Moderator: Moderatorer

#901901
Idag har jag förundrat mig över dessa Volvobilar. Det är som att äga billiga leksaker. Igår drog jag ett släp i 4 mil med min XC70. Max 75 km/h. Boggievagn. Rätt lastad. Slät landsväg. Vikt kanske 1,5 ton. Samma eller tyngre lass har jag kört många många gånger med min gamla Toyota. Aldrig ett fel. I princip alltid hel trots att den aldrig varit på service.
Efter gårdagens volvoanvändning har jag nu samlat ihop vad som gick sönder på volvon den här gången.
Idag läker det olja!, ett motorfäste har nästan givit upp, styrningen glappar så bilen går till vänster och det tjuter trivsamt om styrservon.
Så vad jag har gjort åt bilhelvetet just idag är att sparka på däcket och låtsas att jag är spekulant. Dock på en annan bil.
Det är fullständigt OBEGRIPLIGT att det är tillåtet att sälja bilar av så pinsamt genomusel kvalitet som Volvo har. Båda mina volvobilar är reparerade så att de borde vara bättre än nya. Tamesjutton allt är bytt av mig eller tidigare ägare. Inklusive båda växellådorna. Lik förbaskat går allt som inte redan har gått sönder i kras hela tiden, bit eller bit. Det är ofattbart.
Plastbitar lossnar, kablar går av och snacka inte om kombiinstrumentet. Tur jag har en lödkolv. Sen dessa förvirrade programvaror med vilka Volvo lurar skjortan av folk. Vida säger att det är fel än här och än där. Jag säger emot och får rätt. Folk betalar tusenlappar för ingenting. Geschäft kallas det.
Varje enskild gång jag kör bilen går något sönder. Tänk om jag skulle åka på en volvoverkstad med alla dessa smålampor, länkarmar och pinaler som går sönder oavbrutet. Bara senaste månaden har jag sparat minst 35000 kr på att laga själv. Räknar jag på det sättet har jag säkert betalat bilen tre gånger sedan jag köpte den för några år sedan. Räknar jag volvomärkesverkstadspriser skulle jag ha betalat långt mer än bilens värde bara det sista halvåret.
Så idag har jag funderat på att kräva återköp. Jag vill att volvoåterförsäljaren jag alltid hänvisas till som volvoslav köper tillbaka bilhelvetet så jag kan leasa bilen. Det skulle vara mycket mycket billigare. För mig. Troligen för alla andra också.
Det är pinsamt att åka Volvo. Men de korta stunder de fungerar åker man ju bra.
Så vad jag trots allt har gjort för min Volvo idag är att avstå från att lämna den till återvinningen. Undrar vad det är för fel. För jag gillar den och fortsätter laga och laga och laga och laga och laga...
Användarvisningsbild
av P210
#901916
...Volvobilar.....billiga leksaker.. ..Toyota......Aldrig ett fel.. ..I princip alltid hel..trots att den aldrig varit på service..
..Varje enskild gång jag kör bilen går något sönder..
Ständigt samma tugg!!

sadomasochister har jag hört talas om, du måste vara Volvomasochist, fattar inte hur du orkar spy så mycket galla över en bil som du ändå verkar älska; - "För jag gillar den...laga...laga....laga ."

Du har aldrig funderat på att kontakta Volvo Personbilar och fråga om de vill ta in bilen för en rejäl obduktion? Den borde vara helt unik, kan inte finnas många volvoexemplar som dina....

Du kan börja samla på gamla Toyotor istället så får du frid i sinnet, jag har totat ihop en köpesannons åt dig!


Vill du bli av med din Toyota? KÖPER ABSOLUT ALLA
SLAGS TOYOTA BILAR OAVSETT SKICK!!


Garanterat bra betalt, alla toyota bilar är intressanta. Köper
toyota bilar ( krockad, rostig, fräsch, snygg, ful,
oavsett skick & modell.

Hämtas på plats runt hela landet och erbjuder bra betalt &
snabb affär. (Om inte min volvodragbil är sönder, då kommer jag senare...)

Gärna Toyota: Corolla, Carina, Camry, Hiace, Hilux, Model F,
Land Cruiser, Rav 4.

Vill du bli av med din toyota? tveka inte, hör av dig redan idag
och bli av med bilen kontant!! Ring för eller senare, tipsa gärna
en vän och spara numret. Gäller för alltid!!! Ring XXXX-XXXXXX

........ :wink:
#901959
En vän hade en bil av äldre modell som han älskade djupt och haft ett längre tag, den gick ständigt sönder och efter uträkningar inkluderat den höga förbrukningen pga törstig motor så insåg han att det skulle kosta honom ungefär lika mycket att köpa loss en flång ny bil från fabrik vilket då även inkluderar trevliga garantier osv. Efter att den kalkylen var gjord så tog det inte många dagar innan jag fick ett sms med "ny bil beställd!"
Och jag hade utan vidare gjort precis samma sak i hans läge.
Användarvisningsbild
av joel80
#901989
Jag ska nog kolla på Lyxfällan nästa avsnitt... i trailern verkar det som att nån kille köpt en begagnad bil för 9000kr och under året lagt ut mer än 100 000kr på reparationer på den!
#901996
grillchips skrev:Kontrollerat lufttrycket i däcken efter att jag sedan ett par dagar tyckt att den drar lite åt olika håll, mer än vanligt.
Fyllde för knappt två veckor sen i 2.5, en långresa på det och nu var alla fyra däck nere på 2.3, är det normalt? Pumpen kanske drar ur 0.2 för att sedan mata i valt tryck?
Drog i 2.8 bar i alla däcken för ca 1½ vecka sen men nu hade ALLA däck gått ner till EXAKT 2.5bar, fattar heller inget?
Användarvisningsbild
av xerent
#902073
Matchmiss skrev:
grillchips skrev:Kontrollerat lufttrycket i däcken efter att jag sedan ett par dagar tyckt att den drar lite åt olika håll, mer än vanligt.
Fyllde för knappt två veckor sen i 2.5, en långresa på det och nu var alla fyra däck nere på 2.3, är det normalt? Pumpen kanske drar ur 0.2 för att sedan mata i valt tryck?
Drog i 2.8 bar i alla däcken för ca 1½ vecka sen men nu hade ALLA däck gått ner till EXAKT 2.5bar, fattar heller inget?
Kalltryck vs varmtryck?
  • 1
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 1852
Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]

Kan det vara vevaxelgivaren som gett upp?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n[…]