- mån 15 maj 2017, 18:35
#1173029
SPÄNNING
1. Motor avslagen: 11,7 Volt
2. Motor igång, obelastad: 14,3 Volt
3. Motor igång, belastad (värme, extraljus, sätesvärme, mm): 13,1 Volt
STRÖMFÖRBRUKNING (Motor avslagen)
1. Mätinstrument kopplas in: 4,92 A
2. C:a 1 min efter inkoppling mätinstrument: 0,8 A
3. C:a 2 min efter inkoppling mätinstrument: 0,05 A
4. Larm slås på: 0,66 A
5. C:a 1 min efter larm slagits på: 0,05 A
Efter ett tag verkar bilen dra 0,05 A.
Vad tror ni? Är mätvärdena ok?
Köpa nytt batteri?
Kena skrev: Har du mätt upp hur mycket ström bilen tar med motorn avstängd? Kan ju vara tex lampan i handskfacket som lyser hela tiden. Är batteriet dåligt brukar man märka det när man startar motorn riktigt kall. Vanligt är att det känns som att startmotorn tvekar en sekund innan den snurrar igång + att den går segt.Nu har jag fått tillfälle att mäta upp spänning och ström.
Jag har också ett volvobatteri köpt 2014-08 och vår v70 snurrade igång vid -32 med trasig motorvärmare efter att ha stått några dagar.
SPÄNNING
1. Motor avslagen: 11,7 Volt
2. Motor igång, obelastad: 14,3 Volt
3. Motor igång, belastad (värme, extraljus, sätesvärme, mm): 13,1 Volt
STRÖMFÖRBRUKNING (Motor avslagen)
1. Mätinstrument kopplas in: 4,92 A
2. C:a 1 min efter inkoppling mätinstrument: 0,8 A
3. C:a 2 min efter inkoppling mätinstrument: 0,05 A
4. Larm slås på: 0,66 A
5. C:a 1 min efter larm slagits på: 0,05 A
Efter ett tag verkar bilen dra 0,05 A.
Vad tror ni? Är mätvärdena ok?
Köpa nytt batteri?