Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#725602
Det har jag inte heller och tänkte först sticka dit, jag har ju nära till returbilen här i Malmö. Men sen tänkte jag att spjällägesgivaren är en mekanisk potentiometer som
hela tiden rör sig och slits och med tanke på körsträckan som skrotbilarna oftast har så blev jag tveksam. Meca har en ersättare för 480.- som jag beställt istället.
#725683
Det fina med returbilen är ju att man kan kolla hur saker och ting sitter monterat utan att riskera ha sönder saker på sin egen bil. :roll:
Användarvisningsbild
av js1
#928460
Måste lyfta min gamla tråd. Nu när vintern och kylan kommit har mitt startproblem återkommit. Ett par gånger i veckan vid kallstart så tänder motorn direkt, hoppar upp på 1500rpm men dör direkt. Vid andra, tredje försöket och om man gasar lite så går den. Går sen helt felfritt när den startat.

Följande är bytt:
Antennring för startspärr.
Tempgivare inluft.
Tomgångsventil
Stift
Rotor och fördelarlock
Bränslefilter
Bränslepumpsrelä
Spjällägesgivare
Gått över vakuumslangar.
Gått över batterikablar och jordflätor.
Grundjusterat gasspjäll enligt verkstadshandbok.
Inga felkoder
Motortempmätaren går upp normalt när motorn blir varm.

Den får tändimpulser men dör ändå, det har jag sett med påkopplad tändinställningslampa.
Jag förstår inte varför den ibland tvärdör precis i starten för att sen gå klockrent. Det händer dessutom bara på vintern när det är ca +5°C eller kallare. Går felfritt hela sommarhalvåret.
Får den av någon anledning för mager blandning i starten när det är kallt?

Jag är mest ute efter om någon haft samma problem och lyckats lösa det.
#928536
Jag har eventuellt liknande problem med min V70, fast min bara klickar konstigt och blinkar med hela instrumentbrädan när det blir under -10. Fåse nu i vinter om den uppvisar samma beteende som förra året; hoppas lite på att det kanske var isbildning i nån slang nånstans.
#928550
Hej.

JennyB, du har nog felet i startmotorn.
Då klickar det bara vid startförsök.

Att batteriet är OK, har du kollat, gissar jag.


Micke.
#928594
MickeM skrev:Hej.

JennyB, du har nog felet i startmotorn.
Då klickar det bara vid startförsök.

Att batteriet är OK, har du kollat, gissar jag.


Micke.
Ja, batteriet byttes. Tror att någon mätte nånting på gamla batteriet och sa att det var inget fel på det, men det byttes ut i alla fall.

Innan batteriet byttes hade jag tagit in bilen i garaget och tinat upp den. Sen åkte det in ett nytt batteri, och därefter startade den. Det blev dock milt i samma veva, så jag vet inte riktigt vad som löste problemet.

Så här såg det ut i alla fall




Ser nu iofs när jag kollar dessa gamla filmer att det faktiskt inte var frysgrader ute då. va roligt, jag minns det som sibirisk vinter. :shock:
Användarvisningsbild
av js1
#929086
Tungviktarn: Det har jag gjort utan resultat.
Kloge: Min tänder direkt på start alltid men tvärdör sekunden efter. Inte riktigt samma problem. Härlig tråd med engagerade medlemmar.

Jag har en teori och den är nu att det är bränslerelaterat. Tändpulser finns ändå dör den. Luft får den ändå dör den. Den får ju soppa precis i starten men sen stängs bränsletillförseln helt nån anledning. Min teori är nu att strömmatningen till spridarna upphör. Det finns ett relä som gemensamt matar spridarna, tomgångsmotorn, EGR ventilen och solenoiden för tillsatsluftventilen. Jag ska koppla in en diod i den matningen och placera dioden i bakkanten på motorhuven så jag ser den innifrån kupen vad som händer.
Bältesvarnare

Det är en 850 från 96.

Haha, ok.. jeg er ikke alene. Her ser jeg at n&osl[…]

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]