaxeln och själva VVT är stilla bara kuggkransen rör sig).
4. fortsätter vridningen medurs tills kuggremhjulets markering står 1 st kugge till vänster (Innan) övre transmissionskåpans markering.
5. Drar centrumbulten med 120Nm utan att något rör sig. Kontrollerar att kuggkransen fortfarande är i ändläget medurs (ovala hålen).
6. Vrider VVT medurs till ändläget och drar centrumbulten med 35Nm.
7. Insugskuggremhjulet som går att juster ca 1-1,5 kuggar justeras tillbaka något till vänster ca 1/2 kugge (moturs) för att remmen ska passa som kommer från vevaxeln och brytrullen.
8. Håller VVT fixerad med torx 55 medurs i ändläget samtidigt som kamremmen träs på i ordningen vevaxel-spännrulle-insugskuggremshjul-avgaskuggremshjul-vattenpump-spännare.
9. spänner upp kamremmen till mitten av fönstret +20 grader.
10. drar fast de 6 st bultarna som fixerar avgas och insugskuggdreven vid raspektive kamaxel/VVT.

Och nu är referensmärket för VVT-kuggremhjulet 2 kuggar till höger om transmissionskåpans referensmarkering....suck!!

Vilket håll går motorn åt, medurs eller moturs? Enl beskrivningen så är själva kuggen den rundade fördjupningen mellan upphöjningarna på hjulen, stämmer det? Har ställt vevaxelns markering med rundade fördjupningen mot oljepumpens referensmarkering är det riktigt?

Mvh SilverpilenV70
Hej Igen!

Tänkte bara meddela att nu går bilen som en klocka och har kört ca 10 mil. Jag frågade ett par Volvomeckar i fredags (och fick 2 st olika svar !? på samma verkstad). Den ena drog fast VVT enl instruktionen 1 st kugg till vä om referensmarkeringen och sedan helt mot instruktionen vred bara tillbaka VVT medurs ca 1 kugg till markeringen i övre transissionskåpan när han satte på kamremmen. Den andre ställde VVT 3-4 st kuggar innan markeringen i övre transmissionskåpan och drog där fast centrumbulten med 120 Nm och vred sedan VVT medurs till ändläget ca 3 kugg och monterade där på kamremmen (kuggkransen på VVT justeras ca 1 kugge i de ovala hålen så när man monterar på kamremmen så då blir markeringen mitt emot transmissionskåpan och allt ser rätt ut). Jag körde på det senare alternativet för annars så känns det inte som att VVT får full justermån av insugskammen.

Tänkte bara nämna i sammanhanget att jag planade toppen hela 0,4 mm då jag bytte topplockspackning. I instuktionerna så står det att toppen max får planas 0,3 mm och ska sedan slängas men toppfirman hade planat dessa Volvotopplock som mest 1,2 mm utan att det har medfört några problem. Jag körde inte heller med den topplockspackning som hör till 2,4 l motorn utan tog en till den mindre motorn 2,3 l då jag inte gillade de snåla packningsytorna 0,5mm med rundad kant som tätar mellan foder och topplock (det är ju i alla fall ca 10-11 bar i förbränningsrummet som ska slutas inne). Nu fick jag ståltätning mellan hela ytan mellan foder och topplock ca 3,5mm plus på aluminiumytorna runt om kring foderna eftersom 2,3 l motorn har ett par mm mindre cyldiameter. Kolvarna stannade ca 0,15 mm under foderkanten på blocket när jag drog runt motorn för hand med för säkerhets skull ifall att topplckspackningen någonstans sticker in i cylindern så fasade jag kolvarna ute i kanten något med ett rakblad uppifrån så att jag fick ca 1 mm till godo i fall att de blir längre i slag när motorn varvar ordentligt.

Fråga /kommentera gärna... Nu ska jag ut och åka

Mvh SilverpilenV70
Väldigt dumt att plana. Finns ingen anledning till att göra det. Slöseri med pengar om inte annat. Att firman i fråga har planat topparna så mycket som 1.2mm utan problem har jag väldigt svårt att tro på, såvida det inte rör sig om helt ombyggda toppar i t ex herrejösses trimmade motorer. Men även dom byggena har jag aldrig sett eller hört om en sådan extrem planing.
Du får bara hoppas att du inte skadar motorn nu.
Halloj igen!

Har kört över 50 mil nu. Något måste ha blivit väldigt rätt iaf för bilen går bättre än någonsin och trots 4000mil gamla tändstift och gammalt smutsigt luftfilter drar historiskt lite bensin 0,83l/mil blandad körning i minus 10 grader ute temp mot runt 0,90l/mil innan. Glömde att tala om att jag planade toppen ca 0,05-0,1 mm själv på tjock glasskiva med våtslippapper i garaget innan jag skickade iväg den för maskinbearbetning 0,40 mm dvs tot planing 0,45-0,50 mm. Huvudskälet till planingen var att jag ville få toppen urtvättad i deras motordelstvättmaskin (ingick i priset för planing) då den var full av centimetertjocka oljeavlagringar efter 26000mil av mineralolja och ytterst sällsynta oljebyten av tidigare ägare. Tvätt och planing 1000:- inkl moms....helt ok tycker jag!! Oljeavlagringar är väl inget man vill ha att sätta igen oljesumpen med direkt så jag ska se om det är svårt att hänga ner oljetråget och rengöra det, någon som har gjort det på V70-00 här på forumet?

//SilverpilenV70
Halloj! Vet inte om det är ok att gör för så här för forumets moderator men fick ett PM ang den här tråden och tänkte att om jag kopierar in texten från PM:et och svarar under tråden så att flera kan ta del av infon! //SilverpilenV70

Hej
Läste på forumet att du har bytat din vvt enhet.
Jag har samma problem på min s40 skulle behöva byta vvt enheten. Skulle du
vilja skriva en liten arbetsbeskrivning på hur du gjorde eller lite tips ?
och om det var svårt ? har en del meckvana så med lite hjälp skulle jag nog
fixa det. Man vill ju inte betala flera tusen kr för att skicka in den på
lagning när bilen ändå är en 01a.

Jag hade varit jätte tacksam om du orkade göra detta men vill du inte så e
det lugnt också.
hadet

Svar: Beskriv hur har du kommit fram till att du måste byta VVT,felkoder, tendenser mm för det kan vara bra att veta. För att byta själva VVT-kuggremshjulet (VVT-Enheten) så skulle jag nog rekommendera att ha instuktionen för den proceduren med bilder, illustrationer och text för din motor samt verkstadshandbok, absolut ingen "enkel ute på parkeringen operation" direkt. Du måste skaffa/göra Tolk att låsa kamaxlarna med. Fundera även på i så fall om du inte ska passa på byta kamremssatsen och vattenpumpen mm samtidigt då 90% av det jobbet ändå ska göras för att byta VVT-enhet. Är du säker på att det inte är själva VVT-styrdonet som sitter med 4 bultar på ventilkåpan under den övre transmissionskåpansom är paj? Betydligt lättare att byta. Det sitter även ett litet super-finmaskigt metallfiler (diameter ca 3-5mm) fastlimmat i packningen mellan styrdonet och ventilkåpan som filtrerar oljan till VVT-enheten....kanske det som är igensatt av oljeavlagringar... då kommer det ingen olja fram till justerfunktionen i VVT-enheten som justerar insugskamaxeln. Packningen med det lilla oljefiltret kostar typ 75:- på Volvo. Kommunicera gärna hur det går för dig här på i forumet i fortsättningen så att vi alla kan få tillgång till all info om dessa bilar för det är väl det som är själva grejjen med ett forum.

//SilerpilenV70
DennisCA's Volvo 850 -97

Jag har försökt reparera den här b[…]

Hej! Fortsätter på tråden Multir[…]

Heja internet skrot.jpg ... och heja dig som […]

Såpass, hör med Geparts då. Det[…]