Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#703625
Men skärp dej.. Hur ska lambdasonden veta att fetta på för just 3:an och 5:an? Har du då fått ett plötsligt spridarhaveri?
Vore allt dyngsurt så skulle inte heller det berätta någonting i det här läget. Bilen har ju inte gått normalt ännu så hur skulle den fått normalt med bränsle?
Vet du ingenting om motorstyrning innan du river i den? Nu blir jag som Lucif3r totalt mörkrädd :cry:
Riv du av kamremmen. Se till att göra dej en tolk, eller använd den ni förhoppningsvis har. Lås kamaxlarna. Ställ vevaxeln där den ska förväntas vara enligt markeringen som är till för det.
Känns även det oprecist så inhandla biltemas kit med både kamaxel och vevaxeltolk i. Det är billigt men fungerar. Lås alltihopa med tolkar.
Lägg på kamremmen där den ska vara, låt dreven ta upp slacket och ingen annanstans och lämna lambdasonden utanför detta.
Låt den stackars kunden få sin bil.
av SamSam
#703722
*pettson* skrev:Men skärp dej.. Hur ska lambdasonden veta att fetta på för just 3:an och 5:an? Har du då fått ett plötsligt spridarhaveri?
Vore allt dyngsurt så skulle inte heller det berätta någonting i det här läget. Bilen har ju inte gått normalt ännu så hur skulle den fått normalt med bränsle?
Vet du ingenting om motorstyrning innan du river i den? Nu blir jag som Lucif3r totalt mörkrädd :cry:
Riv du av kamremmen. Se till att göra dej en tolk, eller använd den ni förhoppningsvis har. Lås kamaxlarna. Ställ vevaxeln där den ska förväntas vara enligt markeringen som är till för det.
Känns även det oprecist så inhandla biltemas kit med både kamaxel och vevaxeltolk i. Det är billigt men fungerar. Lås alltihopa med tolkar.
Lägg på kamremmen där den ska vara, låt dreven ta upp slacket och ingen annanstans och lämna lambdasonden utanför detta.
Låt den stackars kunden få sin bil.
Kanske ska tillägga att de arbetsordern innefatta också byte av en lambda, och efter monterat nya sonden så gick bilen så pass dåligt att den inte kunde hålla tomgången själv, antagligen fick jag en trasig sond elr felaktig sond, och vi vet att vi haft problem med våra sonder tidigare, så därför inväntar jag en orginal

Efter att jag monterat tbax den trasiga sonden så gick bilen MYCKET bättre än med den nya, men misständningar på cyl3&5.

Snälla be inte mig skärpa mig, jag söker bara lite tips, jobbar inte mkt med volvo (mest VAG) jag vet vad jag gör, att använda tolkar ska inte behövas på denna motor, men jag har inte uteslutit att göra de.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#703736
SamSam skrev:jag vet vad jag gör, att använda tolkar ska inte behövas på denna motor, men jag har inte uteslutit att göra de.

Nej, du vet INTE vad du gör. Tolkar SKA användas på dessa motorer. Alla andra sätt är FEL.
Detta fick jag bekräftat av volvo själva när jag frågade om prisuppgift på ett kamremsbyte (vill ha papper på det, därför ska jag lämna in den) och passade på att fråga om dom använde tolk. Deras svar? "Givetvis, annars blir det ju helt fel".

Att folk skiter i tolkar på sina egna bilar bryr jag mig inte i, det är upp till dom.
Men eftersom du säger "kundbil" utgår jag ifrån att du jobbar på verkstad, och då ska man montera saker och ting rätt. Kan man inte utföra ett jobb på korrekt sätt ska man inte åta sig jobbet.
av SubMarine
#703754
Fast vad jag har förstått så används inte alltid tolkar när man byter kamremmen på verkstäderna. Tar för lång tid att sätta dit dem då man måste demontera mer grejor. Dock när man har loss kamkåpan ska de användas har jag för mig att jag läst. Står inget i VIDA:s avsnitt för kamremsbyte på B5254T om tolkar. Min bil har fått remmen bytt två gånger. Det vore rätt intressant att fixa tolk och se hur grejorna står egentligen :)
av *pettson*
#703812
Vet man vad man gör så är ju inte lambdasond ett problem att tala om eftersom bilen inte använder den förräns efter 180 sekunder. Således har den inget med ojämn gång vid start att göra. Den kan heller aldrig reglera så två spridare jobbar mera än andra.
av *pettson*
#703813
SubMarine skrev:Fast vad jag har förstått så används inte alltid tolkar när man byter kamremmen på verkstäderna. Tar för lång tid att sätta dit dem då man måste demontera mer grejor. Dock när man har loss kamkåpan ska de användas har jag för mig att jag läst. Står inget i VIDA:s avsnitt för kamremsbyte på B5254T om tolkar. Min bil har fått remmen bytt två gånger. Det vore rätt intressant att fixa tolk och se hur grejorna står egentligen :)
Många verkstäder anser precis som du säger att det går bra ändå. För min del ställer jag alltid med tolk och det brukar sällan stämma. Det handlar mest om 0,5-1 kugg fel. Oftast på avgas.
av SamSam
#703937
Lucif3r skrev:
SamSam skrev:jag vet vad jag gör, att använda tolkar ska inte behövas på denna motor, men jag har inte uteslutit att göra de.

Nej, du vet INTE vad du gör. Tolkar SKA användas på dessa motorer. Alla andra sätt är FEL.
Detta fick jag bekräftat av volvo själva när jag frågade om prisuppgift på ett kamremsbyte (vill ha papper på det, därför ska jag lämna in den) och passade på att fråga om dom använde tolk. Deras svar? "Givetvis, annars blir det ju helt fel".

Att folk skiter i tolkar på sina egna bilar bryr jag mig inte i, det är upp till dom.
Men eftersom du säger "kundbil" utgår jag ifrån att du jobbar på verkstad, och då ska man montera saker och ting rätt. Kan man inte utföra ett jobb på korrekt sätt ska man inte åta sig jobbet.

AHAAAA, så du har "HÖRT" att de ska vara tolkar sen ere bara så?

Nej min vän så ere inte man använder tolkar på motorer som kräver de, De finns motorer som du inte behöver och b5254"S" är inte samma som "S2"

Allt är monterat precis rätt exakt och till 100% korrekt :-(O)

Bilen är för övrigt fixat, hittade problemet!
av SamSam
#703938
Lucif3r skrev:
SamSam skrev:jag vet vad jag gör, att använda tolkar ska inte behövas på denna motor, men jag har inte uteslutit att göra de.

Nej, du vet INTE vad du gör. Tolkar SKA användas på dessa motorer. Alla andra sätt är FEL.
Detta fick jag bekräftat av volvo själva när jag frågade om prisuppgift på ett kamremsbyte (vill ha papper på det, därför ska jag lämna in den) och passade på att fråga om dom använde tolk. Deras svar? "Givetvis, annars blir det ju helt fel".

Att folk skiter i tolkar på sina egna bilar bryr jag mig inte i, det är upp till dom.
Men eftersom du säger "kundbil" utgår jag ifrån att du jobbar på verkstad, och då ska man montera saker och ting rätt. Kan man inte utföra ett jobb på korrekt sätt ska man inte åta sig jobbet.

AHAAAA, så du har "HÖRT" att de ska vara tolkar sen ere bara så?

Nej min vän så ere inte man använder tolkar på motorer som kräver de, De finns motorer som du inte behöver och b5254"S" är inte samma som "S2"

Allt är monterat precis rätt exakt och till 100% korrekt :-(O)

Bilen är för övrigt fixad, hittade problemet!
av SamSam
#703939
*pettson* skrev:Vet man vad man gör så är ju inte lambdasond ett problem att tala om eftersom bilen inte använder den förräns efter 180 sekunder. Således har den inget med ojämn gång vid start att göra. Den kan heller aldrig reglera så två spridare jobbar mera än andra.
nä de vet jag

bilen är fixad, tack för ingen hjälp
av SamSam
#703940
Vill tillägga att bilen är fixad och går bättre än den gjorde när den kom från fabrik fifan, och till er som har skrivit här i tråden vill jag bara säga...

Ni kan dra och ta er nånstans, eran attityd och inställning i denna tråd har varit den sämsta jag sett (och jag är medlem på många forum..) SÄMRE ÄN FLASHBACK för fan...

Så fort den rutinerad killen här har gjort sitt "proffesionella" utlåtande så hänger alla på hans påstående istället för att komma med TIPS som jag bad om och tunnelseendet är ett faktum..

Problem med bilar är aldrig en rutin, de borde du vet petssonfindus...

Tack för mig
Service

Tjena! Precis köpt en v60 och åker tr[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

som ovan, jag hade inte varit nöjd överh[…]

EGR kylare 2,0 D

Har en XC 60 med 4 cyl 2,0 D som larmar på e[…]

Det var i något högre hastigheter ljude[…]