Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Blondy
#1173029
Kena skrev: Har du mätt upp hur mycket ström bilen tar med motorn avstängd? Kan ju vara tex lampan i handskfacket som lyser hela tiden. Är batteriet dåligt brukar man märka det när man startar motorn riktigt kall. Vanligt är att det känns som att startmotorn tvekar en sekund innan den snurrar igång + att den går segt.
Jag har också ett volvobatteri köpt 2014-08 och vår v70 snurrade igång vid -32 med trasig motorvärmare efter att ha stått några dagar.
Nu har jag fått tillfälle att mäta upp spänning och ström.

SPÄNNING
1. Motor avslagen: 11,7 Volt
2. Motor igång, obelastad: 14,3 Volt
3. Motor igång, belastad (värme, extraljus, sätesvärme, mm): 13,1 Volt

STRÖMFÖRBRUKNING (Motor avslagen)
1. Mätinstrument kopplas in: 4,92 A
2. C:a 1 min efter inkoppling mätinstrument: 0,8 A
3. C:a 2 min efter inkoppling mätinstrument: 0,05 A
4. Larm slås på: 0,66 A
5. C:a 1 min efter larm slagits på: 0,05 A

Efter ett tag verkar bilen dra 0,05 A.
Vad tror ni? Är mätvärdena ok?
Köpa nytt batteri?
av Xanthopteryx
#1173034
Blondy skrev:
Kena skrev: Har du mätt upp hur mycket ström bilen tar med motorn avstängd? Kan ju vara tex lampan i handskfacket som lyser hela tiden. Är batteriet dåligt brukar man märka det när man startar motorn riktigt kall. Vanligt är att det känns som att startmotorn tvekar en sekund innan den snurrar igång + att den går segt.
Jag har också ett volvobatteri köpt 2014-08 och vår v70 snurrade igång vid -32 med trasig motorvärmare efter att ha stått några dagar.
Nu har jag fått tillfälle att mäta upp spänning och ström.

SPÄNNING
1. Motor avslagen: 11,7 Volt
2. Motor igång, obelastad: 14,3 Volt
3. Motor igång, belastad (värme, extraljus, sätesvärme, mm): 13,1 Volt

STRÖMFÖRBRUKNING (Motor avslagen)
1. Mätinstrument kopplas in: 4,92 A
2. C:a 1 min efter inkoppling mätinstrument: 0,8 A
3. C:a 2 min efter inkoppling mätinstrument: 0,05 A
4. Larm slås på: 0,66 A
5. C:a 1 min efter larm slagits på: 0,05 A

Efter ett tag verkar bilen dra 0,05 A.
Vad tror ni? Är mätvärdena ok?
Köpa nytt batteri?
Har du möjlighet att först ladda batteriet fullt (med en bra laddare, exempelvis Ctek), och sedan låta det vila (utan något påkopplat) i minst 24h.
Sedan mäter du spänningen.
Vad får du då?
av Rådlös
#1173352
Det viktiga är vad batteriet kan ge ifrån sig under belastning. Det mäts med en sådan här:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba ... 000017819/

OBS! Detta exemplet är närmast en "hobbymätare". En bilverkstad har ofta en mer påkostad modell med minne och utskriftsmöjlighet. Där får man i klartext vad batteriet går för.
Och köper man ett nytt batteri så finns det ett mätvärde som heter CCA och det talar om vad batteriet klarar att ge Ampere ut, under en viss köldtemperatur under si och så många sekunder. Det finns dessvärre flera olika mätmetoder för det här, (5 stycken tror jag?) så värdena kan bli lite olika beroende på hur man har mätt. Men om man talar om vilken metod man har använt så underlättar ju det bedömningen om man skall jämföra. Värdet skall hursomhelst vara så högt som möjligt.
Ett välvårdat batteri skall utan vidare kunna fungera i bilen i 8 - 10 år.
av NilsO
#1173458
Blondy skrev: Nu har jag fått tillfälle att mäta upp spänning och ström.

SPÄNNING
1. Motor avslagen: 11,7 Volt
2. Motor igång, obelastad: 14,3 Volt
3. Motor igång, belastad (värme, extraljus, sätesvärme, mm): 13,1 Volt

STRÖMFÖRBRUKNING (Motor avslagen)
1. Mätinstrument kopplas in: 4,92 A
2. C:a 1 min efter inkoppling mätinstrument: 0,8 A
3. C:a 2 min efter inkoppling mätinstrument: 0,05 A
4. Larm slås på: 0,66 A
5. C:a 1 min efter larm slagits på: 0,05 A

Efter ett tag verkar bilen dra 0,05 A.
Vad tror ni? Är mätvärdena ok?
Köpa nytt batteri?
Strömförbrukningen vid vila (0.05 A = 50 mA) är ganska normal, så något fel på bilen som drar ur batteriet verkar det inte vara.

Man kan inte få reda på särskilt mycket om batteriets skick genom att mäta spänningen när det sitter i bilen. Men alla värden du anger är normala för en bil med fungerande laddning och batteri i bra skick. Laddningsspänningen med påslagna förbrukare stiger antagligen lite om du håller motorn på normalt körvarvtal (2000 rpm eller så).
av Blondy
#1174427
Xanthopteryx skrev:
Blondy skrev:
Kena skrev: Har du mätt upp hur mycket ström bilen tar med motorn avstängd? Kan ju vara tex lampan i handskfacket som lyser hela tiden. Är batteriet dåligt brukar man märka det när man startar motorn riktigt kall. Vanligt är att det känns som att startmotorn tvekar en sekund innan den snurrar igång + att den går segt.
Jag har också ett volvobatteri köpt 2014-08 och vår v70 snurrade igång vid -32 med trasig motorvärmare efter att ha stått några dagar.
Nu har jag fått tillfälle att mäta upp spänning och ström.

SPÄNNING
1. Motor avslagen: 11,7 Volt
2. Motor igång, obelastad: 14,3 Volt
3. Motor igång, belastad (värme, extraljus, sätesvärme, mm): 13,1 Volt

STRÖMFÖRBRUKNING (Motor avslagen)
1. Mätinstrument kopplas in: 4,92 A
2. C:a 1 min efter inkoppling mätinstrument: 0,8 A
3. C:a 2 min efter inkoppling mätinstrument: 0,05 A
4. Larm slås på: 0,66 A
5. C:a 1 min efter larm slagits på: 0,05 A

Efter ett tag verkar bilen dra 0,05 A.
Vad tror ni? Är mätvärdena ok?
Köpa nytt batteri?
Har du möjlighet att först ladda batteriet fullt (med en bra laddare, exempelvis Ctek), och sedan låta det vila (utan något påkopplat) i minst 24h.
Sedan mäter du spänningen.
Vad får du då?
Jag har haft Ctek påkopplad och den laddar med 14,3 Volt. Inget inkopplad i 35 h mäts spänningen till 12,6 Volt. Sedan kopplas in i bilen och spänningen sjunker till 12,3 Volt (lampan i bagageutrymmet lyser). Verkar det ok?
Funderar på att kolla batteriet hos verkstad eller köpa nytt Tudor-batteri. I Sambons V70 funkar Tudor-batteriet otroligt bra. Är piggt även när temperaturen närmar sig -30°C.
av Xanthopteryx
#1174447
http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm

Där finns en bra tabell som, enligt den, indikerar att batteriet mycken riktigt inte kan behålla laddningen som det borde, om än inte extremt.
Är det gelbatteri eller flytande syra?
Beroende på hamnar du lite olika i tabellen.

Det luriga med att du öppnar bildörren så en lampa lyser kan innebära att alla datorer också är igång, med mera.
Stiger den snabbt upp igen när du kopplar bort?
av Blondy
#1189370
Jag köpte ett nytt Tudor-batteri. Nu kan bilen kan stå i 2 veckor, utan att batteriet blir urladdat. Det var alltså Volvo-batteriet som hade lagt av.
Verkligen värdelöst att det inte är bättre kvalité. Jag har påpekat detta för Bilbolaget i Umeå och först svarade inte den ansvarige på mejl. Efter påtryckning från kollega svarade han. Då ville han att jag skulle komma förbi och skulle utföra en felsökning.

Embrace the freedom of casual encounters on the be[…]

Världens undergång va ordet. Det bö[…]

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]