Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 300Nm
#474107
Vanliga 95-oktan försvinner här i Finland efter årsskiftet, E85 kommer istället.
Går det bra att köra med det i min 850 turbo från 1995? Om inte får man väl börja tanka 98-oktan.
av magnus.
#474141
Kör min Glt på 50/50 E85 o 95 oktan under de varmare årstiderna. Funkar klockrent.
Har testat upp till 75% E85, då börjar det bli riktigt slött o förbrukningen skenar.
Har aldrig provat med turbo dock.
Användarvisningsbild
av Tofulus
#474151
Det är inte E85 som kommer istället, utan E10, vilket borde fungera i de flesta bilar, även om jag själv redan börjat tanka 98-oktan i min 850...
Finns många "passar E10 min bil"-sidor på nätet, och enligt en som jag läste skulle Volvon från 1976 och framåt gå att köra på E10.
Användarvisningsbild
av CarMan
#474157
Der går inte att köra på E85 istället.
Det "går" inte heller att tanka 50% (o då menar jag inte bara för att man inte har nåt at fylla på de andra 50% med istället, utan att motorn tar skada)

upp till 30% ska tydligen vara akseptabelt, så 10% ska funka fint
Användarvisningsbild
av 300Nm
#474161
Ja E10 är det ju som kommer och inte E85.
Jag blandade ihop dessa s.k. miljövänliga bränslen.
Jag hittade en lista, det borde inte vara något problem, men det återstår att se.
Användarvisningsbild
av CarMan
#474166
bilen klarar E10. frågan är om bränsle levrantörn klarar att hålla god kvalite på Etanolen
Användarvisningsbild
av Tofulus
#474178
Inbillar mig att bilen drar lite mindre med 98 :wink:
Har även läst att etanolen inte är så vänlig mot packningar och dyligt i bränslesystemet, och eftersom E10 innehåller lite mer etanol så tänkte jag att det skulle vara lite vänligare för bilen att inte tanka det, är ju ändå en bil som är över 10 år gammal... Vet inte om det har någon större betydelse, men såhär tänker jag.
av magnus.
#474193
Att motorn tar skada är väl omtvistat? Vissa menar ju att det inte smörjer lika bra och att det tär på gummi o plast detaljer,
andra säger att det inte är sant, för att folk blandar ihop Etanolens egenskaper med Metanolens.
Läste en intervju med en välkänd rally förare, han påstod att livslängden i hans motorer har ökat väsentligt eftersom han börjat köra på etanol, vilket han menade har betydligt bättre smörjande egenskaper än bensin?
Han påstod oxå att detta var en avsiktligt spridd myt av oljebolagen.
Har även läst en intervju med en utvecklare på Saab, där ställdes frågor om Etanolens "frätande" effekt på slangar, bensinpumpar o dylikt, och vilka special material som Saab använde för att undvika detta slitage.
Kommer inte ordagrant ihåg hans svar, men han menade att något sådant ökat slitage inte var påvisat och inga speciella material användes.

http://www.etanol.nu/faq.php?id=8

Ny är våren här. För för[…]

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]