DayDreamer skrev:JLGA skrev:Själv har jag parkerat bilen vid volvoverkstan ikväll. Har haft ett kvittrande ljud från drivremmarna när jag startat bilen på morgonen. Så imorgon bitti ska mekanikern få göra en kallstart och kolla var ljudet kommer ifrån.
Har ju hört att det här ljudet kan resultera i att drivremmen går av och tar med sig kamremmen i fallet, och det är en utgift jag kan klara mig utan känner jag!
Bytesintervallet ligger ju på 18000 mil och bilen har bara rullat 11000 ännu, så det borde ju inte vara dags för rembyte redan.
Men vi får se vad domen blir imorgon.
Har också ett kvittrande ljud i min bil med men där är det remspännaren till multiremmen som börjar att ge sig.
Nu med facit i hand så kan jag konstatera att det var remspännaren som spökade i min bil också.
Blev byte av både spännaren och remmarna tidigare idag, så nu är plånboken 3000 kr lättare!
Jag har läst nånstans här på forumet att Volvo gjorde en återkallelse 2012, på bilar av 2010 års modell, där man bytte just remspännaren. Jag frågade verkstan om den blivit bytt även på min bil, men det visade sig att det bara var dieselarna som återkallades den gången.
Jag frågade också om det fanns nån möjlighet att få jobbet gjort till ett rabatterat pris eftersom det ju är hela 7000 mil kvar tills det egentligen är dags att byta remmar. Men enligt verkstan så ses detta som normalt slitage så man debiterar fullt pris för reparationen.
Vad har ni andra för åsikt om detta...är det rimligt eller orimligt?
Men alldeles oavsett så måste jag verkligen ge en eloge till min volvoverkstad för utmärkt service!
Dom ställer upp och tar sig tid att hjälpa till direkt, oavsett om man bokat tid eller ej. Det är värt beröm!
-)