Frågor och funderingar ang. resultat från SBP + bromsfråga

Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer


Frågor och funderingar ang. resultat från SBP + bromsfråga

Inläggav timebandit tis 26 apr 2011, 16:43

Hej på er.


Besiktigade bilen idag (V70 1998) och fick underkänt.

Så här säger pappret:

1. Bromslang, fram höger, skadad.
2. Körriktningsvisare, bak, båda sidor, fel färg.

Bra att veta:
1. Länkarmslagring, fram vänster, bakre glapp.
2. Färdbroms bromsskiva, bak vänster, rostangrepp/liten anliggningsyta. (han nämnde dock bara rost till mig)


Bromsslangen kan jag ju inte bråka om...
2. Fel färg... Hur mycket skall man bråka här? Dem blinkar ju fasen orange?? Inget fel där iaf! Men jaja.

Bra att veta... Länkarmslagring, glapp... Förra året hade jag glapp i länkarmen fast främre, dvs i spindelleden? som sitter ihop med länkarmen

Varför underkände dem inte bilen med glappet som sitter baktill när dem gjorde det när glappet var framtill? Finns det någon skillnad där ang. säkerheten?
Vad är nackdelarna med att åka runt med en bil som har glapp i länkarmslagringen(bakre/inre).

Bromsskivan vänster bak, rostig tycker jag väl inte men den är helt repig. Att den är helt repig å spårig och ser jäkligt dålig ut, beror detta på bromsoket eller bara otur?
Så här såg den ut för några månader sedan iaf:

Bild


//Kensy
Senast redigerad av timebandit ons 04 maj 2011, 21:59, redigerad totalt 1 gång.
Volvo V50 2.0D 2007
Såld, Volvo V70 GLT 1998
Såld, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986
timebandit
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1193
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:37
Ort: Göteborg
Kör: Volvo V50 2.0D 2007



Re: Frågor och funderingar ang. resultat från Bilprovningen

Inläggav piddemannen tis 26 apr 2011, 17:24

asså man ska ta det de säger med en stor nypa salt. De skiljer otroligt mycket mellan olika bedömningar.

Min förra bil Bmw M5 hade blankt papper året innan och sen stod den still hos bilhandlare länge. Jag köpte den och körde ca 10 mil innan besiktningen (hade gått 15 mil sen förra Besiktningen) och fick 2: a på glapp i styrled. Hur kan den stå stilla och få glapp?? Konfronterade besiktningsmannen med detta angående milen den rullat sen förra bes. " då har väl förra ägaren mutat besiktningskillen" fick jag till svar. :roll: :roll:
Ta vara på livet, det går inte i repris
__/ __/ __/ __/ __/ __/__/__/__/
S80 2,5T summum 2008 *SÅLD*
S60 D5 R-design icevit 2011
850R 1997 "T röd"
Användarvisningsbild
piddemannen
Halkkörning
 
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 11 maj 2006, 11:02
Ort: Komstad
Kör: S80 2,5T 2008, 850R 1997,

Re: Frågor och funderingar ang. resultat från Bilprovningen

Inläggav Dickan tis 26 apr 2011, 19:40

att din skiva är rostig/repig beror ju på att dina ok kärvat. förr eller nu. ta av skivan och slipa den ren smörj upp oken och byt ev klossar. så blir de bra. är det glapp i styrled så blir det sämre kör egenskap. och ev sneslitet däck. angående 2. Körriktningsvisare, bak, båda sidor, fel färg. så är de färgblinda i regel, ja hade köpt det om de varit en 855 med v70 lampor. för 855ins är ju gula och v70sin vita. han kanske tyckte din blinkers som kanske är köpta på biltema va dåligt färgade. man borde inte spara de 20 kr när man handlar lampor där utan köp på märkesverkstad så slipper man onödiga tvåor. ja fick 2a pga förra ägaren köpt framlampa på biltema och det va ingen ljusbild. men allt är en smaksak. bara byta slang o lampor. kostar inte så mycke och köra vidare :) lycka till
Dickan
Däckkrängare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 00:18

Re: Frågor och funderingar ang. resultat från Bilprovningen

Inläggav timebandit tis 26 apr 2011, 20:44

Då är det dags att ta bort dessa Bra att veta posterna också då när man ändå skall pilla med bilen.
Blir att byta bromsoket och båda bromsskivorna bak, Bromsslang fram, länkarm och bromsskivorna bak.
Byta länkarmen och bromsskivorna klarar jag utan problem.

Följdfrågor:
Minns inte om man borde göra en ny hjulinställning efter byte av länkarm?
Vad kommer jag att behöva för att byta bromsslangen fram samt ett bromsok bak?

Vad behöver jag i verktygsväg för att få loss slangen/röret till bromsoket bak? Även samma fråga för att byta bromsslangen fram?

Hur gör jag för att slippa att all bromsolja rinner ut när jag håller på, på enklaste sätt?
Luftningen har jag koll på då jag minns hur man gör när jag fick hjälp med bromsoket fram för 1 år sedan...

Denna gången finns det inte hjälp att tillgå så jag får göra allt helt själv tyvärr.
Volvo V50 2.0D 2007
Såld, Volvo V70 GLT 1998
Såld, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986
timebandit
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1193
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:37
Ort: Göteborg
Kör: Volvo V50 2.0D 2007

Re: Frågor och funderingar ang. resultat från Bilprovningen

Inläggav SubMarine tis 26 apr 2011, 20:50

timebandit skrev:Då är det dags att ta bort dessa Bra att veta posterna också då när man ändå skall pilla med bilen.
Blir att byta bromsoket och båda bromsskivorna bak, Bromsslang fram, länkarm och bromsskivorna bak.
Byta länkarmen och bromsskivorna klarar jag utan problem.

Följdfrågor:
Minns inte om man borde göra en ny hjulinställning efter byte av länkarm?
Vad kommer jag att behöva för att byta bromsslangen fram samt ett bromsok bak?

Vad behöver jag i verktygsväg för att få loss slangen/röret till bromsoket bak? Även samma fråga för att byta bromsslangen fram?

Hur gör jag för att slippa att all bromsolja rinner ut när jag håller på, på enklaste sätt?
Luftningen har jag koll på då jag minns hur man gör när jag fick hjälp med bromsoket fram för 1 år sedan...

Denna gången finns det inte hjälp att tillgå så jag får göra allt helt själv tyvärr.


För att inte all bromsvätska ska rinna ut så trycker man ner bromspedalen en liten bit och fixerar den där. Angående blinkerserna så kan det ju vara så att den orangea färgen har lossnat så de blinkar hyfsat vitt? De nämnde det på besiktningen för nått år sedan för mig så jag bytte dem.
SubMarine
Olja under naglarna
 
Inlägg: 596
Blev medlem: mån 06 aug 2007, 11:52
Ort: Stockholm
Kör: V70 2.4T -99

Re: Frågor och funderingar ang. resultat från Bilprovningen

Inläggav Dickan tis 26 apr 2011, 21:27

för oken bak är det hylsa 13 har jag för mig. enkelt att byta. du behöver ju sällan byta oken. utan bara smörja upp dem. skivan kan ju vara svår och rädda om den redan är smal. eftersom du ska byta bromsrör med så låt skiten rinna ut o fyll på ny olja. det är inte så dyrt.
Dickan
Däckkrängare
 
Inlägg: 146
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 00:18

Re: Frågor och funderingar ang. resultat från Bilprovningen

Inläggav manken sön 01 maj 2011, 17:06

Ang blinkerslampor bak som "lyser" med fel färg så går det ju lätt att åtgärda genom att man byter till orange glödlampor.
Dessa glödlampor brukar ju ofta sitta fram på bilar med vita blinkersglas och finns att köpa på dom flesta mackar!

//Manken
manken
Övningskörning
 
Inlägg: 16
Blev medlem: lör 04 dec 2010, 14:53

Re: Frågor och funderingar ang. resultat från Bilprovningen

Inläggav timebandit sön 01 maj 2011, 17:20

manken skrev:Ang blinkerslampor bak som "lyser" med fel färg så går det ju lätt att åtgärda genom att man byter till orange glödlampor.
Dessa glödlampor brukar ju ofta sitta fram på bilar med vita blinkersglas och finns att köpa på dom flesta mackar!

//Manken



På en V70 måste du ha organgea lampor då glaset är vitt baktill =)
Kontrollerade lamporna igår faktiskt, visst vart dem krackelerade i färgen å slitna. Men att det skall vara så noga med färgen alltså... Nu sitter det nya där iaf.

Bromsslangen är bytt, fick bli ett nytt rör hela vägen då skite gick sönder.
Bromsoket skall jag byta under veckan tillsammans med skivor etc.
Byter hellre hela OK'et när det väl börjat kärva som det gör ibland. Man skjuter bara upp problemet. Det enda som hjälper är ju att renovera det men 599:- på Biltema är ett fynd =)
Volvo V50 2.0D 2007
Såld, Volvo V70 GLT 1998
Såld, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986
timebandit
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1193
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:37
Ort: Göteborg
Kör: Volvo V50 2.0D 2007

Re: Frågor och funderingar ang. resultat från Bilprovningen

Inläggav StefanT5 mån 02 maj 2011, 12:15

Angående hjulinställning så har ja läst på flera håll att man ska göra det efter byte av länkarm.
Dock prata jag med volvo när ja bytte på min bil nu för någon vecka sedan och de sa att man inte ska behöva göra inställning fram för att man byter länkarm för den har fasta hål och ingen skjustering.
Dock vet ja inte vad som är rätt och fel där.
Är ju alltid bra att kolla att allt står rätt när man bytt något i framvagnen ju.
Användarvisningsbild
StefanT5
Olja under naglarna
 
Inlägg: 600
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 13:20
Ort: Hammarö Värmland
Kör: V70 II -08 D5

Re: Frågor och funderingar ang. resultat från Bilprovningen

Inläggav *pettson* mån 02 maj 2011, 17:35

Kanske ingen av dom tänkt på att man justerar TOE ibland. Och om det är justerat med dåliga bussningar så kommer länkarmen att stå för långt framåt eller bakåt jämfört med en ny. Vips har man påverkat toe.
Men jag vet att man säger att det inte ändras där.. Konstigt nog är det ENDA stället av alla som servar bilar som säger så också.
Maila bara om du vill nåt som inte har med support i forumet att göra.
*pettson*
2009 års Jagrullare!
 
Inlägg: 12428
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 01:03
Ort: Motala, Östergötland
Kör: XC90 -2004

Re: Frågor och funderingar ang. resultat från Bilprovningen

Inläggav timebandit mån 02 maj 2011, 18:59

Knepigt att dem ger sådant svar då kan man tycka...

Senaste hjulinställning vart efter byte av ena fjäderbenslagringen för 6 månader sedan. Dess förinnan så gjordes också en hjulinställning. Svårt att veta om glappet var där då eller inte...

Jag måste köpa nya däck(iaf fram). Förutom att däcken fram kommer slitas konstigt, finns det fler negativa saker som väger in om att göra om hjulinställningen?
Volvo V50 2.0D 2007
Såld, Volvo V70 GLT 1998
Såld, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986
timebandit
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1193
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:37
Ort: Göteborg
Kör: Volvo V50 2.0D 2007

Re: Frågor och funderingar ang. resultat från Bilprovningen

Inläggav *pettson* mån 02 maj 2011, 21:07

Motivet till informationen är i princip att deras reservdelar har så exakt passform och att dom alltid är exakt likadana. Då behövs ju ingen justering i teorin.
I praktiken så blir bussningar dåliga, man kanske slår på nån trotoarkant och länkarmen böjer sej 2mm. Hursomhelst gör man en justering efter ålder eller skada och allt är kalas tills man byter länkarm igen. Då blir det väldigt ofta fel.
Därav att alltid just göra en 4hjuls kontroll med ev justering.
Maila bara om du vill nåt som inte har med support i forumet att göra.
*pettson*
2009 års Jagrullare!
 
Inlägg: 12428
Blev medlem: sön 14 aug 2005, 01:03
Ort: Motala, Östergötland
Kör: XC90 -2004

Re: Frågor och funderingar ang. resultat från Bilprovningen

Inläggav Gasten mån 02 maj 2011, 22:13

Byter man bara styr- eller spindelled på en sida går det att göra hjulinställningen själv. Byter man på båda sidor brukar det vara hopplöst att justera in så att ratten pekar rakt fram när man kör rakt fram. Toe in mätt till fälgkanten på en 15" fälg ska vara 1-2mm d.v.s. det ska vara 1-2mm bredare i bakkant än i framkant mellan hjulen mätt till kanten på fälgen. Justeringen måste göras med bilen nedsänkt vilket innebär att man får åla omkring en del på marken men det går fint att mäta om man ordnar till ett mätverktyg och tar hjälp av en kompis som kan hålla koll på ena sidan. Jag har en 45x45-regel med en hyllkonsol i var ände som når upp till halva hjulet som får plats mellan hjulen med cirka 5cm spel. I ena änden har jag fäst en skruv som man håller intill på ena sidans fälgkant samtidigt som man mäter in (med stump av en linjal) på andra sidan. Litar man inte på att fälgen är helt plan kan man rita på där man mäter och rulla bilen så att hjulet rullar ett halvt varv och mäta igen.
Gasten
Halkkörning
 
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 29 maj 2007, 19:52
Ort: Uppsala

Re: Frågor och funderingar ang. resultat från Bilprovningen

Inläggav timebandit ons 04 maj 2011, 21:59

Känner inte att jag kan få till det bra själv så en hjulinställning på någon firma får det nog allt blir.

Skall byta däck nästa sommar, om jag avvaktar med att göra en hjulinställnings tills vintern innan vinterdäcken skall på igen. Tar något annat än däcken stryk?

Skall byta bromsröret + bromsoket vänster bak. Kommer jag behöva att lufta höger bromsok också? För röret vänster bak går ju till en förgrening som går till höger bak? Finns det risk att luft tränger in åt det hållet när man skall byta röret?
Volvo V50 2.0D 2007
Såld, Volvo V70 GLT 1998
Såld, Volvo 740 1990
R.I.P, Volvo 740 1986
timebandit
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1193
Blev medlem: tor 23 nov 2006, 21:37
Ort: Göteborg
Kör: Volvo V50 2.0D 2007

Re: Frågor och funderingar ang. resultat från SBP + bromsfråga

Inläggav Alfredo tor 05 maj 2011, 08:37

Jag skulle vilja fråga hur stort slitage det kan vara på bromsskivorna före byte, spesiellt fram. Dom kan antagligen svarvas men priserna verkar inte vara så skyhöga så det kunde vara enklast att montera nya.
Undrar också om bultarna brukar knäckas vi lossningen.
Användarvisningsbild
Alfredo
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1600
Blev medlem: mån 27 dec 2010, 14:26
Ort: FINLAND, Äänekoski
Kör: 855 T5 2,0 95




Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Nuzze och 31 gäster