Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stråle
#674931
Hej!
Som rubriken säger så har jag lite funderingar på biltemas sportbromsskivor.. dom borrade och slitsade..
Är det någon här som har sådana skivor monterade och funkar dom bra?? Är hållbarheten bra?
Har funderat på att skaffa såna skivor framöver men ville höra mig för om dom först..

Tack på förhand MVH/ Stråle..
av *pettson*
#675072
Har dom på, fungerar alldeles utmärkt. Se bara till så att du är läskunnig när det gäller höger och vänster på skivorna.
Det verkar inte som att särskilt många läst på kartongerna ibland.
Användarvisningsbild
av Vojje
#675078
*pettson* skrev:Se bara till så att du är läskunnig när det gäller höger och vänster på skivorna.
Det verkar inte som att särskilt många läst på kartongerna ibland.
Vilket i så fall beror på att ventilationskanalerna inte är raka utan vridna i en båge.
av stråle
#675125
Klart man får ha koll på vilken sida dom ska sitta på.. :) Dum fråga bara.. Vad skulle hända om dom hamnade på fel sida?? :shock:
Kände ni någon skillnad tex bättre bromsar..? Får väl införskaffa ett par såna när det är dags för byte.. någon som har en bra idè om bromsbelägg.??
Användarvisningsbild
av Nexus
#675148
Jag tycker att bromsarna tar betydligt bättre vid lite aktiv körning. Började med biltema klossar som damma nå extremt ihop med skivorna. Nu kör jag volvo klossar och de dammar mindre.
Nästa steg blir ev greenstuff men tycker de är lite för dyra.......
av *pettson*
#675190
Körde med lite extremare belägg från utlandet. Men dom gav fruktansvärda vibrationer när skivorna hettades upp. Det skakade i hela bilen.
Så jag bytte till standardbelägg från autoexperten, vilka jag kört med förut. Det fungerar utmärkt, inget oljud och bra broms.

Att vända skivorna fel kan skapa både oljud och fading vid hård inbromsning.
av S60tujbo
#775786
åh nej.. att man inte läste det innan..
ja har monterat mina åt fel håll :oops:

monterade dom så att det kändes naturligt.

Bild

är det värt o vända på dom kanske?
Användarvisningsbild
av Nexus
#775792
du har "inte" monterat fel eftersom ventilkanalerna är rakt i skivan kan du i princip sätta de hur du vill. Jag har de som du som ser estetiskt rätt ut på bilen.

http://www.zeckhausen.com/how_to_proper ... rotors.htm
Sen har olika tillverkade olika hur de ska monteras. På bilderna i länken tycker jag de ser "felmonterade" ut med där får man gå efter hur kulkanalerna i skivan är riktade och inte på mönstret.
Bakfjädrar.

På Volvo såg mekanikern när han t[…]

Hur byta drl v60cc

Min högra jättebilliga drl slocknade och[…]

Jag har samma ljud bakifrån på min v60[…]

På min bil (som jag tidigare skrev om i det […]