Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bit031
#637870
Hej alla!
Jag har ett problem som ingen ännu lyckats lösa och hjälpa mig med. Alla har försökt men ingen har lyckats lösa mitt problem. Mitt problem är att min AC lägger av vid regn (och det är då den behövs som mest) och då blir effekten den motsatta dvs att den kör in fuktig luft i kupén och immiga rutor och stor trafik fara som följd. Vi får torka på insidan, ha rutorna lite nere runt om för att kunna se ut någorlunda. Jag har bytt AC:n så den är ny, vi har tömt AC:n flera gånger och fyllt om den för att nivån skall vara rätt. Div rör, filter och givare som har till AC:n är också bytta, allt detta av företaget som jag köpt AC:n av och som är experter på detta. Min V70 har även varit inne på Bilia och deras lösning på problemet var att eventuellt blåsa rent en givare som sitter fram vid stötfångaren. Det hjälpte tror vi några gånger vid regn. AC:n fungerar perfekt utom när det regnar alltså inget mekaniskt fel på AC:n, den är ny och är fylld. Kan mycket lite om bilar överhuvudtaget men för mig känns det som att det är något elektroniskt, att något ligger utsatt för fukt och påverkas vid regn och får AC:n att lägga av. Vad finns det för typ av kontakter eller givare som skulle kunna påverkas och som sitter utsatt vid regn som gör att min Ac lägger av? Jag har även ringt in till radio P4 Göteborg och motormuller utan att kunna få något direkt hjälp. Det kanske finns någon här på forumet som sitter inne med en bra lösning eller har upplevt samma problem. Vore jätte tacksam om någon kunde komma med några bra tips så jag om inte annat kan bifoga eventuella tips till min verkstad för felsökning och förhoppninsgvis avhjälpa problemet.
Bästa hälsningar
Thomas
Användarvisningsbild
av taxi
#637884
Hej! Tror inte jag kan hjälpa så mycket, men några frågor dyker upp.
Tempgivaren under kofångaren är mig veterligen endast till instrumentet, har inget med ac att göra. Rätta mig om jag har fel, nån?
Byttes kompressorn eller magnetkopplingen när du fick "ny ac"? Vad byttes?
Sök reda på vid vilken utetemp din ac ska stänga av. På min är det vid ca 6 grader. Dum fråga kanske, men har det börjat regna runt denna temperatur när problemet uppstått?
För övrigt behöver man inte vara expert för att konstatera om ac går, öppna huven och titta på kompressorn längst ner under generatorn, syns tydligt när den stannar/startar. Den ska göra det ett par ggr per minut.
av bit031
#637886
Hej o tack för svar. Kompressorn byttes helt, sedan vet jag att dom även bytte andra filter och givare som kan vara med att påverka felet. Tyvärr lägger den av vid olika temperaturer dock inte vid minusgarder dvs. snö. Bara vid regn och fukt. AC:n skall aldrig vara avstängd då den torkar luften, värmer och kyler ner vid behov. När den lägger av, så när jag trycker på och av AC:n brukar man kunna se och höra om den slår på eller inte, både på varvtal och även höra. Detta gör den inte. När den lägger av och jag stannar bilen, stänger av bilen och sedan startar går den några minuter och lägger av igen.
Mvh/ Thomas
Användarvisningsbild
av taxi
#637922
Du verkar ha mindre klart för dig än vad jag har. Jag vet att kompressorn inte går i minusgrader, oavsett vad du gör med knappen. Kanske kan du tvinga igång den med luftvredet på defrost/vindrutan även i kallare väder, det kanske andra kan svara på.
Ring till volvo, bli kopplad eller ring alla volvoverkstäder i landet tills du hittar nån som vet hur din ac fungerar.
Fråga också om ditt system är likadant som på 850 eller tidigare v70. Har förstått att mycket ändrades till just årsmodell 99.
Rec-spjäll (återcirkulation av kupeluft) kan också gå sönder och ställa till med imma även om resten av systemet funberar som det ska.
Lycka till!
av *pettson*
#637960
Det låter ytterst märkligt att inte någon verkstad som du anlitat skulle kunnat veta hur ac systemet fungerar?
Att verkstan inte vet nåt när man ringer och frågar förstår jag däremot.
Varför berätta precis allt i detalj för en potentiell kund och så kostar kunden dej förlorad arbetstid och reparerar hemma istället?
Någonting folk kommer att få lära sej är att antingen kommer man få kvalificerade svar mot betalning (förlorad arbetstid i verkstan som kompenseras) eller så får man nonsens korta svar. Det blir mycket sånt nu i framtiden.
Det är liksom inte bara EN kund i veckan som ringer och undrar saker bland mekanikerna, det är mycket tid som förloras. På dom verkstäder jag jobbat försvann det runt 2 timmar i veckan per mekaniker i arbetstid på frågor som kunder hade om sånt dom själva skruvade med. Eftersom vi var 35 mekaniker så försvann det statistiskt sett 70 arbetstimmar i veckan med runt 1000kronor i timman i inkomst. Dvs 70.000kronor mindre i veckan i inkomst.
Nån kanske blev imponerad och blev kund också förvisso och kunde minska förlusten, men stora massan blev inte mer kunder för det.

Men betalar man för tjänsten och har bilen inlämnad så ska man få adekvat hjälp, inget snack om det.
Vore väldigt trevligt att få veta vilka verkstäder detta är som bilen varit på och vad dom debiterat för ingenting?
För den första åtgärden måste vara att aldrig lämna in bilen till någon av dessa igen. Inte när det gäller någonting alls.
Systemet är nämligen inte det minsta komplicerat.


Inläggen hjälper tyvärr inte till med några bra fakta kring problemet, det låter säkert irriterande det jag säger nu, men det är för din egen skull som jag säger till.
Allt är svävande när det egentligen händer och vad som är bytt, vad är t.ex olika temperaturer men inte minusgrader? Är de 0-5 grader? 0-10? 5-10?
Specificera så noggrant det går.
Börja med att titta igenom dina papper över exakt vad som är bytt, det är viktigt nämligen.
Lista dom givare och vad det nu var som är bytta här i tråden, få med ALLT.
Var väldigt specifik med i vilken ordning allting felsökts och bytts ut, vilka jobb som utförts.
Annars kan inte jag heller försöka hjälpa dej.
Användarvisningsbild
av js1
#637979
Även om din AC inte är igång och avfuktar luften så ska din bil inte imma igen på det sättet du beskriver. Det låter nästan som du har luften på konstant återcirkulation.
Användarvisningsbild
av taxi
#638024
Jag förstår din synpunkt och princip pettson. Jag ser nu också att det verkar i mitt inlägg som att jag vill att trådskaparen ska över telefon få hela konstruktionen, men jag tänkte på avstängningstemp och defrosterns inverkan på densamma. För att återgå till ämnet :D
av *pettson*
#638107
Lugnt.
Jag bara säger som det är, varför verkstäder i mångt och mycket verkar helt inkompetenta när man ringer.
Sen finns det givetvis gott om verkstäder som är lika duktiga som dom verkar i telefon. Nämligen inte alls, sådana verkar varit inblandade här.

Plus 5 grader är den temp som är lägsta användbara kompressortemp.
Sen finns det ofta avvikelser till runt plus 8 grader innan det fungerar i verkligheten.
Det eftersom det finns viss tolerans i systemet.
av bit031
#638186
Hej igen,

Tack för erat engagemang. Jag skall samla ihop dom kvitton jag har för att se vad som är bytt kring AC:n. Dom verkstäder jag anlitat är Expertkyl i Göteborg som installerat den nya kompressorn och även felsökt vid flera tillfällen i samband med bytet när det inte fungerade vid regn. Efter det så bad jag min verkstad Bilia i Nordstan i Göteborg titta på det vid flera tillfällen. Problemet är att felet bara dyker upp vid regn och AC:n ger inte ifrån sig några felkoder. Som ni säkert klurat ut så är jag inte någon örn på bilar så jag lämnar till dom som kan och gärna då till auktoriserade verkstäder. Vad jag har trott hela tiden är att AC:n alltid går för att torka luften oavsett ute temperatur. Jag har således aldrig titta på under vilken temperatur AC:n lägger av, det sker alltid vid regn efter uppskattningsvis 15 - 20 min. Lite svårt att säga men från torr bil till 15 - 20 minuters körning i regn lägger den av. Jag stänger av bilen, AC:n går i gång nån minut lägger av.

När jag lämnat in bilen så har jag inte frågat så mycket eftersom jag vet så lite om det, det enda jag kan konstatera är att AC:n lägger av vid regn och bett om hjälp. Bytet av kompressor hjälpte föga (så här långt).

Mvh/ Thomas
*pettson* skrev:Lugnt.
Jag bara säger som det är, varför verkstäder i mångt och mycket verkar helt inkompetenta när man ringer.
Sen finns det givetvis gott om verkstäder som är lika duktiga som dom verkar i telefon. Nämligen inte alls, sådana verkar varit inblandade här.

Plus 5 grader är den temp som är lägsta användbara kompressortemp.
Sen finns det ofta avvikelser till runt plus 8 grader innan det fungerar i verkligheten.
Det eftersom det finns viss tolerans i systemet.
Användarvisningsbild
av js1
#638198
Har du haft bilen länge? Det jag vill komma till är om du säkert vet att detta är ett fel som uppkommit under din ägo och om det även är så under sommarhalvåret också då utetemperaturen väl överstiger gränsen för ACn:s arbetsområde.

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]