vet inte om nån bryr sig, väldigt tomt på svar här men här kommer iallafall berättelsen om när jag bytte insug.
Trevlig läsning
"Okidokies, allt skruvat och klart. bilen startar och mår bra. Förhoppningsvis kan den andas lite bättre nu med.
Det hela började igår (fredags) kl. 11 då jag slutade jobbet och for till bilia där min leverans på delar hade kommit, till en kostnad av ca. 1300:- (köpte även en arbetsbelysning för 199:- men räknar inte med den i summan).
åkte hem direkt efteråt och började med att skriva ut en "DIY" från
matthewsvolvosite Som såg grym ut!
För att lägga till lite information så har jag nu ägt volvo i nästan 2 månader, körde en golf tidigare i 1½ år innan rosten dödade den (och div. annat).
Desperat efter bil så köpte jag min morfars volvo 850 GLT -97 som han inte klarade av att köra längre (nästan 90 år). Så den blev min för 15000:-.
Det visade sig vara en USA import, så gott som fullutrustad med:
Ljust helskinn
Taklucka
AC
Elstolar med minne
stora ljudpaketet
med mera.
Fin i lacken och endast gått 14.700mil
Men åter till insugsdemonteringen. Jag började lossa batteriet, enkelt. Sen skulle jag lossa Luftburken, men jag hittade inga skruvar!?...
kliade mig i huvudet och undrade hur fan detta ska funka om jag inte ens fick bort luftburken. Tillslut förstod jag att den satt ju helt enkelt bara fast med 3 st "clips".
Shit vilken space man fick nu...trodde jag. Nästa del var ju att få bort insuget. 3 övre bultarna, skitenkelt. Tills man skulle få loss dem 4 under, efter 2 timmar. många svordomar, lite sparkande (dock inte på bilen!) och ännu mer svordomar så vart dem borta. Nu läste jag på guiden jag skrev ut att 2st bultar fanns undertill med...jippi...
Aja, kan inte ge upp nu när så mycket har lossats. Mer svordomar, Mer blod, och ännu mer tåra...err allergi så vart dem väck med.
Woohoo! insuget borta, bara ca 4 timmar senare.
Nu kom den stora fasan, när jag jämförde insugspackningen så var det fel jag hade fått! bah, jävla bilia.
Orkade inte bry mig mer om det så jag tog väck oljefällan, den såg inte ny ut. Kleg och skit fanns in, nästan helt tät.
Undre kanalen in till motorn vart nästan täppt med, kanalan i mitten var helt ren.
Nu ska det monteras nytt, på med slangarna till oljefällan, skruva på oljefällan på blocket....men vafan är den andra bulten till oljefällan, FAN!
den är borta.
Letade i 1½ timma efter den på alla möjliga ställen, fickor,golvet,runtomkring, i huset...ingenting.
Fick panik och for ner (i morsans Renault Clio med rosa rattmuff) till Clas Ohlson med den andra bulten och väl på plats mätte jag att den hade 7 mm i diameter, alltså en "ovanlig" bult för att standarden brukar vara M6 och M8.
30 minuter innan bilia stänger, åkte dit. Detta är en betällningsvara... dem får hem den på måndag. Så länge kan jag inte vänta för jag behöver bilen på måndag.
Åkte hem, 1000 tankar for runt i huvudet om hur jag ska lösa detta, men ingen lösning kom jag på.
Bestämde mig för att ge upp för dagen (klockan var nu kl.7 på kvällen (för er som undrar varför det inte går jämt ut med timmarna jag skrev ut så i mitten av detta så ringde en av farmors vänninor och kunde inte få tag på farmor, hon svarade varken på mobil eller hemme så fick cykla bort till henne för att märka att hon inte var där..ringde farsan, visste inget, inte heller morsan. Shit har det hänt nåt? tillslut fick jag tag på en annan vännina till farmor och berättade att hon hade glömt sätta på mobilen och hon var iväg på 85-årskalas. Vilken lättnad. Kan även tillägga att detta var precis efter jag monterade bort den gamla oljefällan på bilen, så är troligen därför den ena skruven ligget på något speciellt ställe.
Hela kroppen värke efter att ha stått så konstigt som man brukar göra när man mekar på garageuppfarten så jag gick och la mig ca 10:00 på kvällen och vaknade 10:00 på morgonen. Gick upp direkt och åt frukost och satte igång där jag slutade.
Eftersom 1 skruv saknades och insugspackningen var fel bestämde jag mig att bara montera ihop allt så att jag kan ha bilen körduglig på måndag så jag kan åka till jobbet.
Jag tänker inte rabbla hela den idiotiska återmonteringshistorian utan kommer bara nämna några "höjdpunkter".
- 10mm hylsan ramla ner bakom oljefällan och satte fast sig.
- ca 20 gånger tappade jag en hylsa eller bulten (ibland hela spärrskaftet med allt också)
- 3...ja 3 gånger! monterade jag insuget fel vilket innebar efter jag hade dragit åt dem 2 skruvarna under och 4 i mitten så var jag tvungen att demontera och göra rätt (dem 3 översta skruvarna till insuget MÅSTE monteras först annars hamnar insuget ca 3mm fel vilket gör att om man montera dem understa bultarna så får man inte in dem 3 översta.
- Det regnade in i carporten
så totalt tog det ca 24timmar (inkl. mat,sova m.m) så är bilen körduglig igen. Det absolut jävligaste är att på måndag kommer jag beställa en ny insugspackning på 2 bultar (ja 2, man byter inte bara ut 1 när den sitter med 2) och att montera just DEN BULTEN så måste man riva ner allt 1 gång till, snacka om att skaffa bra karma till detta...
Kan även tillägga att 10mm hylsan sitter kvar än och verkar inte röra sig. När den rostat klart om 2 år smular jag sönder den.
Tack för all hjälp, kan känna att jag hade inte turen med mig, Och om någo annan läser detta och är precis lika okunnig som jag var, Då ska du köpa följande:
- Alla insugsbultar, Iaf 2-3 om du är snål. för du kommer tappa dem.
1 plockmagnet med rörlig hals
- flänsbultarna till oljefällan
- En kompis, helst mekvana men inget krav.
- Riktigt garage med BRA belysning.
- alla olika sortera förlängare till spärrskaft, ingenting passar "rakt på"."