Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
#544439
Upptäckte något nytt roligt med bilen idag... :|
Om jag kört framåt och sedan backar klonkar det till efter någon dm, kanske när kopplingen släppts helt. Eller klonk? snarare mittimellan klick och klonk, låter inte så metalliskt eller hur man skall säga.
Alltid vid backning efter att ha kört framåt, aldrig om jag backar, stannar och backar igen. Tendens till samma ljud vid framåt efter backning.
Försökte lokalisera ljudet själv, öppna rutor och hängde ut med öppen dörr, då lät det som inifrån kupén, vid stängd dörr, som framåt lite till vänster under bilen. Om det varit något i framvagnen tycker jag att jag skulle hört att det kommit därifrån när jag hängde ut.

Någon teori om vad det kan vara?
av Kena
#544446
Hissa upp bilen och ha en växel i. Vrid hjulet/n framåt och bakåt så "ser du vad som låter". Inte så tajt i drivlinan va? jag har samma oljud (om jag förstår dej rätt).
av SubMarine
#544456
Har samma ljud själv (verkar som det enl beskrivningen iaf :) ), men tycker inte att drivningen är glapp på min. Funderar på om det kan vara subframe som är lös och rör sig lite när man byter färdriktning frammåt och bakåt.
av 2444ever
#544681
Lämnade in den till Volvo för några grejor i morse (pengar, hejdå), bad dom kolla detta också då, dom brukar inte ta något för lite felsökning. Frågade två stycken, den förste sa att det var helt normalt (något med splinsen), den andre sa hmm, det där får vi kolla upp, så återkommer med vad dom säger.
Användarvisningsbild
av Nexus
#544736
låter helt klart som splines drivaxlarna klickar för dig. Mina gör det och hjälpte ej med nya bultar så blir snart limma :x
av *pettson*
#544816
Nexus skrev:låter helt klart som splines drivaxlarna klickar för dig. Mina gör det och hjälpte ej med nya bultar så blir snart limma :x
Finns ingen anledning att limma. Man smörjer baksidan av hjullagren, alltså anliggningsytan mot drivknuten. Eller för den delen på själva knuten. Då smörjer man den vertikala kanten som är bakom splinesen. Sen är det tyst.
av SubMarine
#544916
Jag kollade lite närmare och ljudet för mig låter som om det kommer från mitten under motorn, d.v.s. inte ute vid hjulen, men man kan känna ett ett ryck ute vid hjulen när ljudet uppkommer. Det verkar som att ljudet uppkommer när motorn vrider sig över en viss nivå. Har den rört sig åt ena hållet så knakar det till, och om man sedan exempelvis backar och motorn då rör sig åt andra hållet över en viss nivå så knakar det till. Båda övre motorfästena är bytta, undre momentstaget är bytt samt det nedre högra motorfästet är bytt. Kan det vara så att något av de hydrauliska fästena är dåliga? Hur kontrollerar man dem?
av 2444ever
#545045
*pettson* skrev: Finns ingen anledning att limma. Man smörjer baksidan av hjullagren, alltså anliggningsytan mot drivknuten. Eller för den delen på själva knuten. Då smörjer man den vertikala kanten som är bakom splinesen. Sen är det tyst.
Ursäkta en korkad fråga, kommer man åt det utan att lossa något (har aldrig meckat med framvagn på ngn modern bil - men har skaffat haynes), isf hur och vad smörjer man med?
av *pettson*
#545096
2444ever skrev:
*pettson* skrev: Finns ingen anledning att limma. Man smörjer baksidan av hjullagren, alltså anliggningsytan mot drivknuten. Eller för den delen på själva knuten. Då smörjer man den vertikala kanten som är bakom splinesen. Sen är det tyst.
Ursäkta en korkad fråga, kommer man åt det utan att lossa något (har aldrig meckat med framvagn på ngn modern bil - men har skaffat haynes), isf hur och vad smörjer man med?
Nej man måste lossa drivknuten, hur mycket man måste ta bort beror på ens egen uppfinningsrikedom. Gör man sej ett smalt munstycke så behöver man inte trycka in knuten många cm innan det går att smörja. Man använder lämpligtvis lite tunt med fett. Gärna ett marinfett så det inte sköljs bort av ev. vattensprut.

Bytte ett hjullager på min v70n. Jag har &ar[…]

Mjukvara 3.0.3

Det tipset ska jag testa, men vi får nog h&a[…]

Tjena, som rubriken lyder har jag en 940 som g&ari[…]

fanns en tråd båda artikelnummer finn[…]