Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mickebravida
#29583
Hej,
Jag har lite problem med min v70-99,
För ett tag sedan så tändes lampan och jag tappade motortemp, efter att ha läst här i forumet så bytte jag termostat (som stod öppen), men det hjälpte bara några timmar :???:

Nu har jag skaffat scanmaster och läst ut följande koder:

P0135 02 Sensor Heat Circuit
P0135* [PENDING] Sensor heat circuit

När jag nollar så får jag [pending] värdet tillbaka utan att lampan tänds.
efter ett tag kommer den första koden (oftast efter omstart)

Sedan så händer det i bland att bilen stannar direkt efter start och vill bara inte starta och det hände som tur var nu när jag läste felkoder och fick då fram koden:

P1081 Fordons specifik
P1081* Fordons specifik

väntade n¨gra minuter och bilen startade nollade och P1081 försvann.

Finns det någon själ som kan hjälpa mig med 1081 och vad 1035 innebär?, antar att det är en kass tempgivare, vart sitter den iså fall på motorn?, kan en trasig termostat paja en sensor?

// Micke
av jbl
#29893
Temp givaren sitter under termostaten på framsidan av toppen. Du ser temp givaren när du har tagit bort termostat huset.
av effen
#30268
När bilen stannar för dig direkt efter start, händer det enbart när bilen är kall? Jag har samma eller liknande problem, det uppträder ibland, dock har jag inga problem med tempen. När den stannar en halv sekund efter start är det som om den blivit jättesur och bara tänder på någon cylinder. Får jag väl igång den efter ett ANTAL startförsök så hackas och hostas det som attans och jag måste gasa för att hålla varv någon minut så den inte dör igen. O svavel luktar det (antar det rinner bensin i katalysatorn...?). Har du liknande symptom?
av mickebravida
#30282
Jo jag kan starta bilen backa 10m och den tvärdör, Sedan vill den inte starta, när den startar så är den sur. Jag har läst ut felkoden just när den stannade och den heter P1081 Fordonspecifik. Jag har kollat i VADI men hittar ingen översättning för den koden.

Någon som har en översättning ?
av Pligga
#31023
Hej
Vet inte om det fixat sig än men jag tror att det är någonting fel med din immobilizer. Tror koden antyder på det. Prova med den andra nyckeln..
av zundapp_lars
#1567100
Fel felkod 1081 stämmer inte.
Min V70 -99 startar och går några sekunder och fadar sedan ut och stannar som bensinstopp ungefär.
När den stannat tänd batterilampan och på min med automat den tjocka pilen under batterilampan.
Gör man ett nytt försök med det samma startar den inte alls, efter några minuter släpper ju 12v matningen i bakgrunden som ligger kvar fast man vridit nyckeln tillbaka.
Bryter man vid batteriet går det att starta direkt, trodde då först att jag återställde något i styrkortet.
Felsökningen började med kodläsning vilket gav p1081 stöldskyddet immobilizern.
Provade med att släppa kontakten till antennen runt tändningslåset då stannade den med en gång efter start, alltså inte fel på stöldskyddet trots koden 1081
Testade att släppa rotationsvakten vid svänghjul och vevaxel Startade inte alls då.
Det sitter en nippel typ däcknippel till höger i ändan på bränslefördelningsstycket över insprutningsmunstyckena.
Där satte jag min däckpåfyllare och kunde konstatera att trycket var 3 bar som det skulle när nyckeln var vriden för start efter återställning.
Efter den stannat efter några sekunder var trycket borta.
P.S glöm inte blåsa ur däckpåfyllaren om det gått in lite bensin i den.
Slutsatsen var att bränslerelät det röda stora 103 sitter bakom säkringarna under skyddet i riktning mot vindrutan, bara slog till en gång en kort stund och inte mer.
Tjuvkopplade då detta med en bygelkabel med två flatstiftshanar mellan stift 15 och 87, kolla i botten på relät.
Efter det fungerade det som vanligt.
Köpte ett nytt på KL racing 395:- med frakt 2023-01-06
Lycka till om du har samma problem

Velar mellan denna eller D4 som firmabil. Nå[…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]