Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av shuu
#463806
God kväll!

Började idag att riva ner bilen lite eftersom jag har tänkt att byta drivknutar, har kommit så pass långt så det var dags att ta av styrstaget och spindelleden (tror jag delarna heter)

Hur som helst så upptäckte jag att när jag skruvar på muttern på styrstaget/leden så snurrar även hela gängan med och jag undrar om jag har förstört styrstaget?

Det finns ingen gänga längst ner och den har även platta kanter, är det meningen att man ska hålla emot med något här när man lossar muttern så att den inte ska gå runt?

Bild

Tack!
av sylta
#463907
När vi ändå är inne på drivknutar. Ja bytte höger drivknut för knappt ett år sen,När jag titta i går såg jag att damasken redan var trasig :cry:
Nå jag tänker chansa och göra rent, fetta in och bara byta damasken.
Var på volvo och beställde ett kit med damask fett låsringar och ny mutter i morses nr:31256236 515:- riksdaler (Borås bil ) :-O) OCKER
Biltemas kompletta yttre drivknut för 699:- känns Ännu mer prisvärd nu. :-)-)
av shuu
#463931
Tackar för svar, det var väldigt lätt att få loss styrstaget när man visste hur det skulle gå till, har kommit så långt på vänster sida att jag ska få loss axeln från lådan men hur i h* ska det gå till? "bänd med spetsen av en kofot..." det är ju knappt 10mm mellan subframe och motorn och ovanifrån är det också ganska trångt... Några bra tips?

EDIT: Har ju en automatare förresten! Något som skiljer demonteringen?
av sylta
#463984
Nu är skiten ihop skruvad igen. :D Hoppas att damasken håller lite längre denna gång.
Fördelen med att byta ofta är ju att det går lätt att få isär grejerna
Jag tog inte bort hela axeln från bilen utan lossa knuten på plats. Verkar bökigt på höger sida tycker jag
Och styrstaget lossa jag aldrig heller det går att få loss axeln ändå.
#463987
Kolla på Pettsons site så har du en kanonbeskrivning på hur du gör...
Men det skall bara vara att ta i lite med lämpligt verktyg sitter en låsring inne i växellådan men det skall bara vara att hugga i så kommer den med ut OBS dra inte i axeln så den går isär utan pressa mellan drivaxeln och växellådan (trångt som fan)
Jag har iof bara gjort det på en V70 men kolla siten så vet du
av shuu
#464001
sylta skrev:Nu är skiten ihop skruvad igen. :D Hoppas att damasken håller lite längre denna gång.
Fördelen med att byta ofta är ju att det går lätt att få isär grejerna
Jag tog inte bort hela axeln från bilen utan lossa knuten på plats. Verkar bökigt på höger sida tycker jag
Och styrstaget lossa jag aldrig heller det går att få loss axeln ändå.
Jag tycker också det är onödigt mycket man ska ta bort för att byta yttre drivknut, borde väl gå lika bra att göra det med axlarna på plats. Hur som helst så fick jag av axeln på vänstersidan mha. en huggmejsel som jag knackade in lite snällt så vips så var den ute!
av sylta
#464024
shuu skrev:
sylta skrev:Nu är skiten ihop skruvad igen. :D Hoppas att damasken håller lite längre denna gång.
Fördelen med att byta ofta är ju att det går lätt att få isär grejerna
Jag tog inte bort hela axeln från bilen utan lossa knuten på plats. Verkar bökigt på höger sida tycker jag
Och styrstaget lossa jag aldrig heller det går att få loss axeln ändå.
Jag tycker också det är onödigt mycket man ska ta bort för att byta yttre drivknut, borde väl gå lika bra att göra det med axlarna på plats. Hur som helst så fick jag av axeln på vänstersidan mha. en huggmejsel som jag knackade in lite snällt så vips så var den ute!
Man får vara väldigt noga så det inte kommer i skräp om man byter på plats ,Det är ju inte renaste stället på bilen där under skärmen.Så det är nog inte fel att lossa hela axeln.
av shuu
#464083
sylta skrev:
shuu skrev:
sylta skrev:Nu är skiten ihop skruvad igen. :D Hoppas att damasken håller lite längre denna gång.
Fördelen med att byta ofta är ju att det går lätt att få isär grejerna
Jag tog inte bort hela axeln från bilen utan lossa knuten på plats. Verkar bökigt på höger sida tycker jag
Och styrstaget lossa jag aldrig heller det går att få loss axeln ändå.
Jag tycker också det är onödigt mycket man ska ta bort för att byta yttre drivknut, borde väl gå lika bra att göra det med axlarna på plats. Hur som helst så fick jag av axeln på vänstersidan mha. en huggmejsel som jag knackade in lite snällt så vips så var den ute!
Man får vara väldigt noga så det inte kommer i skräp om man byter på plats ,Det är ju inte renaste stället på bilen där under skärmen.Så det är nog inte fel att lossa hela axeln.
Det är ju sant men som du säger, är man noga när man sätter ihop sakerna så borde det inte vara några konstigheter.

Tack återigen för svar. Tyvärr ve[…]

Jon Skolmen

Nu har jag inte S80 utan V70 men det är inget[…]

Elbilar och skatt: På Island har man fr&arin[…]