Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av berlina
#449828
Hej.

Jag har ett tråkigt morrande ljud från generatorn tror jag, framförallt på tomgång. Har bytt spännrulle och servopump i tron att det var någon av dessa som väsnades, men icke. Verkar heller inte vara AC-komp. då ljudet är konstant oberoende av AC-komp. i eller urkopplad. Skruvade bort generatorn och konstaterade att den känns helt ok i lager, varken gnisslar eller glappar eller går tungt. Däremot så glappar själva remhjulet något i sig själv, både axiellt och radiellt, ser ut som någon slags lager eller nåt med en skyddskåpa av plast längst fram(på själva remhjulet alltså). Vad är detta för konstigt remhjul? Kan det låta illa i sig själv? Går det att byta? Verkar krävas något väldigt speciellt verktyg för detta om så är fallet.

Mvh. Jesper
Senast redigerad av 1 berlina, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Emilio
#449831
En bild på remhjulet hade varit kanon =)
Har du kollat vattenpump?
av berlina
#449904
Motorn blir tyst utan drivrem så vattenpumpen är det inte. Dessutom blir oljudet tystare med hög belastning på generatorn(när jag slår på stolsvärme, helljus, defroster osv. samtidigt). Här är några bilder på remhjulet.

Bild

Bild

Bild

/Jesper
av berlina
#449977
Remskivan finns som reservdel på Mekonomen, kallas generatorfrihjul. Har aldrig sett ett sånt tidigare. Tycker dock att mitt inte verkar ha någon frihjulsfunktion, utan låser åt båda håll med ett litet glapp mellan framåt och bakåt. Undrar om detta skulle kunna orsaka oljudet. Och så fall, hur byter man det?
Verkar som man ska ha en liten splinesad axel att hålla genratorns axel med, och ett lite större splinesat rör att gänga av själva remskivan med.. Vem har det?

Det gäller att krångla till det...

/Jesper
av PeterR
#450028
Låter som att det är frihjulet som e boven, det skall låsa åt ena hållet och "frihjula"åt andra dock inte jättelätt.
Byt detta omgående om du e osäker, lossar detta kan det få svåra konsekvenser.
//Peter
av *pettson*
#450048
berlina skrev:Remskivan finns som reservdel på Mekonomen, kallas generatorfrihjul. Har aldrig sett ett sånt tidigare. Tycker dock att mitt inte verkar ha någon frihjulsfunktion, utan låser åt båda håll med ett litet glapp mellan framåt och bakåt. Undrar om detta skulle kunna orsaka oljudet. Och så fall, hur byter man det?
Verkar som man ska ha en liten splinesad axel att hålla genratorns axel med, och ett lite större splinesat rör att gänga av själva remskivan med.. Vem har det?

Det gäller att krångla till det...

/Jesper
Krångla till och krångla till..
Det är ju så att allt är inte menat att röras hemma egentligen. Inte utan att veta vad det är.
Om du har biltema skapligt nära får du väl mäta på din generator och kika i den här satsen: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... generator/ Det går nämligen inte att avgöra på bilden om den har saker som passar.
av berlina
#450122
Grammse skrev:
berlina skrev:Motorn blir tyst utan drivrem så vattenpumpen är det inte.
Vattenpumpen drivs av Kamremmen.....
Ja, precis.. Alltså är det inte den som låter. Den passade jag faktiskt på att byta när jag bytte kamrem för några tusen mil sen, förebyggande underhåll :)

Fick låna vektyget till remskivan av bilia idag och tog bort den gamla, kommer en ny i morrn. Beställde en hos BDS och sparade 250 spänn mot volvos dito.

/Jesper
av berlina
#450128
[/quote]Krångla till och krångla till..
Det är ju så att allt är inte menat att röras hemma egentligen. Inte utan att veta vad det är.
Om du har biltema skapligt nära får du väl mäta på din generator och kika i den här satsen: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... generator/ Det går nämligen inte att avgöra på bilden om den har saker som passar.[/quote]

Tack för tipset! Visste inte att dom hade den satsen. Det hade säkert funkat. Nu ordnade det sig i alla fall, men som sagt, Tackar.

Jo, jag tycker nog att det är att krångla till det. Sexkant och insex funkar ju egentligen till allt. Och i försvåringssyfte är det ju inte heller mycket värt när grejerna ändå finns att köpa på Biltema för samma pengar som en halvtimme på verkstad kostar. Det innebär bara att man måste köpa massa verktyg som man använder en gång..

Men det är vad jag tycker det :)

/Jesper

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]

S80 T6 AWD -08

ar en S80 awd v8 -07 med dynaudio. Kan du vara […]