Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pekka88
#387034
sitter det 2 st lamdasonder på 850 och äldre v70 motorer 2.5 10v ? och om isåfall skilljer dom sig åt främre och bakre? hur vet man vilken som är pajj?
Användarvisningsbild
av ketto
#387121
om ja inte har helt fel så är de en diagnossond och en reglersond!

Tror att den första är en reglersond, närmast grenröret och den andra vid katalysatorn en diagnossond!

Nån får gärna rätta mig!

Felkoder säger oftast vilken sond de är fel på, dvs bakre eller främre!
av pekka88
#387416
Kod: 521 "förvärmning av sond" (nånting stog det) har inte pappret framför mig. kan det vara främre eller bakre då? värt att tillägga är att bilen troligtvis har ingensat vevhusventilation.....kan detta spöka med att motorlampan tänts och felkod 521 ges? för vad jag läst mig till betyder inte denna felkod alltid att lambdasonden är trasig.
Användarvisningsbild
av ketto
#387537
Eftersom du har Fenix system i din bil så verkar de bara vara en sond!

Så de verkar va strul me din förvärmning iaf!

En ny eller bättre beg hjälper nog!

En lambdasond har inte hur lång livstid som helst!

Bosch rekommenderar byte var 16000 mil tror ja de va!

Här i Sverige bryr vi inte oss om sånt, byter tills skiten inte funkar längre!
av Redlös
#387591
Vevhusventen gör inte att förvärmningen i sonden ger upp, men det är ju absolut inte bra att den är igensatt. Bara att plocka ner och rengöra. Universal lambdasond finns på Biltema för en 7-hundring (titanium). Kör med en sån på min kärra, funkat perfekt i 2000 mil nu.
av pekka88
#388171
ska jag köra biltemas "universal" (titanium) eller den "modellanpassad" där den senare finns till 850 2.5 20v...alltså samma motor......eller vart ska jag köpa den om vi bortser från Volvo?

verkar vara en djungel med fabrikat och kontakter och resistanser beroende på årsmodeller ....universal kontakter som passar pefekt men inte funkar om man inte har rätt motsånd :D inte ens om mans lår på regnummret hos vissa återförsäljare får man rätt pryl säger endel personer här ..osv.

Är det någon som vet vilken sond och vart jag kan köpa den som passar till min V70 -97 ..till ett rimligt pris? tacksam för svar ,,, (det är den främre jag söker)
av pekka88
#389507
Varför står det inte på bildelsbasen.se om det är främre eller bakre sonden? sitter det bara 1 på min bil? någon som om det nu är 2 st hur ser man skillnad om man har båda framför sig bortplockade?

jag tycker mig se på olika bilder att ena sonden har en längre sladd?
av Redlös
#389525
Oavsett motor så har du EN sond på en -97. Men du får nog bestämma dig för vilken motor du har då sonderna skiljer beroende på insprutningssystem. Du frågar i första inlägget om en 2,5 10v, sen ändrar du rubriken till 2,5 20v? Vilken modell vill du ha hjälp med?
av tomask
#1021210
Lyfter tråden då jag köpt en V70 -98 2,5 10V med rensad katalysator.
Nu fick jag tag på en begagnad katalysator från en V70 -97 2,5.
Problemet är att den katten har två lambdasonder medans min bara har en.
Fråga ett: hur kan det vara så?
Fråga två: kan den passa på min, om man pluggar hålet för bakre sonden?

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]