Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#695307
Hej

Har haft ett smått irriterande oljeläckage på min volvo 850 GLT -97.
Det började med att olja droppade ner runt skvallerhålet och fick diagnosen att troligtvis är det packboxen som är paj - hejdå 8000:-,
Bild
Bild

Jag rengjorde allt (så gott det gick, hade ej lyft) och kollade efter lite körning, det rinner längs "glipan" mellan växellåda och motor.
Bild

Idag var jag på OKQ8 och lyfte upp bilen och fick det att det inte rinner ur skvallerhålet, utan läckan kommer bakifrån.
Bild
Bild

Jag letar nu efter hopp om lösning och var det kan vara, en idé var vevhusventilationen, men kan det verkligen rinna ut från baksidan då?

Kan tillägga att det är inte mycket olja som rinner ut, haft bilen i mer än 2 månader nu och oljestickan är fortfarande MAX.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
av *pettson*
#695348
Du har tre val.

1 Fördelarens packbox är körd.
2 Kamlägesgivarens packbox är körd.
3 Det är packboxen mellan motor och låda.

Bara att börja lossa kamlägesgivaren först för att se om där är olja innanför. Finns ingen där är det dags för fördelaren. Är det torrt där så är det trots allt packbox mellan motor och låda.
#695364
tack för svar pettson!

var ute och kikade (orkar inte skruva ner något då bilen står i carport och det är kallt :P), såg dock inget i mörkret.

men surfade runt på internet och hittade nån belgisk sida (förstod ingenting men kollade på bilderna) och hans oljepåfyllningslockspackning läckte olja...ok..skadar inte att kolla.

Hittade detta:
Bild
Bild
Bild

Detta ser ju logiskt ut att vara felet?

Dock så kunde jag inte hitta en "neråtström" av olja. Men jag kände på oljeslangen från toppen till oljefällan och den var oljig med, så det kan på något sätt hittat sig ner?

I vilket fall så läcker påfyllningslocket så ska byta det och packning, för det måste ju göras endå :/
#696501
vet inte om nån bryr sig, väldigt tomt på svar här men här kommer iallafall berättelsen om när jag bytte insug.

Trevlig läsning

"Okidokies, allt skruvat och klart. bilen startar och mår bra. Förhoppningsvis kan den andas lite bättre nu med.


Det hela började igår (fredags) kl. 11 då jag slutade jobbet och for till bilia där min leverans på delar hade kommit, till en kostnad av ca. 1300:- (köpte även en arbetsbelysning för 199:- men räknar inte med den i summan).

åkte hem direkt efteråt och började med att skriva ut en "DIY" från matthewsvolvosite Som såg grym ut!

För att lägga till lite information så har jag nu ägt volvo i nästan 2 månader, körde en golf tidigare i 1½ år innan rosten dödade den (och div. annat).
Desperat efter bil så köpte jag min morfars volvo 850 GLT -97 som han inte klarade av att köra längre (nästan 90 år). Så den blev min för 15000:-.

Det visade sig vara en USA import, så gott som fullutrustad med:
Ljust helskinn
Taklucka
AC
Elstolar med minne
stora ljudpaketet
med mera.
Fin i lacken och endast gått 14.700mil

Men åter till insugsdemonteringen. Jag började lossa batteriet, enkelt. Sen skulle jag lossa Luftburken, men jag hittade inga skruvar!?...
kliade mig i huvudet och undrade hur fan detta ska funka om jag inte ens fick bort luftburken. Tillslut förstod jag att den satt ju helt enkelt bara fast med 3 st "clips".

Shit vilken space man fick nu...trodde jag. Nästa del var ju att få bort insuget. 3 övre bultarna, skitenkelt. Tills man skulle få loss dem 4 under, efter 2 timmar. många svordomar, lite sparkande (dock inte på bilen!) och ännu mer svordomar så vart dem borta. Nu läste jag på guiden jag skrev ut att 2st bultar fanns undertill med...jippi...

Aja, kan inte ge upp nu när så mycket har lossats. Mer svordomar, Mer blod, och ännu mer tåra...err allergi så vart dem väck med.

Woohoo! insuget borta, bara ca 4 timmar senare.
Nu kom den stora fasan, när jag jämförde insugspackningen så var det fel jag hade fått! bah, jävla bilia.

Orkade inte bry mig mer om det så jag tog väck oljefällan, den såg inte ny ut. Kleg och skit fanns in, nästan helt tät.
Undre kanalen in till motorn vart nästan täppt med, kanalan i mitten var helt ren.

Nu ska det monteras nytt, på med slangarna till oljefällan, skruva på oljefällan på blocket....men vafan är den andra bulten till oljefällan, FAN!
den är borta.

Letade i 1½ timma efter den på alla möjliga ställen, fickor,golvet,runtomkring, i huset...ingenting.
Fick panik och for ner (i morsans Renault Clio med rosa rattmuff) till Clas Ohlson med den andra bulten och väl på plats mätte jag att den hade 7 mm i diameter, alltså en "ovanlig" bult för att standarden brukar vara M6 och M8.

30 minuter innan bilia stänger, åkte dit. Detta är en betällningsvara... dem får hem den på måndag. Så länge kan jag inte vänta för jag behöver bilen på måndag.

Åkte hem, 1000 tankar for runt i huvudet om hur jag ska lösa detta, men ingen lösning kom jag på.

Bestämde mig för att ge upp för dagen (klockan var nu kl.7 på kvällen (för er som undrar varför det inte går jämt ut med timmarna jag skrev ut så i mitten av detta så ringde en av farmors vänninor och kunde inte få tag på farmor, hon svarade varken på mobil eller hemme så fick cykla bort till henne för att märka att hon inte var där..ringde farsan, visste inget, inte heller morsan. Shit har det hänt nåt? tillslut fick jag tag på en annan vännina till farmor och berättade att hon hade glömt sätta på mobilen och hon var iväg på 85-årskalas. Vilken lättnad. Kan även tillägga att detta var precis efter jag monterade bort den gamla oljefällan på bilen, så är troligen därför den ena skruven ligget på något speciellt ställe.

Hela kroppen värke efter att ha stått så konstigt som man brukar göra när man mekar på garageuppfarten så jag gick och la mig ca 10:00 på kvällen och vaknade 10:00 på morgonen. Gick upp direkt och åt frukost och satte igång där jag slutade.

Eftersom 1 skruv saknades och insugspackningen var fel bestämde jag mig att bara montera ihop allt så att jag kan ha bilen körduglig på måndag så jag kan åka till jobbet.

Jag tänker inte rabbla hela den idiotiska återmonteringshistorian utan kommer bara nämna några "höjdpunkter".
- 10mm hylsan ramla ner bakom oljefällan och satte fast sig.
- ca 20 gånger tappade jag en hylsa eller bulten (ibland hela spärrskaftet med allt också)
- 3...ja 3 gånger! monterade jag insuget fel vilket innebar efter jag hade dragit åt dem 2 skruvarna under och 4 i mitten så var jag tvungen att demontera och göra rätt (dem 3 översta skruvarna till insuget MÅSTE monteras först annars hamnar insuget ca 3mm fel vilket gör att om man montera dem understa bultarna så får man inte in dem 3 översta.
- Det regnade in i carporten

så totalt tog det ca 24timmar (inkl. mat,sova m.m) så är bilen körduglig igen. Det absolut jävligaste är att på måndag kommer jag beställa en ny insugspackning på 2 bultar (ja 2, man byter inte bara ut 1 när den sitter med 2) och att montera just DEN BULTEN så måste man riva ner allt 1 gång till, snacka om att skaffa bra karma till detta...

Kan även tillägga att 10mm hylsan sitter kvar än och verkar inte röra sig. När den rostat klart om 2 år smular jag sönder den.

Tack för all hjälp, kan känna att jag hade inte turen med mig, Och om någo annan läser detta och är precis lika okunnig som jag var, Då ska du köpa följande:

- Alla insugsbultar, Iaf 2-3 om du är snål. för du kommer tappa dem.
1 plockmagnet med rörlig hals
- flänsbultarna till oljefällan
- En kompis, helst mekvana men inget krav.
- Riktigt garage med BRA belysning.
- alla olika sortera förlängare till spärrskaft, ingenting passar "rakt på"."
av *pettson*
#696546
Det var ett otrevligt möte med din bil tycker jag.
Men det är så att kommer man oförberedd slutar det inte alltid lyckligt. Av någon outgrundlig anledning så förenklas det mesta när det skrivs ned, det är få som haft problem och ännu färre som tagit sej tid att vara förberedd med annat än att bara ha läst på internet.
En del i detta forum är till och med av tron att man inte måste kunna någonting alls om något, det är liksom bara att göra det ändå, personligen känner jag sorg när jag märker den attityden. För vet man inte vad man gör så blir det banne mej inte lättare att göra något. OAVSETT vad man gör. LÄTT det är det när man VET vad man gör. Då använder man rätt verktyg och rätt metod.
Vad du kunde gjort var att läsa in dej något djupare än vad du gjort på ämnet, du kunde satsat på en riktig verkstadshandbok, den hade du tjänat in idag utan problem. Du hade då haft mera kött på benen när du jobbade.
Jobbet du utfört tar ca 1,5 timmar utan stress. Något du passerade med råge kortfattat.

Jag ska försöka ge dej några tips.

1 Slåss inte om utrymmet inunder huven med alla saker. Lossa kablaget som går förbi fläkten, lossa dom 4 skruvarna och dra bort fläkten. Vips får du rum med mer än du tror. Filterhuset och sånt får vara kvar. Den sidan är ointressant för tillfället.
Lossa vajerclipset, dra bort vajern och lossa spjällkontakten.
2 När du jobbar med insuget, lossa dom två under insuget, det finns gott om plats till det. Lossa sen dom andra, köp rätt verktyg nu till nästa gång.
Rätt verktyg är 1/4 tums förlängningstapp med rundad kant som ger viss ledfunktion. Tar man två sådana så går det som en dans, man slipper bryta och slipper tappa. Gör man sen som så att man LOSSAR dom undre, och tar bort dom övre skruvarna så är det bara att haka av insuget.
Efter att ha gjort vevhusjobbet byts packningen till insuget och dom UNDRE skruvas i lika långt som dom satt innan. SEN hakas insuget på igen.
SEN sätts dom övre dit. För att återmontera skruvarna tar man en bit eltejp och sätter över skallen på skruven, trycker fast den i hylsan och skruvar dit den. Inga mera tappade skruvar.

Visst är det enklare såhär?
#696554
Självklart är det smart att vara efterklok.

Oförbered...ja? aldrig skruvat volvo innan. Läst på? både ja och nej. Jag är helt nybörjade. Jag var inställd på att detta skulle ta tid.

Sen blev det som det blev, mycket kom ivägen och ett o annat hände, men det är så man lär sig. Nästa gång tar det bara 8 timmar! :D

Lossa fläkten kommer jag att göra nästa gång, utan tvekan. Men nybörjare som man är vill man inte plocka ner allt på en gång och hoppas man kan återmontera det, för då sitter man där med 3 plastdetaljer och 5 skruvar och undrar vafan dem skulle ha sutit.

Länka jättegärna vart man kan köpa den 1/4 tumstapp så skall jag gärna köpa en sådan.

Absolut enda anledningen att jag registrerade mig på detta forum var för vägledning. Jag vill lära mig!

insuget kommer att åka ner snart igen då jag ska byta ut bultarna samt packning eftersom jag fick fel.

Men summa nu i efterhand ska jag säga att jag kan en jäkla massa mer än innan!
av *pettson*
#696582
Det är bra att man vill lära.
Då tar vi lektion 1 och 2 redan nu.
Inhandla en BRA verkstadshandbok innan du skruvar igen. Se till att du bläddrat igenom den från pärm till pärm MINST 3 ggr.
En bra bok förstår du text och bilder i. Vem som gjort boken? Det avgör du, vi är alla olika. Det finns iallafall mera än haynes att köpa därute.
LÄS sen ett bra kapiten om jobbet du ska utföra. Fundera på jobbet, läs igen. Skriv ned om du har frågor.
Se om du hittar svaren i boken eller rentav genom att kika under huven?
Anledningen till studierna? Att göra mekjobbet både enklare, bekvämare och framförallt snabbare och trevligare.

Lektion 2.
Att inhandla verktyg.
Du fick dimensionen av mej. Du fick verktygstypen och funktionen du söker av mej. Dags att utmana sej och försöka hitta ett sånt verktyg alldeles själv.
Inköps på närmaste verktygsställe du vill handla på helt enkelt.
Vill man så kan man. Uppdraget är inte svårare än så.

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]