Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av OMartini
#423650
Jag har nyligen fixat min AC med för stort glapp i kopplingen med bra resultat på det nedanstående viset.
Jag skulle nu vilja ha lite feadback på min lagning.

Är det skadligtför kompressorn? Kan man förbättra metoden? Andra material?
Säg vad ni tycker. :D

Hur man fixar glappet på AC kopplingen, (även om du inte har några shims kvar)

På 850 kan man göra på detta viset

Om det är så att det är kopplingen som har för stort spel så kan du fixa det för 50:- igenom att göra ett "fulfix". Allt som behövs är 2 brickor, lite superlim och en metallsåg. Och gärna något att slipa till brickorna med. (+ lite tålamod)

Om man ligger under bilen och trycker på kopplingen från utsidan så kan man se att den fjädrar tillbaka in mot kompressorn. Om man stoppar in en liten "kil" där kopplingsplattan fjädrar kan man på så vis minska glappet på kopplingen utan att ta bort något schims.

Denna bilden förklarar hur en annan person gjorde.
Bild

Du sågar alltså av de 2 brickorna på mitten och slipar till dem för att passa efter ditt glapp. (släng 1 av delarna) Trycker dit alla 3 och kollar spelet. Sedan när du är nöjd tar du bort dem och trycker dit en klick superlim på dem och sätter tillbaka dem.

Detta är som sagt en "fulfix" och det finns ju inga garantier på hur länge det funkar eller om det skadar kompressorn på något sätt. (Obalans mm).
av patrix
#423725
Tycker det är ett klockrent hack :-) Bilden kommer förresten från Rower på Volvospeed: http://volvospeed.com/vs_forum/index.ph ... h-gap-fix/
Han skriver att det funkat i ett år för honom utan problem (2007).

Hade själv precis det här felet och funderade på att göra detta, men jag visste inte hur mycket kylmedium som fanns och det kunde varit en läcka också. Torkfiltret var dessutom rejält rostigt så jag lät en kylgubbe göra jobbet.
Schimsning, vakumsugning, torkfilterbyte, provtryckning och fyllning gick på 3000:- totalt. Och det är ju rätt skönt att veta att man nu har ett tät och servad AC 8)

Men är man hyfsat säker på att det inte är några andra problem med så tycker jag man gott kan pröva detta. Känns ju inte som det kan sabba något. Och om det löser problemet så kan man ju alltid schimsa "på riktigt" sen då man vet vad felet är.

Andra har föreslagit att man kan bocka plattan med ett järnspett, men då tycker jag det här är ett bättre "fulfix"
av honda
#423765
Vilka sympton får man om glappet är för stort ?
Lägger ac,n av bara eller funkar den ibland ?
Min lägger av ibland men bara vid riktigt varmt väder som tex idag, ecc knapparna/lamporna blinkar
rött/orange i ca 20 sek, sen stänger jag av ecc,n och sen kan den hoppa igång igen ?:-/

Fyllde på ac vätska förra sommaren och han som gjorde det sa att det knappt fattades vätska ??:-/
Kanske glappet i pumpen då som ni shimsar ????
Användarvisningsbild
av taxi
#423779
Blinkande AC/REC-knappar betyder att ECC försöker berätta nåt för dig, läs ut felkoder!
Om kompressorn går bra "kall" men lägger av efter en tids körning brukar väl indikera för stort spel på magnetkopplingen.
(Om du menar att kupefläkten lägger av ibland så behöver den säkert bytas, den kan ge felkoder medans AC lägger av i det tysta)
av honda
#423794
taxi skrev:Blinkande AC/REC-knappar betyder att ECC försöker berätta nåt för dig, läs ut felkoder!
Om kompressorn går bra "kall" men lägger av efter en tids körning brukar väl indikera för stort spel på magnetkopplingen.
(Om du menar att kupefläkten lägger av ibland så behöver den säkert bytas, den kan ge felkoder medans AC lägger av i det tysta)
Min fläkt slår aldrig av, det slutar att komma kyla, men jag ska kolla glappen på pumpen.
kan man känna eller finns det mått när man ska kolla ?
Eller måste jag riva bort pumpen för att kolla?
Användarvisningsbild
av taxi
#423821
Spelet mellan yttre skivan (tillslagsplatta?) och remskivan på kompressorn ska vara 0,3 - 0,6 mm. Större spel kan göra att den inte orkar dra emellanåt.
Korta versionen om man inte vill göra som ovan:

Lossa centrumbulten på yttre skivan, 10 mm-bult.
Skruva i 3 st M5-skruvar (25 mm långa, köp en spärrnyckel på biltema 8 mm) i dom tre hål som finns på skivan för att tvinga av plattan (var beredd på att det är trångt, under vissa moment måste motorn försiktigt bändas nån cm åt sidan)
I den ihåliga axeln på skivan borde finnas "shims", brickor du kan plocka bort för att minska spelet. Tänk på att mäta spelet noga innan så du vet hur många shims du kan ta bort!
Blev visst halvlånga versionen
av Thermal
#424211
hejsan på er i sommarvärmen!!!
Tack för detta tipset har nu fixat farsans magnetkoppling på hans v70 -00
kopplingen ser ju lite annurlunda på dom men hade hittat ett ett gäng bra shims på jobbet som
passa perfekt :D

Mvh// thermal
#424228
honda skrev:
taxi skrev:Blinkande AC/REC-knappar betyder att ECC försöker berätta nåt för dig, läs ut felkoder!
Om kompressorn går bra "kall" men lägger av efter en tids körning brukar väl indikera för stort spel på magnetkopplingen.
(Om du menar att kupefläkten lägger av ibland så behöver den säkert bytas, den kan ge felkoder medans AC lägger av i det tysta)
Min fläkt slår aldrig av, det slutar att komma kyla, men jag ska kolla glappen på pumpen.
kan man känna eller finns det mått när man ska kolla ?
Eller måste jag riva bort pumpen för att kolla?
Man stoppar in ett bladmått och mäter glappet, du ser på bilden där det står "Gap" och en fin liten pil som pekar på mellanrummet.

Kan också meddela att min AC fungerade helt utan problem nu i helgen och det var nära 29 grader ute men sköna svalkande 19 grader i bilen. Hoppas det håller resten av sommaren med :D
#424230
taxi skrev:Spelet mellan yttre skivan (tillslagsplatta?) och remskivan på kompressorn ska vara 0,3 - 0,6 mm. Större spel kan göra att den inte orkar dra emellanåt.
Korta versionen om man inte vill göra som ovan:

Lossa centrumbulten på yttre skivan, 10 mm-bult.
Skruva i 3 st M5-skruvar (25 mm långa, köp en spärrnyckel på biltema 8 mm) i dom tre hål som finns på skivan för att tvinga av plattan (var beredd på att det är trångt, under vissa moment måste motorn försiktigt bändas nån cm åt sidan)
I den ihåliga axeln på skivan borde finnas "shims", brickor du kan plocka bort för att minska spelet. Tänk på att mäta spelet noga innan så du vet hur många shims du kan ta bort!
Blev visst halvlånga versionen
Jag tänkte göra på detta viset först men jag ansåg att det var för trång och bökigt för att jag skulle ha tålamod till att fullfölja det. :lol:
#424232
patrix skrev:Tycker det är ett klockrent hack :-) Bilden kommer förresten från Rower på Volvospeed: http://volvospeed.com/vs_forum/index.ph ... h-gap-fix/
Han skriver att det funkat i ett år för honom utan problem (2007).

Men är man hyfsat säker på att det inte är några andra problem med så tycker jag man gott kan pröva detta. Känns ju inte som det kan sabba något. Och om det löser problemet så kan man ju alltid schimsa "på riktigt" sen då man vet vad felet är.

Andra har föreslagit att man kan bocka plattan med ett järnspett, men då tycker jag det här är ett bättre "fulfix"
Precis min tanke, istället för att först lämna in bilen för om shimsning samt påfyllning av systemet och det visar sig att man har läckage någonstans. Så kan man ju testa detta först och se om man får ett lycket resultat.

Och att bocka plattan med ett järnspett är ju bara idiotiskt om man nu kan lösa det igenom att trycka dit några plastbitar eller brickor? :wink:

Hej Hur är det med Volvos laddhybrider skall[…]

Använd trodo.se eller aeromotors.se Febi Bil[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Har ni kollat att säkringen är hel, sv&a[…]

Tack för all hjälp. Blir ett samtal till[…]