Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1154061
Lucif3r skrev:Det är inte "V70 upp till -00" som har VVT, det är x70 99-00(C70 99-05) med den nya motorn som kan ha VVT.
Hm de sitter väl VVT från 99 ? Den gamla kallas för 2,5 o den nya för 2,4 vilket sitter V70 från 99 o upp även V70n
#1154092
Så ett korrekt kamremsbyte på dito bilar skall alltså innefatta låsning av kamaxlar, lossning av rem, lossning av drev, spänna rem ocg sedan dra fast vvt drev?

Kan någon förklara lite mer i detalj varför turbo motorerna har vvt på avgas och icke turbo har på insug samt åt vilket håll förskjutningen sker. Skulle vara intressant att veta. Samt finns det risk för kolvkrock om vvtn skulle ställa sig fel på ett okontrolkerat sätt.
#1154120
Fritzell skrev:Så ett korrekt kamremsbyte på dito bilar skall alltså innefatta låsning av kamaxlar, lossning av rem, lossning av drev, spänna rem ocg sedan dra fast vvt drev?

Kan någon förklara lite mer i detalj varför turbo motorerna har vvt på avgas och icke turbo har på insug samt åt vilket håll förskjutningen sker. Skulle vara intressant att veta. Samt finns det risk för kolvkrock om vvtn skulle ställa sig fel på ett okontrolkerat sätt.
Återigen!
Läs NOGA på hur VVT'n behandlas innan du börjar.
Det är INTE samma förfarande med VVTdrev som med fasta drev!

Men låsningen av vev och kamaxlar är lika.

Lusif3r beskriver FASTA (men justerbara) drev, som han sagt åtskilliga ggr. Dvs modeller UTAN VVT.
VVT justerar sig själv och är en helt annan sak.

Jag har för mig att turbimotorer har dubbel VVT, dvs både insug och avgas. Men kan ha fel på modell. Men det finns dubbel VVT, det vet jag.
Min 2005a med 140hk har enkel vvt på insug. Aldrig bytt kamrem på en VVT modell, så kan inte proceduren.

Och JA. Felaktigt ställd VVT, men korrekt nollad motor kan innebära ventilsallad. Med otur.
#1154350
Japp, förmodligen kom dubbel VVT på den motorn med turbo som fick effekthöjning till 215 hk (2,5T) om jag inte minns fel, även T5an fick väl en effekthöjning till 250hk i sambandet. :) Men på S/V70 finns det bara enkel VVT antingen på insugskammen (sugmotor) eller på avgaskammen (turbomotor) C70 är jag osäker på men den borde väl ha fått dubbel VVT på senare åren när dom höjde effekten i motorn om dom ens gjorde det på C70? :???: Annars så är det enkel VVT på C70 från 99-
#1154673
Men om man nu låser dreven mot varandra under bytesproceduren omintetgår man väl s.k nollning av vvt?
Då kan ju förhållandet inte ändras?
Med alla experter som finns här har ännu ingen uttalat sig om ett korrekt kamremsbyte på motorn med vvt. Bara med ställbara och fasta kamdrev.
Hur den s.k nollnibgen av vvt ska utföras.
#1154695
Har läst i VIDA för något årsedan och det var en jäkla procedur för att nolla VVT korrekt. Hur man ska göra kan jag inte svara på men det var något med att man skulle vrida den till ändlägena och sen ställa inte den på något knasigt sätt :???:
Kamdreven låser man inte utan man sätter tolkarna på kammarna, dvs man måste bort med fördelarlock rotor, och även kamaxelgivaren på andra sidan. Låser man kammarna så går VVT-dreven fortfarande att snurra på men det drevet utan VVT är fast så länge man inte lossar på justerskruvarna.
#1154712
Ditsättning av VVT- enhet kamaxeln

Obs! Olja in centrumskruven före ditsättning.
Tryck dit VVT-enheten/kuggremshjulet på kamaxeln.
Sätt dit centrumskruven (1) som håller VVT-enheten till kamaxeln. Dra åt något.
Lossa, men ta inte bort, skruvarna(2) som håller kuggremshjulet till VVT-enheten.
Vrid kuggremshjulet så att skruvarna vid de ovala hålen står i mittenläge, och dra åt skruvarna (2) något.
Vrid VVT-enheten medurs till stopp så att VVT-enheten står i ändläge.
Lägg dit den övre transmissionskåpan.

Lossa centrumskruven och fortsätt vrida medurs tills kuggremshjulets markering står mot markeringen på övre transmissionskåpan.
Dra åt centrumskruven i VVT-enheten. Dra åt enligt: Åtdragningsmoment:Sammanställning över specifika detaljers och åtdragningsmoment .


Ditsättning av kamaxelrem

Obs! VVT-enheterna saknar returfjäder och rubbas lätt ur läge vid ditsättning av kamaxelremmen. Kontrollera att märkningarna stämmer överens.
Lägg på remmen enligt ordningen:
vevaxel
brytrulle
insugskam
avgaskam
vattenpump
spännrulle.


Uppspänning av kamaxelrem

Denna inställning görs på kall motor. Lämplig temperatur är cirka 20 °C/68 °F.
Vid högre temperatur, exempelvis vid varm motor eller högre omgivningstemperatur, intar visaren en position längre åt höger.
Av bilden framgår visarens läge vid inställning av remspännaren vid cirka 20 °C/68 °F.
Obs! Det finns två olika spännare beroende på årsmodell.
Håll remspännarens centrumskruv fixerad och vrid excentern på remspännaren medurs tills spännarens visare går förbi markerad position och når ändläget, vrid därefter tillbaka excentern så visaren når markerad position enligt bild, dra åt centrumskruven enligt: Åtdragningsmoment:Sammanställning över specifika detaljers och åtdragningsmoment .
Kontrollera att visaren är i rätt position.


Åtdragning

Lossa kuggremshjulets tre skruvar något (Gäller båda kuggremshjulen).
Sätt dit centrumpluggen i VVT-enheten. Dra åt enligt: Åtdragningsmoment:Sammanställning över specifika detaljers och åtdragningsmoment .
Håll centrumpluggen ansatt med 25 Nm medan de 3 skruvarna på kamaxelns kuggremshjul dras åt enligt: Åtdragningsmoment:Sammanställning över specifika detaljers och åtdragningsmoment .
Dra fast de 3 skruvarna på avgaskamaxelns kuggremshjul enligt: Åtdragningsmoment:Sammanställning över specifika detaljers och åtdragningsmoment .
Detta för att säkerställa att VVT-enheten är i sitt ändläge då kuggremshjulet dras fast.


Kontroll av märkningar och remspänning

Lägg dit den övre transmissionskåpan.
Dra runt vevaxeln 2 varv och kontrollera att märkningarna på vevaxeln och kuggremshjulen överensstämmer.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]

Jag tänker att eftersom vvt-enheterna ä[…]

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]