Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#976998
eikido skrev:Inte rör sig dreven samt referenserna medan man byter kamrem och lossar på allt?

Det är precis det dom gör, ja.


Sen är det inget unikt med dessa motorer om du tror det. Alla vitblockare ska låsas på samma sätt, från 1990's raka 6a till den nyaste modernaste vitblockaren.
Även den gamla 16v rödblockaren behövde ställas lite annorlunda, men var inte på långa vägar lika känslig som vitblockarna.

Sen ska vi ju inte tala om alla V-motorer med dubbla kammar per rad.... Där är det ännu jobbigare då man helt plötsligt har 4 kammar att hålla reda på, och nolla så dom står rätt i förhållande till andra sidan. Gör det utan tolk/låsning så törs jag lova att du kommer ha migrän i en vecka sen.
#977009
Lucif3r skrev:
eikido skrev:Inte rör sig dreven samt referenserna medan man byter kamrem och lossar på allt?

Det är precis det dom gör, ja.


Sen är det inget unikt med dessa motorer om du tror det. Alla vitblockare ska låsas på samma sätt, från 1990's raka 6a till den nyaste modernaste vitblockaren.
Även den gamla 16v rödblockaren behövde ställas lite annorlunda, men var inte på långa vägar lika känslig som vitblockarna.

Sen ska vi ju inte tala om alla V-motorer med dubbla kammar per rad.... Där är det ännu jobbigare då man helt plötsligt har 4 kammar att hålla reda på, och nolla så dom står rätt i förhållande till andra sidan. Gör det utan tolk/låsning så törs jag lova att du kommer ha migrän i en vecka sen.
Tjena, du missförstod mig. Det är mer jag som var otydlig. Självklart kommer referenserna att flytta på sig när man lossar på kamremen. Men om man envisas med att få de rätt när nya kamremen träs på igen borde ju motorn vara ställd så som den var innan=fabriksinställd=rätt.

Det jag menade var att referenserna förflyttar sig och blir fel mot referenserna på motorblock / kåpor om man lossar på kamremmen. Det kan ju inte hända om man inte lossar på bultarna till dreven.
av *pettson*
#977094
Först av allt.
När motorn tillverkas så används INTE märkningen på dreven. Det är låsning på kamaxlarnas bakkant som gäller. Hur konstigt det än låter så finns det viss marginal vid tillverkningen. T.ex referens mellan drev och kåpa gör ju inget om kåpan inte kan flytta på sej. Men du kan lätt röra kåpan 2mm när du lossat skruvarna för att sen dra åt igen. Dvs du kan förflytta drevreferensen 2mm utan problem åt vardera håll. 2mm är flera grader, vilket är förkastligt.
Volvo använder bara drevreferensen och hoppas att allt är rätt, vilket det inte alltid är, anledningen får jag tro är att det tar TID att sätta dit tolkar.
Det räcker med att toppen planas 2 tiondelar så har avståndet förändrats mellan kammarna och blocket och därmed vrids kammarna för mycket. Fortfarande inom *tolerans* men långt ifrån optimalt, långt ifrån vad som är rätt. Har du inga tolkar så vet du vad som är LIKADANT, men inte vad som är RÄTT. Om tolkarna inte spelade någon roll så behövs dom inte när man lyft på toppen heller. Det kan ju bara bli *likadant*. Återigen så.. likadant är inte detsamma som RÄTT.
Det är ALLTID tolkarna som gäller. Vart dreven pekar när tolken varit inne är ointressant. Dreven är ju justerbara och därför är dom inte att lita på.
Jag har varit den första som bytt på flera bilar och jag har ALDRIG fått in tolkarna i en sådan bil. Jag har ALLTID fått justera och rätta till. Huruvida det är tolerans eller remmarna som trots allt krympt lite grand. Det vågar jag inte svara på.

När det gäller andra bilar så liksom volvo ska pilarna användas som GROV referens för att veta att motorn står i närheten av rätt så du kan vrida in den exakt och sätta dit tolkarna efter grovinställningen. Opel har t.ex två pilar som ska stå mot varandra på X18XE med flera, (ja dom flesta har antingen pilar som ska stå mot varandra eller mot referenser). Men när du sen trycker in tolken står inte pilarna mitt för varandra i horisontalplan, utan dom pekar några grader nedåt. Dom har dock fasta drev till skillnad från volvo, det gör att använder du inte tolken lägger du i opels fall slack mellan kamaxlarna för att klara av att dra dit remmen när dom står på markering. Det i sin tur gör att insugskammen hamnar ett kugg fel när du vrider runt. Med tolk i så kan du inte lägga nåt fel alls och det stämmer direkt.

ALLTID ALLTID tolkar. Det är ALLTID tolkarna som har rätt. Den fabrikant som påstår annat är inte riktigt riktig.
Oddsen att få ett officiellt uttalande om ett jobb som man vill ha inne på sin verkstad. Tja dom är små, men maila gärna och fråga om man ska lita på inställningstolkarna eller dom markeringar som finns. Volvo är väl det enda fabrikat jag jobbat med som inte förordar att ALLTID använda tolkar.
#977120
*pettson* skrev:Volvo använder bara drevreferensen och hoppas att allt är rätt, vilket det inte alltid är, anledningen får jag tro är att det tar TID att sätta dit tolkar.

Det där varierar nog från verkstad till verkstad. "Min" Volvoverkstad använder oftasts tolkar. Men dom har alltid gett intrycket att dom tar hellre lite mer tid på sig (och lite mer betalt) än konkurrenterna för att göra jobbet så rätt det bara går. Kvalite över kvantitet så att säga.
Ingen tycker ju om att betala, men dom flesta tycker ju att det är bättre att betala lite mer och veta att jobbet är korrekt utfört än att spara några hundra och få ett halv-taskigt jobb utfört. Nöjda kunder återkommer, missnöjda går någon annanstans.

Nu är ju "min" verkstad inte i storstockholm direkt där dom kanske har 20-30 bilar om dagen, utan snarare kanske 4-5 bilar om ens det. Så antar att det är "lättare" att lägga ner lite mer tid på varje bil istället för "löpande band" principen många andra verkstäder använder sig utav.
#980660
Är det ställbara drev på en V70 1 från januari 2000 med 140hk motor? Jag har tänkt byta på en gammal häck, läst på och kollat youtubevideos och känner mig säker på hur bytet skall göras med markeringarna,dock aldrig sett någon använda tolk. Finns det någon bild/filmbeskrivning som visar hur det går till?
av *pettson*
#980685
CarlAdam skrev:Är det ställbara drev på en V70 1 från januari 2000 med 140hk motor? Jag har tänkt byta på en gammal häck, läst på och kollat youtubevideos och känner mig säker på hur bytet skall göras med markeringarna,dock aldrig sett någon använda tolk. Finns det någon bild/filmbeskrivning som visar hur det går till?
Insugskammen har variabelt drev, inte stumt och justerbart som dom äldre. Så den typen av motor kräver sin egen metod innan man river av remmen till att börja med.
Tolkar används precis som på 850 serien osv som finns presenterat här i forumet. Det är samma villkor för tolkarna till kammar och vev.
Inte många som använder tolk. Och inte många som får det rätt, en del har turen att bara få oljud och fattar att det är fel. Andra lär väl inte skriva att dom skapat ett otrevligt ras misstänker jag. Det finns ett stort mörkertal kan jag tänka mej.
#980697
*pettson* skrev:
CarlAdam skrev:Är det ställbara drev på en V70 1 från januari 2000 med 140hk motor? Jag har tänkt byta på en gammal häck, läst på och kollat youtubevideos och känner mig säker på hur bytet skall göras med markeringarna,dock aldrig sett någon använda tolk. Finns det någon bild/filmbeskrivning som visar hur det går till?
Insugskammen har variabelt drev, inte stumt och justerbart som dom äldre. Så den typen av motor kräver sin egen metod innan man river av remmen till att börja med.
Tolkar används precis som på 850 serien osv som finns presenterat här i forumet. Det är samma villkor för tolkarna till kammar och vev.
Inte många som använder tolk. Och inte många som får det rätt, en del har turen att bara få oljud och fattar att det är fel. Andra lär väl inte skriva att dom skapat ett otrevligt ras misstänker jag. Det finns ett stort mörkertal kan jag tänka mej.
Vad är det som skiljer förfarandet med min motor gentemot beskrivningen i denna video?
av *pettson*
#980772
TJa.. du har inte samma vevmarkering, inte samma kammarkeringar, du har inte samma kamdrev på insug och ditt insugsdrev är ett variabelt drev som kräver förinställning, du har inte samma spännare på motorn utan en helt annan typ. Inte ens kåporna är likadana. Gör du som på beskrivningen i filmen så har du med lite tur bara en bil som nätt och jämt startar om du får ihop den igen. Med lite otur har du ventilsallad.
Vad är det för fel med att inhandla en verkstadshandbok som täcker den aktuella årsmodellen istället?
av *pettson*
#980983
Ännu en idiot som gjort en video. Men gör han rätt? nej.... Pax att bojkotta den verkstan direkt.
Hur jävla svårt ska det vara att göra ett kamremsbyte på rätt sätt? Dvs.. INTE GISSA?
Återigen.. vad är det för fel med att inhandla en verkstadshandbok när man gör ett jobb som kostar en 10.000 om man gör fel?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Startbatteri

Tack för info, sitter agm i, rejmes hade n&ar[…]

Problem underrede framstol 740 88a

Skull byta sisten på framstolen 740 88a Det […]

Smörja! Vet du inte?

Nu är det dags att ta tag i styrenheten. Hitt[…]