Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
#638222
Om du öppnar motorhuven så hittar du kompressorn till vänster i främre delen av motorrummet. Den drivs av den långa remmen du ser där och sitter längst ner, ca 3dm över marken.
Den främre delen på kompressorn där remmen sitter snurrar när AC:n är igång och står still när AC:n slår ifrån. Det ser du tydligt när det fungerar.
När du kör och det regnar så "duschas" kompressorn underifrån av den vattendimma som bildas dels från framförvarande bilar men även från ditt egna högra framhjul. Jag tänkte mig att du "duschar" din bil framifrån för att simulera sprutet från en framförvarande bil.
av AutoCool
#638225
:-~
Senast redigerad av 1 AutoCool, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
#638306
Om vi går på det här lite halvvetenskapligt och utesluter totala höftskott och blandar in lite vetskap om systemet i den här kakan så ska vi se om den blir färdig?
Vi förenklar lite grand i systemet.

Först av allt är inte systemet någon raketforskning. Systemet har endast två givare (En pressostat och en tryckvakt) som vi behöver bry oss om, alltså två som sitter utanför kupen.
Det är enda biten i systemet som inte är övervakat av styrdon och har felkoder.
av dom två är det en som styr vår kompressor. En som styr vår kylfläkt.
Vi konstaterar att kompressorn fungerar då och då. Det gör att vi utesluter kompressorn i sej, dom brukar inte renovera sej själva.
Dom har inte heller några lösa kablage eller annat.
Då har vi magnetkopplingen som också ska vara ny, den borde oavsett regn fungera när systemet är kallt iallafall, dvs om spelet är för stort.
Även om magneten skulle misslyckas så ska iallafall reläet som drar det hela höras lite svagt inne i kupen.
Man brukar heller inte missa rasslet som borde uppstå när den försöker greppa.

Alla har nu fokuserat stort på själva ac systemet, men systemet är inte bättre än dess kylning.
Kvar är då ifall kylfläkten verkligen gör sitt jobb och startar när den ska för att hålla kondensorn kyld?
Vi har en givare och ett relä samt en fläkt att felsöka på.

Först upp: Om man lossar utgående kabel ifrån reläet till fläkten och provar direktplus på varje kabel. Går fläkten på varje hastighet? (Varje stift är en hastighet)
Om så är, då är fläkten felfri och tryckvakten som ska dra fläkten är misstänkt i felsökningsordningen. Tryckvakten som går till fläkten sitter ganska illa till fuktmässigt och det har hänt mer än en gång att den helt enkelt blir glapp/ärgad. Den missar då att starta fläkten, systemet blir för varmt och stänger av sej, systemet fungerar igen när det kylt ned sej.
Naturligtvis kan också reläet vara felaktigt. Men det är nästa post när tryckvakten är verifierat hel.
av 2444ever
#638313
Ursäkta om jag bryter in med en fråga här - som inte direkt har med TS fråga att göra, hoppas det är ok.
Om jag förstått det hela rätt så går inte kompressorn vid kallare än c.a 5+. Det jag inte riktigt förstått är avfuktningen: Sker den alltid oavsett om kompressorn går?
Är det kondensorn som sköter det?
I så fall är det då alltid cirkulation i AC-systemet?
Slutligen, om ja på ovanstående, fungerar avfuktningen då även vid minusgrader?

Tycker mig nämligen ha märkt att luften blir avfuktad även vid minusgrader, men kan vara inbillning.
av bit031
#638799
Hej alla,

Jag har nu hittat serviceboken och i den framgår att kompressor är bytt (som vi vet) byte av tror det står torkfilter, provtryckning, vakuumsugning, påfyllning av köldmedium och spårmedel. Vet inte om detta hjälper er som kan men det är vad som står i boken. Jag skall göra ett test i helgen starta bilen och spruta lite vatten över kompressorn och se om den lägger av.

Trevlig helg på er!
Thomas
2444ever skrev:Ursäkta om jag bryter in med en fråga här - som inte direkt har med TS fråga att göra, hoppas det är ok.
Om jag förstått det hela rätt så går inte kompressorn vid kallare än c.a 5+. Det jag inte riktigt förstått är avfuktningen: Sker den alltid oavsett om kompressorn går?
Är det kondensorn som sköter det?
I så fall är det då alltid cirkulation i AC-systemet?
Slutligen, om ja på ovanstående, fungerar avfuktningen då även vid minusgrader?

Tycker mig nämligen ha märkt att luften blir avfuktad även vid minusgrader, men kan vara inbillning.
Användarvisningsbild
av taxi
#638811
Jag upplever inte heller fuktig luft vid minusgrader, men jag tror att det beror på att luften helt enkelt är torr då. Uteluften alltså.
av *pettson*
#638879
Kompressorn går inte längre ned än till ca + 5 grader med kylmediat och därför är det ingen vits med att köra runt mediat i kallare temperaturer.
Inkommande fukt minskar också vanligen med minskande temperatur enligt en massa komplicerade turer som jag inte har någon koll på.
av AutoCool
#639042
:-~
Senast redigerad av 1 AutoCool, redigerad totalt 0 gånger.
av bit031
#641354
Hej alla,

Om den finns några intresserade kvar i min tråd. Jag har nu bytt min kupéfläkt som efter en tid har fungerat lite när den själv velat. Efter detta byte så går den perfekt o allt fungerar som det skall. Jag passade även på att göra ett simulerat test med "regn" på min AC enligt dom råd jag fått i min tråd. Jag sprutade vatten under, i luftintagen fram och även från ovan men AC:n snurrade på utan att lägga av. Nu skall jag väl inte dra några slutsatser av detta så här tidigt utan får väl testa ordentligt när det regnar på riktigt ute (och då behöver man väl inte vänta allt för många dagar) för att se vad som händer. En fråga nu när jag bytt kupéfläkten, kan den gamla fläkten ha påverkat AC:n så den har lagt av tidigare? Kan det ha kommit in fuktig luft som påverkat både kupéfläkt och AC? Det faktum är att när det regnar ute och AC:n lägger av så kommer det mycket fuktig luft in i kupén som immar igen fönstren snabbt. Det kanske är långskott men ibland kan ju det ena inte utesluta den andra. Dagens test med "regn" från alla håll funkade i alle fall.

Mvh/ Thomas
bit031 skrev:Hej alla,

Jag har nu hittat serviceboken och i den framgår att kompressor är bytt (som vi vet) byte av tror det står torkfilter, provtryckning, vakuumsugning, påfyllning av köldmedium och spårmedel. Vet inte om detta hjälper er som kan men det är vad som står i boken. Jag skall göra ett test i helgen starta bilen och spruta lite vatten över kompressorn och se om den lägger av.

Trevlig helg på er!
Thomas
2444ever skrev:Ursäkta om jag bryter in med en fråga här - som inte direkt har med TS fråga att göra, hoppas det är ok.
Om jag förstått det hela rätt så går inte kompressorn vid kallare än c.a 5+. Det jag inte riktigt förstått är avfuktningen: Sker den alltid oavsett om kompressorn går?
Är det kondensorn som sköter det?
I så fall är det då alltid cirkulation i AC-systemet?
Slutligen, om ja på ovanstående, fungerar avfuktningen då även vid minusgrader?

Tycker mig nämligen ha märkt att luften blir avfuktad även vid minusgrader, men kan vara inbillning.

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]