Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#414128
Min S70 (140 hk, -00a) har följande problem: Ibland, till synes helt oregelbundet, dör motorn en sekund efter start. Vid vridning av nyckeln startar den helt normalt och går upp i varv, för att sedan totaldö. Oftast startar den dock fint och lägger sig på stabil tomgång. Tomgången vandrar eller svajar aldrig. När motorn får för sig att dö, brukar det hjälpa att dra ur nyckeln, sätta i den igen och sedan ge lite grundgas vid start. Behöver då hålla gasen under några sekunder på kanske 1500-2000 varv, sedan släppa så lägger den sig fint på tomgång.

Vad kan problemet vara? Har hört om att det kan vara antennringen (?) i tändningslåset, men stämmer detta med att motorn går om man ger grundgas?

Ser fram mot kloka råd från er!
#414331
Det problemet typ hade jag på min v70 -97. starta men stanna ibland direkt.
Men den krångla ju lite med när jag körde efter vägen hackade ibland.
Ja fick inga felkoder men det visa sig när ja låna en luftmängds mätare av en kompis så har den gått som normalt sen igen.
Verkar som det va den för mig men vet ju dock inte om det kan va det för dig.
#414343
Melle skrev:Jag har två par nycklar till bilen, problemet uppstår oavsett vilket par jag använder. Menar du köpa nya nycklar?
Om problemet är på alla nycklar så ligger felet uteslutande i antennringen, testa med att byt ut den, har själv haft och har fortfarande problem ibland med samma fel.
#415159
vet inte om du har den modellen men..jag hade liknand fel och på min var felet en vakumslang som går från insug till vevhusventilationen,den där plastmojjen som sitter på spjällhuset. Det var gummimuffen som sitter på vänster sida av insugsröret ganska långt bak, som var nästan av. Jag drog en ny slang och bilen har startat varje gång sedan dess. Tyvärr verkar just den muffen inte finnas som reservdel utan då vill dom sälja hela slangpaketet

Hej jag upptäckte att det läcker in vatt[…]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]