Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#928550
Hej.

JennyB, du har nog felet i startmotorn.
Då klickar det bara vid startförsök.

Att batteriet är OK, har du kollat, gissar jag.


Micke.
#928594
MickeM skrev:Hej.

JennyB, du har nog felet i startmotorn.
Då klickar det bara vid startförsök.

Att batteriet är OK, har du kollat, gissar jag.


Micke.
Ja, batteriet byttes. Tror att någon mätte nånting på gamla batteriet och sa att det var inget fel på det, men det byttes ut i alla fall.

Innan batteriet byttes hade jag tagit in bilen i garaget och tinat upp den. Sen åkte det in ett nytt batteri, och därefter startade den. Det blev dock milt i samma veva, så jag vet inte riktigt vad som löste problemet.

Så här såg det ut i alla fall




Ser nu iofs när jag kollar dessa gamla filmer att det faktiskt inte var frysgrader ute då. va roligt, jag minns det som sibirisk vinter. :shock:
Användarvisningsbild
av js1
#929086
Tungviktarn: Det har jag gjort utan resultat.
Kloge: Min tänder direkt på start alltid men tvärdör sekunden efter. Inte riktigt samma problem. Härlig tråd med engagerade medlemmar.

Jag har en teori och den är nu att det är bränslerelaterat. Tändpulser finns ändå dör den. Luft får den ändå dör den. Den får ju soppa precis i starten men sen stängs bränsletillförseln helt nån anledning. Min teori är nu att strömmatningen till spridarna upphör. Det finns ett relä som gemensamt matar spridarna, tomgångsmotorn, EGR ventilen och solenoiden för tillsatsluftventilen. Jag ska koppla in en diod i den matningen och placera dioden i bakkanten på motorhuven så jag ser den innifrån kupen vad som händer.
Användarvisningsbild
av js1
#929465
Det gav ingen ledtråd. Det ligger spänning fram till spridarna hela tiden så där låg inte problemet.
Nästa steg blir att övervaka styrpulserna till spridarna i starten.
Användarvisningsbild
av js1
#937916
Nu har bilen startat klockrent i två veckor tills nu då den jävlats två dagar i rad. Jag ser på dioden jag kopplat över ettans spridare att den öppnar en gång och motorn tänder på den bensinen men sen kommer inte fler pulser och motorn dör direkt. Den brukar starta och gå fullt normalt på andra till tredje försöket eller om jag ger full gas när jag kör på startmotorn varför jag utesluter startspärren. Den reagerar som när man varvar upp motorn och släpper gasen. Då är spridarna stängda tills motorvarvet når ca 1400rpm, då börjar den spruta in soppa igen. Frågan är varför i he&$#e den ibland gör så i startögonblicket. Som jag beskrivit tidigare i tråden har jag bytt det mesta.

Ideer någon?

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]