Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1153201
Lucif3r skrev:Finns inga fjädrar i kamdreven. Det du isf far efter är VVT-dreven, som är något helt annat och nollas på ett helt annat sätt...

Dreven får röra på sig bäst dom vill, det är liksom halva tanken med dom... Viktigaste är att kammarna är låsta i bakkant som dom ska, samt att veven är låst som den ska.

Lusif3r har helt rätt, men kanske bäst att förtydliga:

VVT'drevet/dreven (beroende på årgång) kan inte stå "hursomhelst" vid återmontaget!
Dom ska, (som Lucif3r säger i meningen innan, men jag extra förtydligar) nollas på eget vis.
Mycket viktigt!

Många okunniga om VVT läser säkert detta även i framtiden, och därför anledningen till mitt kanske onödiga förtydligande.
Motorn kan bli skrot av att skippa VVT "nolllningen". Då kan VVT's justeringsgräns bli ända dit kolv och ventil möts i en dödskyss....

Det har hänt, och är mycket onödigt..
#1153389
Jo men om kamaxlarna och veven är låsta kan ju dreven vandra ifrån, iallafall insuget på V70 fram till -00. Avgasdrevet är ju fast. Det jag vill komma till är ju att drevet går ju vrida trots att axeln är låst. Vad finns det då för vits att låsa kamaxeländen. Det måste ju vara bättre att låsa dreven
#1153415
Anledningen till att låsa kamaxlarna och inte dreven är ju för att kamaxlarna ska vara exakt rätt läge mot vevaxeln när väl remmen är spänd, kamdreven kan röra sig och följa med remmen när denna spänns åt utan att flytta läget på kamaxlarna.
Utan VVT så lossar man båda kamdreven i alla fall.
#1153472
Precis, kamdreven SKA röra på sig när man släpper på spännaren för att ta upp slacket. När slacket har tagits upp av dreven drar man fast dreven och tar bort tolkarna, snurrar rutn motorn 2 varv och stoppar dit tolkarna igen för att se att allt fortfarande står rätt.

Dreven och dess markeringar kan få peka vart tusan dom vill.
Så här pekar mitt insugsdrev efter korrekt nollning och låsning, okunniga får säkert 13 hjärtattacker, men kammar och vev står 100% korrekt http://i67.tinypic.com/ie1kqe.jpg
#1153714
Fast vänta lite nu, om kamdreven SKA röra sig och tillåts ta upp slacket medan axlarna är låsta har man ju förskjuvit neutral position på vvtn. När datorn under drift börjar förskjuva insugstiden kan den ju då redan vara förskjuvd åt något håll.
Vill det sig riktigt illa kan det ju dessutom bli ventil+kolv krock om vinkeln har blivit väldigt mycket förskjuvd.
Ursäkta om jag är trögfattad men jag får inte ihop de förklaringar som getts med detta faktum
#1153774
Men insuget på V70 upp till -00 är ju vvt? Variabel valve timing. Eller vad gör annars oljeservot längst till vänster på blocket
Varför pratas det inget av våra experter om det i denna tråden då om det uppenbarligen är så sjukt viktigt men bara om att använda tolkar?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]