Moderator: Moderatorer

#1095186
Idag fick bilen:

- mjukvara för infällbara speglar
- uppdatering av IAM för kartuppdatering via USB.
- lagning av stenskott i vindrutan.

Kartuppdatering via USB klar, dryga tre timmar tog det.

Bild
#1095443
Att folk sänker bilar så dom blir nära på obrukbara på allmän väg har alltid förbluffat mig.. nu är det här kanske inte extemfallet och guppet vid dagiset ovanligt ilskt... men jag har sett BMWs som tvingats vända för att dom inte kommer förbi ett sånt där litet lågt gummigupp (som man gärna kör sakta över p.g.a att det smäller i däcken...).
#1095444
Ja nån måtta får det ju för tusan vara, annars får de ju se till att ta andra färdvägar redan från start. :D
Min är ju "bara" sänkt 25mm och V50 är ju inte superhög redan från start, jag smyger över alla former av farthinder av två anledningar: akta fälgarna (35mm-profil var väl inte helt genomtänkt) och för att baken vid något tillfälle tidigare har fjädrat ner såpass och slagit i att dragkrokskåpan flugit loss.
Jag stannar aldrig helt men det är krypkörning till vissas förtret, men dessa verkar vara de som inte lättar på gasen en sekund för guppen och då bromsar jag gladeligen in för att visa lite av funktionen med hindren.

Längesedan jag såg någon som fick vända pga för låg bil men det händer ju att man ser de som får snedda över. :lol:
#1095446
Guppen är ofta där för att man inte ska köra för fort... De flesta guppen, som inte är felgjorda släpper jag bara gasen strax innan.. Men då kör jag också i 30km/h om det är 30km/h.

Sämsta guppen jag vet i närheten av där jag bor är rätt höga sånna dör bulor, på en 60-sträcka! Hur faan tänkte dom där?? Man får bromsa ner till 20km/h minst för att passera behagligt. Det är ingen skymd sikt, ingen skola eller dagis i närheten. Blir bara en massa inbromsningar och accelerationer där.. Måste försämrat närmiljön väsentligt sen det sattes dit.
#1095451
Just ja, diskussionen om "fel-lagda" gupp har vi haft förr på forumet vill jag minnas och de kan jag förstå vara en styggelse, de som jag stöter på är inom området där jag bor och 30km/h gäller.
Däremot är trottoarkanterna till tvärgatorna här i området vansinniga.
Höger och vänster på bilden, 30-sträcka och en "större" gata i området, rakt fram är det som ni ser, parkering på båda sidor. Först är det en stenhård kant man får köra över och korsa gångvägen, och sedan en ännu hårdare kant för att komma ner på "parkeringsvägen".
Bild

Vi har balkong mot den lilla gatan så jag har många gånger hört bilar komma i full patte med ett högt pang som följd. Stackars fälgar. De flesta smyger nästa gång över kanten istället. Men jag får rulla sakta fram och känna att jag står med däcket mot kanten och där krypköra upp. Brukar sällan bli köbildning men ja. :D

(Kanske borde legat i irriterad i trafiken-tråden istället) :D
#1095466
joel80 skrev:Att folk sänker bilar så dom blir nära på obrukbara på allmän väg har alltid förbluffat mig.. nu är det här kanske inte extemfallet och guppet vid dagiset ovanligt ilskt... men jag har sett BMWs som tvingats vända för att dom inte kommer förbi ett sånt där litet lågt gummigupp (som man gärna kör sakta över p.g.a att det smäller i däcken...).
Min var redan sänkt när jag köpte den, den är sjukt bekväm i höga farter och kurvor, men lite stötig på gropiga vägar och här ute i skogen..
kör alltid sakta över fartgupp, men just detta är lite skarpt, och höll väl 20km/h när jag åkte över det och det nerstickande stänkskyddet slog i och toksprack, så nu lär det bli ännu långsammare förbi i fortsättningen :P

Har aldrig behövt vända, och skulle jag någonsin behöva göra det så blir det höja bilen, bilen blir t.om ännu lägre med vinterdäcken med 16" mot mina 19, så är skönare och åka på sommaren än vintern, då är man nästan en plogmaskin :P
#1095520
Kanske lite fel tråd att diskutera farthinder, men de bästa är de så kallade dynamiska farthindren (Actibump): Kör du i lagstadgad hastighet händer inget, men kör du för fort fälls en lucka ner i marken...
Dessa finns på flera håll, barra att hoppas att dessa ersätter de vanliga hindren i större omfattning.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/fa ... farthinder

http://www.edeva.se/se/
  • 1
  • 600
  • 601
  • 602
  • 603
  • 604
  • 1852
Stigande tomgång.

Min tomgång stiger vart efter motorn blir va[…]

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]